Kiwi app review: BeReal voor je oren

Auteur: Annemiek Lourensen
Kiwi app review

Onlangs hebben we je bijgepraat over het razend populaire BeReal. Inmiddels zijn we een tijd verder en zijn er – zoals dat wel vaker gebeurt met trends – allerlei ontwikkelaars die willen meeliften op het succes van de app. Er duiken namelijk steeds meer alternatieven op, ieder met een eigen twist. Zo ook de app Kiwi – in onze review lees je of deze net zo leuk is als het origineel.

Kiwi app review

Origineel kunnen we deze fruitige app dus niet noemen. Maak een account aan, voeg je vrienden toe en jullie ontvangen dagelijks een pushnotificatie: je moet delen wat je op dat moment aan het doen bent. Klinkt bekend, maar terwijl je dit bij BeReal doet door snel een foto te schieten, deel je bij Kiwi juist welke muziek je het meest recent hebt beluisterd.

Het werkt met dank aan Spotify of Apple Music, want na het downloaden van de app word je meteen gevraagd om je muziekbibliotheek te synchroniseren. Daarna is het afwachten. De pop-up verschijnt namelijk op een willekeurig moment en je hebt slechts twee minuten om je missie te volbrengen.

Wat je eraan hebt? Dat ligt aan de muzieksmaak van je vriendengroep. Zo zullen fans van dezelfde genres het vooral gebruiken om elkaar artiesten of nummers aan te bevelen. Maar daarvoor is het echt niet nodig om op die notificatie te wachten. Want luister je naar een obscure discoplaat en denk je: “Dit is écht iets voor Pietje”, dan kun je dit direct laten weten. Gewoon, via Kiwi.

Recenseren met sterren kan overigens ook, dus mocht de ontvanger zich afvragen: ‘Bah, hoe komen ze dáár nou bij’, dan laat die dit vast meteen weten. Toch hoop je natuurlijk dat zoiets zelden gebeurt. Wie weet, misschien heeft een van je vrienden wel een muzikaal pareltje achter de hand.

Let wel op: het dagelijks delen van nummers kan ook tot ietwat gênante situaties leiden. Mits je fan bent van foute hits of je (klein)kinderen hebt die voor de duizendste keer naar Baby Shark hebben geluisterd. Zie dat nog maar eens te verklaren – al kun je er vast ook om lachen. Dus hoe uitgemolken BeReals concept ook is, van deze kiwi krijgen we geen genoeg.