reviews iPhone

Moment Mobile Filmmaker Cage review: praktisch opgekooid

Auteur: Ward Edema
Moment Mobile Filmmaker Cage

In onze feature over filmen met je iPhone noemden we het al: je iPhone is waarschijnlijk de beste filmcamera die je in huis hebt, maar hij komt pas echt tot leven met de juiste accessoires zoals lampen en microfoons. Duik je daar volledig in, dan zul je al snel ergens tegenaan lopen: waar klik ik die accessoires nou aan vast? Met de Moment Mobile Filmmaker Cage los je dit voor eens en voor altijd op, met maar liefst 42 aansluitingspunten om al je gadgets aan vast te maken. Maar schiet dat niet weer een beetje zijn doel voorbij?

Moment Mobile Filmmaker Cage

Stevige kooi

Laten we beginnen bij het begin: de Filmmaker Cage is een kooi zoals je ze wel vaker ziet bij professionele camera’s, met aansluitingspunten rondom, twee ‘coldshoes’ (flitser-aansluitingen) aan de bovenkant, en handvatten links en rechts. Je klikt hem met MagSafe gemakkelijk en stevig vast op je iPhone, maar je hebt daarvoor wel een iPhone 12 of nieuwer nodig. Moment verkoopt echter ook een MagSafe-magneet die je op een oudere iPhone kunt plakken, zodat je ook met bijvoorbeeld een iPhone SE gebruik kunt maken van de Filmmaker Cage. Handig!

Wat direct opvalt aan de kooi, is hoe waanzinnig stevig hij aanvoelt. Het is een mooi gevormd stuk metaal – het volgt de contouren van je iPhone – en er zit geen beweging in. Ook voelen de handvatten relatief zacht aan, waardoor ze comfortabel zijn om vast te houden tijdens het filmen. En door de vlakke onderkant leg je de kooi vlak op een oppervlak zonder dat hij omvalt – handig voor als je even geen statief bij je hebt.

In de rechterbovenhoek vind je verder een kleine uitsnede die je kunt gebruiken om kabels vast te zetten, zoals die van een externe microfoon. Het is allemaal ontzettend utilitair, maar tegelijkertijd elegant.

Moment Mobile Filmmaker Cage

Aangekleed

In onze test kleden we de kooi aan: een lampje linksboven, microfoon rechtsboven, een statief aan de onderzijde en een knol van een externe lens op de iPhone zelf. Tijdens het gebruik merken we een paar grote voordelen ten opzichte van ‘reguliere’ telefoonklemmen.

Doordat je iPhone vastzit met MagSafe is het geen gedoe om hem vast of los te maken. Krijg je een telefoontje tijdens het filmen? Bij een normale klem ben je dan een tijdje bezig, en druk je in de tussentijd waarschijnlijk per ongeluk op een knop waardoor je het telefoontje wel kunt vergeten. Bij de Filmmaker Cage is dit geen punt: trek je iPhone van de magneet en je kunt hem gewoon weer als telefoon gebruiken.

Tegelijkertijd zit je iPhone tijdens het gebruik stevig vast, en hoef je je geen zorgen te maken dat hij uit zichzelf losschiet. Ook handig is de hoeveelheid ruimte tussen je accessoires en de iPhone zelf. Hierdoor zie je niet per ongeluk de windbescherming van je microfoon in de hoek van je beeld, zoals bij andere klemmen wel gebeurt.

Moment Mobile Filmmaker Cage

Net niet perfect

Als we moeten zoeken naar een punt van kritiek: het is enigszins vreemd dat er géén aansluiting is in het midden van de onderkant van de kooi. Een statief precies in het midden plaatsen is dus niet mogelijk, alleen links of rechts ervan. Dat is voor de balans niet altijd even handig.

Bovendien zou een extra uitsnede voor kabels handig zijn, gezien we nu voor onze microfoonkabel (plus de onhandige Lightning-naar-3.5mm-adapter) geen goede positie konden vinden. Misschien had wat rubber bij de uitsnede daarbij ook geholpen, zodat de kabel beter vast blijft zitten. Dit zijn echter verre van dealbreakers: de Filmmaker Cage zit gewoon erg goed in elkaar.

rvw_moment_140

Moment Mobile Filmmaker Cage review: conclusie

Met de Moment Mobile Filmmaker Cage zet je met gemak een uitgebreide film-setup in elkaar, en dankzij ­MagSafe heb je niet het normale ongemak van een klem. Voor wie veel filmt – met de nodige accessoires – is deze kooi ultiem.

• Erg degelijke constructie.
  • MagSafe is praktisch.
  • Waanzinnig veel aansluitpunten.