Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Instagram heeft een nieuwe look: dit is waarom

Auteur: Laura Grootaarts
0 reacties
Layout, Boomerang en Hyperlapse


Lees verder na de advertentie

Kun je vandaag de Instagram-app niet meer vinden op je thuisscherm? Dat komt omdat het icoon er sinds gisteren heel anders uitziet. Niet alleen het app-icoon heeft een gedaanteverwisseling ondergaan; als je Instagram opent, zie je dat er ook in de app zelf heel wat veranderd is.

https://vimeo.com/166138104

Afscheid van de Polaroid-camera

Het oude icoontje zag eruit als een ouderwetse Polaroid-camera, inclusief de kenmerkende regenboogstreep. Dit iconische cameraatje is nog steeds enigszins herkenbaar in het nieuwe icoon, maar in een zeer gestileerde vorm. Het is neergezet in enkele witte lijnen. Op de achtergrond zien we nog steeds een regenboog, maar in minder scherpe kleuren. Ook de aan Instagram gerelateerde apps Layout, Boomerang en Hyperlapse zijn in dezelfde stijl opgemaakt.

Waarom moest het oude ontwerp overboord

Toen Instagram vijf jaar geleden ontstond, paste de camera precies bij waar de app op dat moment voor gebruikt werd. Instagram was niet veel meer dan een verzameling filtertjes waarmee je je foto’s een retro uitstraling kon geven. Het gebeurde in die tijd vaak genoeg dat mensen hun foto’s bewerkten met Instagram, om ze vervolgens te delen via Twitter of Facebook.


kooptip

Vijf jaar later is Instagram een volwaardig sociaal netwerk geworden dat op zichzelf staat. Instagram telt 400 miljoen gebruikers, die dagelijks 80 miljoen foto’s delen. Het is een serieus platform waar ook beroemdheden en grote bedrijven zichzelf promoten. ‘Onze vernieuwde uitstraling reflecteert hoe levendig en divers jullie verhalen zijn geworden’, zegt Instagram op zijn blog.

Zwart-wit design Instagram

Naast het logo is Instagram ook aan de binnenkant veranderd: de app oogt een stuk minimalistischer dan voorheen. Geen regenbogen hier, de achtergronden, icoontjes en menu’s zijn in zwart-wit. Dat lijkt een hype te zijn: Apple Music wordt deze zomer vernieuwd en krijgt dan ook een zwart-wit design en ook Google is aan het experimenteren met een zwart-wit ontwerp. Verder hebben de notificaties nu zacht rood, veel subtieler dan het bekende feloranje. Door deze veranderingen valt de content waar het werkelijk om draait, veel meer op: de foto’s, video’s en animaties springen er veel meer uit. De app werkt overigens nog op dezelfde manier.

Vind je het nieuwe icoon helemaal niets? Lees dan onze iTip over het terugzetten van het oude Instagram-logo.