Samsung Portable SSD T9: voor als je alles uit je iPhone 15 Pro wilt halen

Auteur: Ward Edema

De Samsung Portable SSD T9 biedt indrukwekkende snelheid en stevigheid, perfect voor Mac-gebruikers. Heb je een iPhone 15 Pro (Max)? Dan ontgrendelt deze SSD zelfs enkele extra opties van je telefoon!

Samsung Portable SSD T9: onmisbaar accessoire

Een externe ssd is verreweg het meest nuttige accessoire om aan te sluiten op de usb-c-poort van je Mac, iPad of iPhone. Hiermee voeg je namelijk zo een paar honderd gigabyte of zelfs meerdere terabytes aan supersnelle opslagruimte toe. Dit is onmisbaar als je een grote foto-, muziek- of filmcollectie hebt, met grote databases werkt (denk aan de 70 GB aan instrumenten en samples in Logic Pro), of als je gewoon een back-up wil maken van je Mac.

En met de komst van usb-c op de iPhone 15 Pro (Max) heeft de externe ssd zelfs nog een extra functie gekregen, want daarop dient hij automatisch als opslag voor de filmbestanden die je maakt met de Camera-app. Oftewel: zo’n kastje is ontzettend nuttig. En de Samsung T9 is misschien wel de meest luxe variant die we tot nu toe hebben gezien, met een prijs die een stuk hoger ligt dan de T7 en T5 die Samsung al een tijdje maakt. De startprijs is € 139,99 voor 1TB, bij 4TB betaal je € 449,99. Is hij het extra geld waard?

Stevig en snel

De iPhone 15: Nu vanaf 294,- bij inruil
De iPhone 15: Nu vanaf 294,- bij inruil

• Extra voordeel als je KPN thuis hebt

Dat de T9 andere koek is dan de meeste externe ssd’s, wordt al duidelijk als je hem even vasthoudt. De behuizing is gemaakt van ontzettend stevig materiaal, met daaromheen een dikke laag rubber. Volgens Samsung is de T9 hierdoor tot vallen van drie meter hoogte beschermd, en dat geloven we graag. Met de twee bijgeleverde kabeltjes sluit je hem aan met usb-c, of met het ouderwetse ‘normale’ usb.

De aansluiting van de T9 ondersteunt USB 3.2 gen 2×2 (wie verzint deze namen?), en daarmee kan er in theorie tot 2,5 gigabyte per seconde doorheen. Dat is waanzinnig veel, maar het is ook nodig: de ssd heeft zelf namelijk een maximale lees- en schrijfsnelheid van 2 gigabyte per seconde. Toch kom je op Apple-apparaten een beetje bedrogen uit, want die halen via USB 3.2 maximaal 1,25 gigabyte per seconde, en kunnen alleen via USB 4 of Thunderbolt 4 nóg hogere snelheden halen.

Lang verhaal kort: je mist dus een deel van de prestaties die de T9 in theorie kan halen. Dat maakt hem echter verre van sloom: wij hangen de 4 terabyte-versie van de T9 aan een MacBook om een Time Machine-reservekopie van iets meer dan 500 GB te maken. Na ongeveer een kwartier is hij al klaar – en dan was de snelheid waarmee de Mac alles kon kopiëren nog de beperkende factor, en dus niet eens de snelheid van de aansluiting.

Handig met iPhone 15 Pro

Zoals gezegd: sluit je een ssd aan op je iPhone 15 Pro (Max), dan wordt hij automatisch gebruikt als filmopslag. Film je een video in de Camera-app, dan wordt de opslag van de iPhone overgeslagen en wordt het filmpje direct op de ssd gezet. Dit werkt bij de T9 direct uit de doos. Op de ssd wordt vanzelf een DCIM-mapje gemaakt met daarin je filmbestanden, die je gemakkelijk met je Mac of iPad weer uit kunt lezen. Overigens: de T9 toont zijn kracht vooral wanneer je het combineert met een iPhone-cage voor het bevestigen van accessoires; filmen uit de losse pols ligt minder voor de hand.

Filmen in ProRes

Wat de T9 extra bijzonder maakt, is dat zijn hoge snelheid nog een extra filmmodus activeert op de iPhone 15 Pro (Max). Als je filmt in ProRes – dat is Apple’s professionele ongecomprimeerde filmformaat – dan ben je normaal beperkt tot 4K met 30 beelden per seconde. Maar sluit je de T9 aan, dan krijg je de optie om dit met maar liefst 60 beelden per seconde te doen. Dat levert waanzinnig grote filmbestanden op van ongeveer 12 GB per minuut, maar dus wel met ultieme beeldkwaliteit en soepele bewegingen.

Wil je dus echt álles uit je iPhone 15 Pro-camera halen, dan is de T9 zeker het overwegen waard. Wel zouden we dan voor het 1 terabyte-model gaan – de versies met 2 TB (€ 249,99) en 4 TB (€ 449,99) zijn wel érg prijzig.

Conclusie Samsung Portable SSD T9 review

De Samsung T9 zit qua snelheid aan de top voor een externe ssd, en ook met de behuizing zit het snor. Met name op de Mac schittert hij, gezien de grotere be-standen en Time Machine-functie daarop, maar de extra filmmodus die hij activeert op de iPhone 15 Pro maakt hem nog nét wat aantrekkelijker. Wel hadden we liever een USB 4- of Thunderbolt 4-aansluiting gezien.

• Supersnel
  • Stevige behuizing
  • Activeert 4K ProRes met 60 fps op de iPhone 15 Pro (Max)