reviews iPhone 13 Mini

Eerste indruk iPhone 13: eerder evolutie dan revolutie

iPhone 13

Vanaf vandaag ligt de complete iPhone 13-serie in de winkel. Wij hebben alle vier de toestellen op de redactie: de iPhone 13, de iPhone 13 mini, de iPhone 13 Pro en de iPhone 13 Pro Max. In dit artikel delen we onze allereerste bevindingen.

Wat valt er op aan de iPhone 13?

‘Subtiel’ is misschien het woord dat alles samenvat. Vergelijk je de iPhone 13-reeks met de iPhone 12-reeks, dan moet je goed je best doen om de verschillen te zien. Bij de iPhone 13 (mini) zie je dat de lenzen diagonaal in plaats van verticaal geplaatst zijn. Bij alle telefoons in de iPhone 13-serie valt op dat de lenzen een stuk groter zijn dan vorig jaar. De iPhone 13 camera heeft dan ook de nodige verbeteringen ondergaan – zo nog meer hierover.

Verder is de notch (het hapje uit het scherm) dit jaar gekrompen, volgens Apple met twintig procent. Ook dat mag je in de praktijk gerust ‘subtiel’ noemen, want deze wijziging valt nauwelijks op. Mensen die de notch vervelend vinden, gaan hier ook niet blij mee zijn.

Ten slotte de kleuren. Oók al subtiel. Zelf bij de iPhone 13 (mini), en dat terwijl de standaard iPhone doorgaans het uitbundigste kleurenpalet heeft. Dit jaar kun je kiezen uit Sterrenlicht (wit), Middernacht (Zwart), Blauw, Roze en Rood. Roze speelt wellicht het meest tot de verbeelding, maar is in het echt erg bleekjes. Bij de iPhone 13 Pro (Max) is het kleurenpalet sowieso wat zakelijker, met Grafiet, Goud, Zilver en Sierra Blue.

Wat is er goed aan de iPhone 13?

De iPhone 13 heeft op twee punten grote veranderingen ondergaan. Voor alle vier de modellen zijn er verbeteringen voor wat betreft de camera en het scherm.

Camera

We noemden het net al en passant, de camera’s zijn flink groter dan voorheen. De complete iPhone 13-serie heeft de nodige verbeteringen ondergaan die interessant zijn voor als je graag foto’s maakt.

Zo kun je gebruikmaken van fotografische stijlen, waarbij je bijvoorbeeld te kleurtemperatuur van de foto aanpast terwijl huidskleuren natuurlijk blijven. De filmmodus lijkt op de portretmodus, maar dan voor bewegend beeld: het onderwerp komt scherp in beeld, de achtergrond blijft stijlvol wazig. Wisselen tussen personen op de voor- en achtergrond gaat vloeiend. Alles is weer op zijn Apple’s ingebouwd: je hoeft geen fotograaf te zijn om het in de vingers te krijgen.

Wil je de allerbeste camera, dan kies je voor de Pro (Max). Die heeft een drievoudige lens, met naast een groothoek en een ultragroothoek ook nog een telelens. Daarmee kun je nu ook macrofoto’s maken. Ook nieuw voor de Pro: 4K ProRes-video – een bestandsformaat voor geavanceerdere fotobewerking. Deze optie komt later dit najaar middels een update beschikbaar – hier gaan we in een later stadium nog verder op in.

Scherm

Bij de iPhone 13 (mini) valt op dat het scherm wat helderder is dan voorheen. Dat maakt dat het in het felle licht wat beter afleesbaar is. De Pro gaat heeft voor het eerst een ProMotion-scherm. De verversingssnelheid kan – afhankelijk van de getoonde content – oplopen tot 120 Hz. Bij het navigeren door de iPhone voel je dat wel. Maar het is nu ook weer niet zo dat de reguliere iPhone hierbij traag afsteekt.

Wat kan er beter?

Misschien wel niets. Echt vernieuwend kun je de iPhone 13 niet noemen. Misschien is dit type iPhone hiermee uitgeëvolueerd. Begrijp me niet verkeerd: de iPhone 13-serie is zeer geslaagd. Toch voelt de update ten opzichte van de iPhone 12 een beetje … saai. Heb je een 12, dan zit je nog goed, overstappen is niet nodig. De iPhone 13 voelt meer aan als een 12s.

Als ik dan toch dingen moet noemen: de camerabult is inmiddels buitenproportioneel groot, steekt flink uit, en ziet er met name op de Pro (Max) bijna hilarisch uit. Ik durf de iPhone zonder hoesje bijna niet neer te leggen uit angst om de lenzen te beschadigen. Hij wiebelt ook. Wat ik een gemiste kans vind, is dat de Pro-modellen geen always-on scherm hebben. Met de adaptieve refresh-rate die terug kan tot 10 Hz, zou het mogelijk moeten zijn.

iPhone 13 eerste indruk: onze conclusie

De iPhone 13 is er in verschillende soorten en maten en dat maakt dat er voor iedereen een geschikt toestel is. Het zijn stuk voor stuk uitstekende iPhones. Maar vergeleken met de iPhone 12 is er niet zo heel veel nieuws onder de zon. Geen revolutie, maar evolutie. De camera’s zijn een fractie beter, maar eigenlijk waren ze al top. Het Pro-scherm is een vooruitgang, maar het lijkt of er meer in moet zitten. De 13 is een heel goede en bijzonder degelijke iPhone waar je jaren mee vooruit kunt, maar al met al niet verrassend.

Wanneer kun je hem kopen?

De iPhone 13-serie ligt vanaf vandaag (vrijdag 24 september) in de winkel. Check de beste deals in onze prijsvergelijker:

Dit is de prijsvergelijker voor de standaard iPhone 13 – op deze volgende pagina kun de iPhone 13 prijs van álle modellen vergelijken: