djay Pro AI review: een app met een digitale dj-set

djay Pro review

Of je nou een professional bent of net de ambitie hebt om je eigen muziek te maken: een goede DJ heeft goede apparatuur nodig. Al betekent dit niet dat je hier al je spaargeld in moet investeren. Er zijn namelijk genoeg apps die je helpen om je (nieuwe) hobby te beoefenen, waarvan sommige zelfs gratis zijn. djay Pro AI bijvoorbeeld – ontdek meer in onze review hieronder.

djay Pro AI review

Mogelijk heb je de app djay Pro al eerder voorbij zien komen tijdens de events van Apple. Deze app biedt alles wat de moderne DJ nodig heeft: hij synchroniseert het tempo van liedjes en mixt ze door elkaar. Helemaal nieuw zijn de functies voor kunstmatige intelligentie. Met de Neural Mix filter je de zang weg of isoleer je het drumspoor. Daarnaast voeg je verschillende nummers samen als mash-up en verfijn je deze met effecten.

djay Pro AI ondersteunt bronnen als de lokale muziekbibliotheek, mappen in Bestanden, Tidal, SoundCloud, Beatport of Beatsource. Spotify en Apple Music ontbreken helaas wel. De functieomvang is vrijwel identiek op iOS, iPadOS en macOS. Het kleine iPhone-scherm vereist echter wat compromissen in de bediening. Cue points en loop regions van individuele nummers synchroniseer je via iCloud.

In de nieuwe versie 4 bestuur je djay ook met zogeheten digitale vinylplaten. Deze bevatten tijdcodes in plaats van muziek en worden afgespeeld via een gewone platenspeler die je met een audio-adapter of audio-interface op de apparaten aansluit. De app synchroniseert het geluidssignaal met het muzieknummer en laat je op die manier ‘scratchen’ zoals bij echt vinyl. Andere nieuwe functies zijn talrijke effecten, automatische hardware­herkenning en het bewerken van afspeellijsten voor streamingdiensten.

De app wordt nog leuker met extra apparatuur zoals een draaitafel en een DJ mix-­controller. Maar dan tel je al snel een bedrag van vier cijfers neer. Alle functies kunnen echter ook puur via de software worden bediend. Basisfuncties als twee decks, equalizer en effecten zijn gratis beschikbaar. Voor neurale mix, hardware-integratie en DVS-besturing is een abonnement nodig.

Voor nieuwkomers is de leercurve van djay Pro AI behoorlijk steil. Maar (hobby-)dj’s zullen er snel mee overweg kunnen en de vele mogelijkheden en de aanpasbare gebruikersinterface waarderen.