Apple Watch Series 3 review: grote gevolgen op lange termijn

Auteur: Daan Jeuken
Best verkochte wearable

De derde versie van de Apple Watch heeft grote gevolgen voor het gebruik van de Watch. In deze Apple Watch Series 3 review lees je wat onze ervaringen zijn bij Apple’s nieuwste horloge, die we afsluiten met een koopadvies.

Apple Watch Series 3 review

Het is pas 2,5 jaar geleden dat de eerste Apple Watch op de markt kwam. In die korte periode is er bijzonder veel gebeurd met Apple’s ‘meest persoonlijke product ooit’. De kritische media probeerden de publieke opinie wijs te maken dat de Watch een grote flop was en Apple nu toch écht had misgeschoten. In de tussentijd lag in het eerste jaar de klanttevredenheid op 97 procent, bleven de verkopen maar groeien, zagen we in het straatbeeld stiekem steeds meer mensen met zo’n Watch rondlopen en lukte het Apple zelfs om Rolex van de troon te stoten als best verkopende horlogemerk. Rolex! Het beroemdste horlogemerk ter wereld, opgericht in 1905 en met een jaaromzet van 4,7 miljard dollar. Dat moet nu Apple voor zich dulden. Een computer- en gadgetfabrikant. Die pas 2,5 jaar horloges maakt. Het is moeilijk om het succes van de Watch nog te ontkennen.

Inmiddels is de Apple Watch dus aangekomen bij de derde generatie: Series 3 genaamd. De derde generatie van een Apple-product is vaak een bijzondere. De eerste generatie is vaak een ‘proof of concept’: dit is het product en dit kan het allemaal. De tweede generatie is een veel betere doorontwikkeling, die beduidend sneller is en vele tekortkomingen van de eerste generatie oplost. De derde generatie is dan de versie die op alle vlakken het niveau bereikt dat je van Apple mag verwachten.

Apple Watch Series 3, touchscreen, geruchten

Nieuw (rosé)goud

Aan het design van de Apple Watch is in Series 3 niets veranderd. Het kastje is er nog steeds in de twee formaten 38 en 42 millimeter, weegt respectievelijk 25 en 30 gram en is 10,5 millimeter dik. Aan die dikte zou Apple bij een volgende generatie best wat mogen doen, al is de kans groot dat dit ten koste gaat van de accu. Die is inmiddels gelukkig meer dan prima, met name door de ontwikkeling van watchOS: Apple belooft 18 uur accuduur. In de praktijk hoef je je eigenlijk nooit zorgen te maken om het accupercentage als je braaf elke nacht je Watch oplaadt, net als je iPhone. Wil je het twee dagen uithouden, dan wordt het penibeler – het is haalbaar, mits je niet te veel sport.

Aan de buitenkant is de Watch wel wat veranderd. In lijn met de iPhone 8 is er namelijk geen onderscheid meer tussen goud en roségoud. Het nieuwe goud zit tussen de twee oud varianten in en kleurt op een chique manier anders onder verschillende lichtomstandigheden. Voor met name mannen was het rosé van de Series 2 te roze, nu is de rosé-gloed subtieler en minder vrouwelijk. Net als bij de iPhone 8 zijn de andere kleuropties zilver en spacegrijs.

In de Nederlandse Store is de Watch alleen beschikbaar in de aluminium uitvoering. Er bestaan ook nog stalen en keramische varianten, maar die zijn alleen beschikbaar in de Cellular-uitvoering.

Apple Watch Series 3

Belangrijkste verbeteringen

We stelden eerder al dat de derde generatie van Apple-producten vaak pas écht op niveau zitten. Het mag dan ook geen verrassing heten dat de Series 3 intern flink is verbeterd. De nieuwe S3-processor is maar liefst 70 procent sneller dan de vorige generatie. Dat maakt in de gebruikservaring echt een wereld van verschil. Veelgebruikte acties als het openen van het bedieningspaneel door van onderen naar boven te vegen, of het wisselen van wijzerplaat door naar links of rechts te vegen, gaan nu altijd direct en vloeiend, waar je bij de Series 2 nog wel eens twee of drie keer moest vegen voor de gewenste actie volgde.

Ook de draadloze chip is nieuw: de W2. Deze levert 85 procent snellere wifi en is 50 procent zuiniger voor wifi en bluetooth dan de chip in de Series 2. Bovendien is de Watch slim genoeg om zelf te bepalen wat sneller en zuiniger is: het gebruik van wifi en bluetooth via de iPhone, of rechtstreeks verbinden met een bekend wifi-netwerk.

Ook nieuw is een barometrische hoogtemeter, die sportapps kunnen inzetten om hoogteverschil te meten. Dat geeft weer extra gegevens voor je workouts zonder iPhone, zoals bij hardlopen, maar andere ontwikkelaars kunnen hiervan ook gebruikmaken voor bijvoorbeeld ski- of snowboard-apps. Bijzonder is echter dat iFixit, de beroemde websites die alle Apple-producten open schroeft, ontdekte dat zo’n meter ook al in de Series 2 zat. Blijkbaar was die niet goed genoeg, of heeft Apple hem simpelweg niet geactiveerd om de Series 3 weer extra bestaansrecht te geven.

De snelheidsverbetering is wat ons betreft het belangrijkste nieuws van de Series 3, maar de functie met de grootste cool-factor was natuurlijk de ondersteuning voor LTE, waardoor hij zelf verbinding kan maken met het mobiele netwerk. Deze nog 0,9 mm dikkere Watch, herkenbaar aan de rode stip op de kroon, kan zonder iPhone bellen en internetten, je kunt muziek streamen en ontvangt gewoon alle berichten en notificaties. Helaas moeten wij nog wachten op deze Cellular-variant, die naast aluminium in staal en keramisch verkrijgbaar is.

In de andere landen is deze Watch dus wel al verkrijgbaar. De eerste reacties daar zijn wisselend. Er blijken nog veel problemen te zijn met het bereik en de extra connectiviteit blijkt een grote aanslag te zijn op de accuduur. Daarnaast is het ware nut van deze mogelijkheid nog raadselachtig. Het is zeker handig dát je zonder iPhone bereikbaar bent, maar hoe vaak heb je dat nodig?

Nieuwe Apple Watch

Koopadvies Apple Watch Series 3

De Apple Watch Series 3 is een erg goed product en dé Watch die je nu moet hebben. Het gaat misschien wat ver om te updaten vanaf de Series 2, hoewel het verschil opmerkelijker is dan je zou verwachten. De Series 2 is nu uit de schappen, de Series 1 is nog wel verkrijgbaar. De veel betere prestaties, waterdichtheid, GPS-chip en het helderdere scherm van de Series 3 zijn die honderd euro extra echter absoluut waard. Moet je wachten op de Cellular-versie, die € 80 duurder is? Alleen als je dat écht wilt gaan gebruiken. Het kan een overweging zijn om deze versie alvast te kopen, met in het achterhoofd dat er in de toekomst meer mogelijkheden en toepassingen zullen komen. Maar tegen die tijd kun je dat geld ook gebruiken voor een volgende generatie Watch, die dan ook weer sneller zal zijn, meer zal kunnen en misschien wel wat dunner is.

Het standaard aluminium 42mm-model met GPS en sportband ligt voor €399 in de winkel. Voor de kleinere variant van 38mm betaal je €369.

Een uitgebreidere versie van deze review lees je in iCreate 92:

• Veel sneller dan voorganger