Steam Deck long-term review: na 9 maanden volwassen?

De Steam Deck is inmiddels 9 maanden op de markt, en heeft in die tijd heel wat updates gekregen. Zijn de minpunten uit onze originele Steam Deck review nu aangepakt? Je leest het in deze ‘long-term review’ van Valve’s eerste handheld!
Steam Deck long-term review
Hoewel de Steam Deck begin maart nog een tamelijk exclusieve gadget was, is hij sinds oktober eindelijk zonder reservering te bestellen. En om eerlijk te zijn: die zeven maanden had de Steam Deck wel nodig om een volwassen console te worden. In onze originele Steam Deck review noemden we een paar (flinke) nadelen: het aanbod geoptimaliseerde spellen was klein, de software had de nodige bugs, en de ventilator kon nogal storend zijn.
kooptip

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
Voor wie deze kinderziektes wou vermijden, hebben we inmiddels goed nieuws: dankzij een waanzinnige stroom aan updates zijn ze grotendeels verholpen. Bovendien heeft de Deck er nog wat handige functies bij gekregen: een vergrendelingsscherm, 40 hertz-modus, prestatieprofielen, Windows-ondersteuning, automatische nachtmodus en meer. Daar komen we later op terug.
Meer geoptimaliseerde games
Laten we beginnen bij het eerste minpunt uit onze originele review: het aanbod van geoptimaliseerde spellen. Hoewel het grootste deel van de spellen in de Steam-winkel al wel op de Steam Deck draaide, moest je bij veel spellen behoorlijk sleutelen om de instellingen goed te krijgen. Oftewel: mooi genoeg om er goed uit te zien, maar niet zo mooi dat je accu direct leegloopt of dat de prestaties minder worden.
Inmiddels zijn er veel meer games die direct goed ingesteld zijn als je ze voor het eerst opstart. Die zijn gemakkelijk terug te vinden, want ze staan verzameld in een apart Geweldig op Deck-menu. Dat maakt het een stuk simpeler om een spel op te pakken: installeren en gaan! Ook zijn spellen die voorheen niet goed werkten op de Steam Deck makkelijker te draaien. Dit komt omdat de vertaallaag Proton, die het mogelijk maakt om Windows-spellen op de Deck te laten draaien, de nodige updates heeft gekregen. En werkt een spel nog steeds niet, dan kun je nu ook gebruikmaken van Proton GE. Dit is een aangepaste versie van Proton van een stel enthousiaste ontwikkelaars, die het probleem meestal oplost.
SteamOS 3.3: vol nieuwe functies
Hoewel de Steam Deck origineel geleverd werd met SteamOS 3.0, zit het besturingssysteem inmiddels op versie 3.3. Het belangrijkste nieuws: de bugs die in 3.0 nog op veel plekken te vinden waren, zijn verdwenen. De software voelt daarnaast een stuk soepeler en sneller.
Zoals hierboven genoemd zijn er ook heel wat nieuwe functies bijgekomen. Het vergrendelscherm is een fijne toevoeging: gezien het toch een mobiel apparaat is wil je hem wel kunnen beveiligen met een pincode. De automatische nachtmodus brengt de Night Shift-functionaliteit die we kennen van Apple (lees: minder blauw licht) naar de Steam Deck, en dat scheelt flink voor je ogen bij het gamen in de late uurtjes. En doordat Valve nu de drivers voor Windows heeft vrijgegeven, is het ook mogelijk om de Deck op Windows 10 of Windows 11 te laten draaien – al mis je dan net al die handigheden van SteamOS.
Véél betere prestaties
Misschien nog wel de grootste verbetering van SteamOS door de maanden heen heeft te maken met de prestaties. Op dit vlak heeft Valve twee grote veranderingen doorgevoerd. De eerste heeft te maken met de ventilator: die is een stuk minder agressief ingesteld, waardoor je hem minder snel storend hoort blazen. Dit gebeurt eigenlijk alleen nog maar als je een écht zwaar spel op hogere instellingen draait – wat je voor je accuduur sowieso al beter niet kan doen.
