Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 163Bescherm je gegevens met Apple Wachtwoorden 🔑
iCreate 163

Tesla Model 3: een iPhone op wielen

Auteur: Sven Lamers
0 reacties
Tesla Model 3

Wat je ook vindt van Elon Musk, je moet toegeven dat hij met Tesla de elektrische auto salonfähig heeft gemaakt. Musk heeft bewezen dat zo’n Electric Vehicle er niet per se uit hoeft te zien als een futuristisch ruimteschip – bij de Model S, sinds 2012 op de markt, heeft niemand meteen door dat-ie op een accu rijdt in plaats van benzine. En de verkoopcijfers geven Musk gelijk, want de Model S is een van de meest succesvolle elektrische auto’s in Nederland – ondanks zijn premium prijskaartje. Het doel van Musk was echter altijd om ook een auto voor iedereen te maken. In 2016 presenteerde hij de goedkopere Tesla Model 3 … en honderdduizenden reserveerden alvast een model, zonder de auto in het echt gezien te hebben.

Zo’n drie jaar later is het nu eindelijk zover – de eerste Tesla Model 3 worden in ons land uitgeleverd. Nu is die met een prijs van 66.600 euro nog steeds niet voor iedereen, maar eind dit jaar komt er wel een betaalbaardere basis-versie. Dankzij onze collega’s van Auto Review mochten wij al met deze Tesla Model 3 Performance op pad. Dit waren onze bevindingen.

Kleine Model S

Als je de Model S kent, voelt de Model 3 meteen bekend aan. Je zou haast zeggen dat Tesla de bouwplannen van de Model S in Photoshop heeft geopend, alles iets kleiner heeft gemaakt en de productie heeft gestart. Kenners merken uiteraard allerlei kleine details op, zoals andere koplampen en de bijna hatchback-achtige achterkant. Wij vinden het ontwerp van de Model 3 erg geslaagd. Hij is duidelijk te herkennen als Tesla, voelt modern aan en haalt geen geintjes uit om erop te wijzen dat-ie elektrisch is. Bovendien is die wat minder lomp dan de reusachtige Model S, laat staan de Model X.


kooptip


De iPhone 16 nu tot € 214 voordeel!


De iPhone 16 nu tot € 214 voordeel!

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van Odido hebt

Helaas laat de afwerking hier en daar nog een beetje te wensen over. Zo zijn de twee glazen panelen die samen het prachtige dak vormen niet even breed. Aan de ene kant van de auto liggen ze keurig in elkaars verlengde, aan de andere kant ontdekken we een kier van heb-ik-jou-daar. En zodra je het achterportier opent, kijk je tegen een lelijke lap raamrubber aan. Hier mag Tesla dus nog een beetje zijn productieproces finetunen.

Een iPhone op wielen

Instappen vraagt wat meer tekst en uitleg. In plaats van een sleutel krijg je een pasje. Daarmee wapper je rechts naast de autodeur om de Model 3 te ontgrendelen. Dat moet je maar net weten. Handiger is het om je iPhone in te stellen als sleutel – heel gemakkelijk dankzij de Tesla-app. Tijd voor de volgende horde: niet elke passagier zal weten hoe hij of zij de verzonken handgreep vastpakt. Het is best simpel: druk op het dikste gedeelte met je duim en vouw daarna je vingers om de greep. We openen de deur, nemen plaats en vergapen ons aan het grote beeldscherm in het midden van het dashboard. Meer is er niet, op een stuur na natuurlijk. Nog iets geks: je hoeft de Model 3 niet te starten, hij staat altijd in een soort sluimerstand en ontwaakt zodra je wilt rijden.

Misschien zorgen deze eigenschappen er ook voor dat de Tesla Model 3 veel meer dan elke andere auto aanvoelt als een tech-gadget. In principe is het dashboard van auto’s al zo’n honderd jaar onaangetast gebleven. De materialen werden mooier en er kwamen extra functies bij, maar je had altijd wel een instrumentarium met minimaal een snelheidsmeter, en in het midden allerlei knopjes voor radio, airco, handsfree-bellen en meer. Wat het dashboard betreft, verschilt de Model 3 even veel van andere auto’s als een oude Nokia van een iPhone. Alle belangrijke info verschijnt op het scherm, je actuele snelheid, actieradius en routeaanwijzingen, en je stelt ook bijna alles in via dit scherm, van de airco tot de stand van de buitenspiegels.

Geweldig scherm

Voordat we gaan rijden, spelen we nog even met het grote scherm, want er valt van alles te zien en ontdekken. De graphics zijn haarscherp en het systeem reageert snel. In Google Maps kun je in- en uitzoomen dat het een lieve lust is. Doe dat in elke andere auto en je kunt het navigatiesysteem bijna hóren piepen en kraken. Aangezien het menu veel opties bevat, moet je de weg leren in het systeem. In het begin zul je vaak wéten wat je wilt aanpassen, maar niet hóe je dat moet doen. En dus speur je het scherm af naar de juiste icoontjes. Wie diep graaft, vindt zelfs een romantisch haardvuur (met warme lucht en stoelverwarming) en een scheetkussen dat op ieders lachspieren werkt.

Zo rijdt-ie

Tijd om met de Tesla Model 3 de weg op te gaan. Hij is snel en wendbaar als een sportwagen. Vooral de acceleratie is indrukwekkend: van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden. Zodra je dat doet, komt alle kracht van de twee elektromotoren (één voorin, één achterin) in één keer vrij en hap je even naar adem. De topsnelheid bedraagt 261 km/h. De besturing is opvallend direct. Via het touchscreen maak je de besturing ‘normaal’, ‘comfortabel’ of ‘sportief’. Dankzij het lage zwaartepunt (want zwaar accupakket), gaat de Model 3 Performance met de besturing in de sportiefste stand op hoge snelheid en koersvast de hoek om. De lage zitpositie sluit hier goed bij aan.

Daarnaast is de Tesla Model 3 verrassend efficiënt, zelfs deze Performance-versie met 462 pk. Iets zegt ons dat we hem vaak op de linkerbaan gaan terugzien, dus testen we het verbruik op een passende manier. We draaien bij Nijmegen de snelweg op en rijden tot Eindhoven constant 130 km/h. Linksonder in beeld verschijnt een gemiddeld verbruik van 22,1 kWh per 100 km. Met een volle accu van 74 kWh kun je dus driehonderd kilometer jakkeren over de linkerbaan en dan heb je nog stroom over om de volgende Supercharger te bereiken.

Maar als we van Eindhoven naar Amsterdam rijden, met 100 en 120 km/h als bovengrenzen, klokken we amper 18,3 kWh per 100 km en daarmee wring je bijna 400 kilometer uit het accupakket. Gooi een heleboel stadsverkeer en provinciale wegen in de mix en de beloofde 530 kilometer klinkt haalbaar. Van de andere kant: als je de Performance de autobahn of het circuit op draait, is de kilometerkoek vast heel snel op.

Auto Pilot

Graag hadden we nog Auto Pilot getest, maar autonoom rijden is bij de testauto (nog) niet geactiveerd. Dat de Tesla Model 3 zijn omgeving al wel in de gaten houdt, zien we op het display. Rondom onze virtuele auto duiken medeweggebruikers op, zoals auto’s, vrachtwagens en fietsers. En het klopt: in de echte wereld rijden ze op dezelfde plek en zijn ze even groot. Als Auto Pilot op deze informatie vertrouwt, geven wij de besturing met vertrouwen uit handen.

Dat vinden wij

Als Apple ooit toch nog een elektrische auto gaat maken, dan willen we dat-ie lijkt op deze Tesla Model 3. Hij rijdt geweldig, het dashboard voelt nu al aan als een soort iPhone en het design is erg geslaagd. Laat eind van het jaar nog de goedkopere versie komen, en we zijn helemaal overtuigd.

[product tesla-model-3 open]

Pluspunten

  • Superstrak dashboard
  • Grote actieradius
  • Geslaagd design

Minpunten

  • Nog te duur
  • Afwerking niet helemaal perfect.