Teufel Ultima 40 + Denon DRA-800H + Dual DT 250 USB: ultieme audiobundel

Auteur: Terry Stooker
1 reacties

Afgelopen jaar is er in Nederland voor het eerst sinds 1986 weer meer geld uitgegeven aan lp’s dan aan cd’s. Dit zegt vooral iets over de populariteit van streamingdiensten, die het overgrote aandeel van de muziekindustrie in handen hebben. Toch valt niet te ontkennen dat vinyl de laatste jaren weer helemaal hip geworden is. De platenspelers schieten als paddenstoelen uit de grond, van spotgoedkoop tot peperduur. Heeft Teufel met de Dual DT 250 USB goud in handen? Wij voelen deze pick-up aan de naald. Dit doen we in combinatie met de Denon DRA-800H-versterker en een paar passieve Teufel Ultima 40-torenspeakers. Go big or go home – of eigenlijk ‘go big in your home’. En word je nu al enthousiast? Met de code D7X-DT8-UK5 krijg je 10 procent korting op je hele aankoop in de webshop van Teufel. Deze is tot 16 mei geldig.

Platenspeler

De Dual DT 250 USB is een heel degelijke platenspeler van het kaliber ‘je moet er wel iets voor doen’. Zo moet je na het uitpakken eerst zelf de aandrijfriem vastmaken en met het contragewicht zorgen dat de arm met de naald – die je zelf op de arm bevestigt – niet te veel zweeft, maar uiteindelijk lichtjes op de plaat rust.

Ook daarna blijf je bezig. Je legt zelf de naald op de plaat en als na zo’n twintig ­minuten de muziek op is breng je de arm weer omhoog om de plaat te verwisselen of om te draaien. Er zijn platenspelers die de arm automatisch voor je bedienen, maar de DT 250 is niet zo’n platenspeler.

Hoewel bovenstaande kan weglezen als een klaagzang, klagen we allerminst. Juist het actief bezig zijn met muziek luisteren is de charme van een platenspeler. Je luistert zodoende een stuk bewuster naar de plaat. Het wordt een ervaring, zelfs een soort zen-moment. Zeker omdat muziek vanaf plaat net wat warmer, directer en mooier klinkt dan via cd. Om over het verschil in kwaliteit ten opzichte van streamingdiensten nog maar te zwijgen.

Platenspelers heb je in alle prijsklassen, al zouden wij altijd voorzichtig zijn met pick-ups van minder dan honderd euro. De DT 250 valt met zijn prijskaartje van tweehonderd euro ook nog aardig in het budgetsegment, maar zo klinkt-ie niet. De Audio Technica-naald en het element zorgen voor een heel fijn geluid dat vol en warm is. Dit is zeker meer dan een instapspeler.

Platen draai je met een druk op de juiste knop op 33 of 45 toeren. Daarnaast zit er nog een schuif op de speler om de snelheid handmatig aan te passen. Behalve dat het leuk is om eens mee te spelen – van heliumzang naar demoongejammer – raken we die in de praktijk nooit aan. Daarnaast heeft hij nog een usb-aansluiting. Hiermee kun je hem op je Mac aansluiten om platen te digitaliseren. De speler wordt dan gezien als een invoerbron en middels een opnameprogramma neem je dan de muziek van een plaat op. Teufel raadt zelf Audacity aan, maar het kan net zo goed met Garage­Band of Logic. Leuk om muziek te digitaliseren die je nergens anders meer kunt vinden, maar wat ons betreft niet echt de moeite waard voor je hele platencollectie.

Ten slotte heeft de DT 250 nog zijn eigen versterker aan boord. De combinatie met een versterker en speakers zoals wij hem hoofdzakelijk hebben getest, is dus niet per se nodig. Hij werkt ook prima samen met elk setje speakers dat je al in huis hebt. Zo hebben wij hem een tijdje aan zowel budgetspeakers als goede studiomonitoren gehangen, met in beide gevallen een prima tot uitstekende audiokwaliteit tot gevolg. Haal dan wel even de schuifknop aan de achterkant van ‘phono’ af, zodat het signaal versterkt wordt.

Versterker en speakers

Maar als je dan toch nog budget over hebt voor een goede versterker en een paar speakers, dan is de Denon DRA-800H in combinatie met de (passieve variant van de) Teufel Ultima 40’s een uitstekende keuze.

De versterker beschikt over maar liefst 5 hdmi-ingangen, 2 optische ingangen, 1 digitale ingang, een phono-input (voor de platenspeler) en een hdmi-uitgang met ondersteuning voor onder meer 4K, 3D en ARC. Kortgezegd: alles wat je maar wilt aansluiten is geen probleem, van televisie, tot cd-speler, tot gameconsole. Daarnaast ondersteunt die nog eens FM- en DAB+-­radio, bluetooth en AirPlay 2. De Denon is echt de centrale audiohub van je woonkamer, die al het geluid naadloos over de speakers laat klinken.

Over de Teufel Ultima 40-speakers kunnen we kort zijn. Het geluid uit deze torenspeakers is subliem. Van diepe bassen, tot een strak midden, tot kraakheldere hoge tonen. Muziek, films, games – alles komt tot leven over deze grote en grootse speakers. Wil je de explosies op het scherm ook echt voelen, dan kun je eventueel nog een subwoofer in de Denon-versterker pluggen. Persoonlijk misten wij echter niets in het laag met alleen de Ultima-speakers. Deze set is wat dat betreft een totaaloplossing, meer heb je de komende tien jaar niet nodig.

Een kleine ‘tenzij’ willen we daar nog aan toevoegen. Want meer dan stereogeluid – of 2.1 met een subwoofer – krijg je niet met de Denon. De versterker en speakers zijn van zo’n klasse dat ze zeker de juiste diepte, gelaagdheid en ‘surround-illusie’ aan het filmgeluid meegeven, maar een echte surroundset nabootsen is natuurlijk onmogelijk. Is het jou juist te doen om het filmgeluid en een ware bioscoopervaring, dan is dit iets om in je achterhoofd te houden.

Met deze set zit je de komende jaren gebeiteld wat audio betreft. Helaas moesten wij hem na de review weer inleveren. Wil jij de set kopen? Maak dan zeker gebruik van de eerdergenoemde 10% kortingscode D7X-DT8-UK5 voor de webshop van Teufel (geldig tot 16 mei).

• Uitstekende platenspeler
  • Prachtig en machtig geluid
  • Totaaloplossing voor al je audio