Dit is waarom de Apple Vision Pro direct zal zijn uitverkocht

De Apple Vision Pro is nog niet eens uit, maar als we Apple-analist Ming-Chi Kuo mogen geloven, zal de headset na de release binnen een mum van tijd worden uitverkocht. Dit is waarom.
Lees verder onder de advertentie
Wil je wekelijks op de hoogte worden gebracht van het laatste Apple-nieuws, zoals over de release van de Apple Vision Pro? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.
Apple Vision Pro
kooptip

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
De Apple Vision Pro werd vorig jaar aangekondigd, tijdens de jaarlijkse WWDC in juni. Maar afgelopen week werd de officiële releasedatum pas bekend: vrijdag 19 januari begint de voorverkoop, op vrijdag 2 februari ligt de headset in de winkels. Dit geldt helaas alleen voor de Verenigde Staten – Nederland en de rest van de wereld moeten nog wat langer wachten.
Door het prijskaartje is de Vision Pro overigens niet voor iedereen weggelegd. De headset gaat vanaf maar liefst 3499 dollar over de toonbank. Daarvoor krijg je 256 GB aan opslagruimte, dus heb je meer nodig, dan zul je ook meer moeten betalen. En heb je slecht zicht, dan moet je er ook nog eens de ZEISS Optical Inserts bij kopen: speciale lenzen voor mensen met een leesbril (99 dollar) of bril op sterkte (149 dollar).
Apple Vision Pro: snel uitverkocht?

Voor de lancering op 2 februari heeft Apple ‘slechts’ 60.000 tot 80.000 exemplaren van de headset geproduceerd, aldus Ming-Chi Kuo. Dit zou volgens de analist genoeg zijn voor de eerste winkelvoorraad. Hij gelooft namelijk dat Apple in het begin vooral moet rekenen op hun trouwe fans en gebruikers: zij zijn degenen die deze lading zullen uitverkopen.
Verder gelooft Kuo dat Apple in 2024 in totaal zo’n 400.000 headsets zal produceren. Ter vergelijking: van de iPhone worden er in een jaar wel tientallen miljoenen verkocht. Die cijfers liggen dus behoorlijk uit elkaar, maar zelfs dan is het nog maar de vraag hoeveel exemplaren er uiteindelijk over de toonbank gaan. Kuo vraagt zich namelijk af of de verkoop van de Vision Pro ook nog goed loopt zodra de ‘hype’ van de eerste lading is gepasseerd.
Toekomst
Toch verkeert de Apple Vision Pro zich in een hele andere situatie dan de iPhone. De smartphone is inmiddels volledig ingeburgerd, ligt wereldwijd in de winkels, en heeft een prijskaartje rond de 1000 euro. De Vision Pro daarentegen is een compleet nieuwe productcategorie van Apple, verschijnt vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, en is ongeveer drie keer zo duur dan de iPhone. De twee zijn dus amper te vergelijken.
Het is dus logisch dat er dit jaar nog maar weinig exemplaren worden geproduceerd en verkocht. Zolang het product in de toekomst maar aanslaat. Maar dat ligt volgens Kuo allemaal aan wat de belangrijkste apps zullen zijn, en of Apple op een ‘duidelijke en correcte’ manier reclame weet te maken voor de Vision Pro. Het wordt dus afwachten of we in de toekomst allemaal over straat lopen met een headset op onze neus.
cool ik ga er een kopen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het is voor een bepaalde doelgroep niet voor VR and gaming. Apple neemt een risico met deze stap, maar ik ben benieuwd of veel mensen 3.5 k hiervoor naar gaan leggen