De 10 beste cartoon-apps

Ben jij altijd wel te porren voor een tekenfilm en blijf je aan de buis gekluisterd als er een tekenfilmmarathon te zien is? Voor wie geen genoeg kan krijgen van z’n tekenfilmhelden hebben wij goed nieuws: de meesten hebben hun eigen app in de App Store. Wij hebben de apps van de meest bekende cartoonhelden voor je op een rijtje gezet.

1. THE POWERPUFF GIRLS

iPhone | € 1,59 | Turner Broadcasting System | 4+ | v.1.0 | 18,7MB

Townsville wordt in PowAPuff bezet door de enge, gemene Gangreen Gang. De groengekleurde schavuiten duiken her en der op en het is aan jou om ze een corrigerende tik te geven door op ze te tappen. Maar pas op, want de schattige meisjes Blossom, Bubbles en Buttercup lopen ook af en toe langs. We willen natuurlijk niet dat je een van hen of andere onschuldige personages een klapje geeft!

2. FAMILY GUY

iPhone | € 0,79 | Glu Games | 9+ | v.1.10 | 218MB

Stewie heeft in de tv-show Family Guy al vele malen geprobeerd zijn moeder Lois te vermoorden, maar het is hem (gelukkig) nog niet gelukt. Ook in de game Time Warped doet hij een poging en Brian moet hem zien te stoppen. De levels in dit platformspel worden afgewisseld met hilarische tussenfilmpjes die materiaal bevatten uit de televisieshow. Je kunt extra’s ontgrendelen door in ieder level aan voorwaarden te voldoen.

3. SOUTH PARK

iPhone | € 0,79 | RealNetworks Inc | 12+ | v.1.3.3 | 17MB

De losgeslagen koters Cartman, Stan, Kyle en Kenny doen mee aan een spelshow à la Wipeout. Ze krijgen allerlei bizarre en vooral pijnlijke uitdagingen voor hun kiezen in Mega Millionaire. De originele stemmen zitten in het spel en je hoort de jongens al snel bekende uitspraken doen. Kun je geen genoeg krijgen van deze opmerkingen, dan raden we je het soundboard aan, waarin je alles nog eens terug kunt luisteren.

4. SPONGEBOB SQUAREPANTS

iPhone | Gratis | MTV Networks | 4+ | v.1.0 | 9,2MB

Het gaat bijzonder goed met het restaurant van meneer Krabs. Het eethuis is iedere dag tot de nok toe gevuld en het wordt dus tijd om te gaan uitbreiden. Helaas is meneer Krabs nogal gierig en mag Spongebob overuren draaien in de restaurants. In Diner Dash moet jij hem een handje helpen. Hou alle gasten tevreden en voorzie ze op tijd van hun hapjes en drankjes.

5. MICKEY MOUSE

Universeel | Gratis | Disney | 4+ | v.2.1 | 51,5MB

Dit is geen game, maar een stripverhaal, gebaseerd op de Nintendo Wii-game Epic Mickey. Na het downloaden van Disney Epic Mickey krijg je zes verhalen over ‘Geweestland’, het land waarin Mickey gevangen zit. In de app kun je nog meer stripverhalen kopen of zelfs de hele Disney Mickey Graphics novel aanschaffen, zodat je geen verhaal meer hoeft te missen. De app bevat scènes uit de game en ziet er, zoals we van Disney gewend zijn, gelikt uit!

6. DISNEY FAIRIES

iPad | € 5,99 | Walt Disney | 4+ | v.1.0.0 | 458MB

Disney Fairies Fly is een prachtig vormgegeven game voor jonge en oude(re) meisjes. Vlieg mee met de verschillende elfjes en verzamel alle voorwerpen. In deze snoezige game waan je je in een droomwereld die eerder alleen in tekenfilms bestond. De lieve vogeltjes die je onderweg tegenkomt kun je beter omzeilen, want zij zorgen ervoor dat je langzamer vliegt. Een mooie app die er prachtig uitziet op de iPad.

7. PHINEAS AND FERB

iPad | € 2,39 | Walt Disney | 4+ | v.1.1.1 | 64,1MB

In deze app vind je verschillende games die allemaal met de tekenfilmserie Phineas and Ferb te maken hebben. In het éne spel red je Candace van ‘The Mole Men’, terwijl je in het andere een berg van sneeuwballen moet maken om een paar snowboarders te helpen. Ook kruip je in de huid van Perry het Vogelbekdier. Deze game is minstens zo vermakelijk als de tekenfilmserie!

8. POPEYE

iPhone | € 0,79 | Paul Dabrowski | 9+ | v.1.0.10 | 1,5MB

‘Eet je spinazie op, anders word je nooit zo sterk als Popeye!’ Deze zin zorgde ervoor dat ik als kind een enorme hekel had aan deze spierbundel. Had hij maar van aardbeien gehouden, of van sateetjes. Gelukkig zijn tientallen stokoude Popeye-filmpjes nu terug te zien in de app Cartoon Classics: Popeye (1940’s). En dan blijken de escapades van de zeebonk en zijn Olijfje toch best de moeite waard.

9. DONALD DUCK

iPhone | Gratis | Disney | 4+ | v.1.1 | 8,7MB

Heb je nu het zo koud is moeite om ‘s ochtends onder je donzen dekbed vandaan te komen? Zet dan de Kwaak Wekker op je telefoon: je wordt dan voortaan gewekt met het gesnater van Donald Duck. Je kunt kiezen uit zes hysterische kwaakgeluiden. Het is eens wat anders dan rustgevend vogelgetjilp, maar wedden dat je zo fris als een hoentje aan de dag begint?

10. WOODY WOODPECKER

Universeel | € 0,79 | Chillingo Ltd | 4+ | v.1.0 | 54,3MB

Woody Woodpecker, de specht met ADHD, racet ook op je iPhone en iPad als vanouds verder. Dit spel lijkt qua besturing verdacht veel op Tiny Wings: je laat Woody van heuvels af suizen, zodoende maakt hij snelheid en vliegt hij door de lucht. Probeer hem eerder over de finish te laten gaan dan de andere cartoonhelden! Deze knotsgekke race lijkt rechtstreeks uit de tekenfilm te komen.