De tweede verandering heeft te maken met het scherm. Voorheen ververste het scherm altijd met 60 hertz – dus zestig keer per seconde. Je kwam daardoor voor een lastige keuze: of supersoepel beeld (60 beelden per seconde) met een hoog stroomverbruik, of een realtief stotterig beeld (30 beelden per seconde) met een laag stroomverbruik. Nu heeft de Steam Deck een 40 hertz-optie, die per spel in te stellen is met zogenaamde prestatieprofielen.
Deze optie is wat ons betreft écht een uitkomst. Je krijgt ermee een soepel beeld, en tegelijkertijd een gemiddeld stroomverbruik: de gulden middenweg dus. Wij draaien inmiddels de meeste spellen op deze manier – alleen games waarbij snelheid écht belangrijk is, zoals racegames, spelen we nog met 60 beelden per seconde. Anders kiezen we steevast voor de 40 hertz-modus: de accu gaat langer mee, de ventilator draait minder hard, en je hebt tegelijkertijd niet het gevoel dat je qua prestaties veel inlevert.
Extern scherm, maar dan beter
De laatste verbetering die we nog het benoemen waard vinden is de betere ondersteuning voor externe schermen. In het begin werkte dit nog wat knullig, doordat de Steam Deck spellen in 4K ging draaien als je hem aansloot op een 4K-scherm – terwijl z’n kleine processortje dat helemaal niet aan kan. Inmiddels werkt dit veel soepeler, en worden spellen op een lagere resolutie afgespeeld. Het is nu dus ‘plug and play’: prik de Steam Deck met een normale usb-c-hub in je tv, sluit een controller aan, en je hebt een geweldige console voor op je vakantieadres of bij een vriend thuis.
Met een usb-c-hub is de Steam Deck niet alleen op een extern scherm aan te sluiten, maar op zowat alles wat je maar kunt verzinnen.
Kies je niet voor een tv, maar voor een monitor met toetsenbord en muis, dan dient de Deck als een volwaardige pc. Je kunt dan zelfs wisselen naar een desktop-interface, die sterk doet denken aan die van Windows. Dat is niet veranderd sinds onze eerste review, en het werkt nog hetzelfde als voorheen – maar we vinden het nog steeds bijzonder indrukwekkend. Bovendien opent dit een wereld van software, want je kunt via de desktop ook buiten de Steam-winkel alles installeren wat je hartje begeert.
Is de Steam Deck nu perfect?
Dan komen we nu bij de hamvraag van onze Steam Deck long-term review: is Valve’s handheld nu dan écht perfect? Nou … zo ver willen we nog niet gaan. Er zijn nog steeds wat kleine softwaredingetjes die we zelf anders zouden doen. Installeer je nu een spel, dan vraag de Deck niet of je hem op de ingebouwde opslag of op de sd-kaart wilt installeren – je kunt het spel alleen achteraf verplaatsen. Dat is nogal onhandig.
Bovendien slaat de Steam Deck alleen je savegame op in de cloud na het volledig afsluiten van een spel – en dus niet bij het inschakelen van de sluimerstand. Hierdoor is de overgang van je Deck naar je Mac of Windows-pc soms wat knullig, omdat je dan eerst het spel op je Deck handmatig moet afsluiten voordat je ermee verder kunt op je computer. Dat mag wat ons betreft wat soepeler.
Steam Deck long-term review: conclusie
Over het algemeen is de Steam Deck in de afgelopen negen maanden echt volwassen geworden. Er zijn véél meer geoptimaliseerde spellen, de softwarebugs zijn gefixt, en de prestaties zijn nu mooi gebalanceerd. We vonden de Steam Deck al geweldig, maar nu kunnen we hem echt iedere gamefan aanraden. Hij is niet alleen top voor wie onderweg wil spelen met de flexibiliteit van een pc, maar ook voor wie op een relatief goedkope manier voor het eerst in de wereld van pc-games wil stappen. En hoewel we bij iCreate doorgaans erg enthousiast zijn over de Mac, moeten ook wij toegeven: een pc is voor gaming echt onverslaanbaar.
Praat mee
0