DoubleTake: film tegelijkertijd met twee iPhone-camera’s

Auteur: Koen van Ekeren
DoubleTake

Een video-opname maken van een adembenemend uitzicht én tegelijkertijd jezelf filmen, waarin je vertelt wat je ziet? Daar zijn normaal gesproken twee opnamen voor nodig. En twee camera’s. Met DoubleTake heb je genoeg aan één opname met één iPhone. Dit is een nieuwe en gratis camera-app, gemaakt door de makers van de app Filmic Pro.

Deze review stond in iets andere vorm in iCreate:

DoubleTake: voor recente iPhones

Met DoubleTake film je met meerdere camera’s op één iPhone tegelijk – zoals de selfiecamera en groothoeklens. We zeggen er wel meteen bij: je hebt er een recente iPhone voor nodig. Het werkt op de iPhone XR, iPhone XS (Max) en iPhone 11 (Pro). Installeer de app bijvoorbeeld op de iPhone XR en je filmt tegelijkertijd via de cameralens aan de voor- en achterzijde. Bij de iPhone 11 Pro Max heb je zelfs de keuze uit vier cameralenzen: de selfiecamera, telelens, groothoeklens en ultragroothoeklens. Via de linkerbenedenhoek selecteer je welke twee camera’s je wilt activeren.

Dit opent een heleboel perspectieven. Activeer je de voorste en achterste camera, dan neem je met één iPhone zowel jezelf als de persoon die je interviewt op. Of film hoe de sterspeler van jouw favoriete voetbalclub aanlegt voor een strafschop, terwijl je intussen je eigen gelaatsuitdrukking vereeuwigt. De app is ook interessant als je jezelf niet graag op bewegend beeld zet.

Split-screen of beeld-in-beeld

Twijfel je of een scène mooier is met de groothoek of ultragroothoeklens? Film met allebei. Close-up of toch een medium-shot? Je hoeft niet te kiezen. Terwijl je filmt, geeft de voorvertoning het beeld van beide lenzen weer. Standaard wordt van elke opname een afzonderlijke videoclip gemaakt, maar je kunt er ook voor kiezen om de beelden meteen samen te voegen. Het tweede beeld staat er dan naast in een split-screen, of verkleind in een beeld-in-beeld-weergave. De mogelijkheden zijn indrukwekkend, zéker voor een gratis app zonder in-app aankopen.

En niet alleen wij – maar ook Apple is enthousiast. De app werd al gedemonstreerd tijdens de lancering van de iPhone 11 en 11 Pro. Als we een minpuntje moeten noemen, dan is dat wel dat je filmt in een resolutie van 1080p in plaats van 4K. Maar volgens de ontwikkelaar is dit een beperking die het besturingssysteem oplegt. Iets voor iOS 14?