Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 166De geheime functies van iOS 18 🔥
iCreate 166

Lees verder onder de advertentie

Spotify Pro-abonnement komt er snel aan: dit ga je betalen

Auteur: Annemiek Lourensen
5 reacties
Spotify Pro-abonnement

Het Pro-abonnement van Spotify lijkt er dit jaar eindelijk aan te komen! Wat zijn de voordelen en hoeveel kost het?

Lees verder onder de advertentie

Wil je op de hoogte worden gebracht van het laatste Apple-nieuws? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.

Pro-abonnement voor Spotify

Er gaan al maanden geruchten dat Spotify aan een Pro-abonnement werkt, maar nog steeds heeft dit het daglicht niet gezien. Voor de herhaling: het abonnement wordt intern ‘Spotify Music Pro‘ genoemd en biedt allerlei extra functies die andere abonnees niet kunnen raadplegen. Spotify gaat dus onderscheid maken tussen luisteraars met een Premium- of Pro-abonnement.

De muziekstreamingdienst lijkt nu eindelijk vaart te zetten achter die plannen, aldus Lucas Shaw van Bloomberg. Hij schrijft dat Spotify het Pro-abonnement later dit jaar hoopt te lanceren. Een concrete releasedatum of naam heeft hij nog niet onthuld – ‘Spotify Music Pro’ is slechts een tijdelijke aanduiding – maar over de prijs heeft hij wel al wat verklapt.

kooptip

iPhone 16e tijdelijk krijg je tot €250 inruilkorting!
iPhone 16e tijdelijk krijg je tot €250 inruilkorting!

Internet van KPN thuis? Dan profiteer je van extra voordeel!

Dit ga je betalen

Spotify duurder 2024

Als we Shaw mogen geloven, wordt het Spotify Pro-abonnement zo’n 6 dollar duurder dan het huidige standaardabonnement. Waarschijnlijk komt dit gewoon neer op 6 euro. In dat geval krijg je voor € 16,99 per maand toegang tot Spotify Pro; voor een individueel abonnement betaal je momenteel € 10,99 per maand.

Shaw benadrukt tegelijkertijd dat de bovenstaande prijs nog niet vaststaat. Zo is Spotify op dit moment nog aan het onderhandelen met partijen in de muziekwereld om bepaalde functies toe te voegen. Bovendien zal de prijs volgens hem per regio verschillend uitvallen en zullen landen waar de streamingdienst nog niet helemaal is aangeslagen sowieso minder betalen. Neem die € 16,99 per maand daarom met een korreltje zout.

Klopt de prijs die Shaw noemt wel, dan zien de tarieven bij Spotify er straks als volgt uit:

  • Individual: € 10,99 per maand voor één Spotify Premium-account
  • Student: € 5,99 per maand voor één Spotify Premium-account
  • Duo: € 14,99 per maand voor twee Spotify Premium-accounts
  • Family: € 17,99 per maand voor tot zes Spotify Premium-accounts
  • Pro: € 16,99 per maand voor één Spotify Pro-account, met daarbij toegang tot extra functies

Wat kun je ermee?

Spotify luisterboeken

Met het Spotify Pro-abonnement krijg je zeer waarschijnlijk toegang tot betere audiokwaliteit. Daarmee kan de muziekdienst het eindelijk opnemen tegen Apple Music: hier kunnen abonnees genieten van lossless audio, oftewel muziek in de originele cd-kwaliteit. De nummers worden namelijk zo gecomprimeerd, dat ze vrijwel identiek klinken aan de oorspronkelijke opnames en dat je details hoort die zonder lossless audio wegvallen.

Spotify kondigde de betere audiokwaliteit al in februari 2021 aan, toen nog onder de naam ‘Spotify HiFi’. Iets later dat jaar kwam Apple Music echter al met lossless audio. Deze feature was gewoon inbegrepen bij het reguliere abonnement, maar naar verluidt wilde Spotify zijn abonnees juist meer voor laten betalen voor betere audiokwaliteit. Om toch te kunnen concurreren met Apple Music, besloot Spotify dan ook om zijn HiFi-optie uit te stellen. Zo moest de streamingdienst terug naar de tekentafel en eerst wat andere waardevolle functies ontwikkelen, pas daarna kon er een duurder abonnement komen.

Die extraatjes heeft Spotify nu gevonden! Volgens Shaw krijgen Pro-abonnees onder andere toegang tot AI-features waarmee je nummers sneller kunt maken of liedjes van verschillende artiesten met elkaar kunt mixen. Bijna alsof je een echte dj bent dus. Bovendien biedt het abonnement voordelen bij kaartverkopen: Spotify wil samenwerken met ticketverkopers om zijn abonnees toegang te geven tot voorverkopen en premium stoelen. Hoe dit precies in zijn werking gaat, is nog onduidelijk. Later dit jaar zullen we hopelijk meer weten!

Bron: MacRumors