Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 165Zo raak je nooit meer iets kwijt met Apple
iCreate 165

Lees verder onder de advertentie

Apple stapt geleidelijk af van jaarlijkse productlancering: dit is waarom

Auteur: Sheilla Rutten
0 reacties
Apple-event september 2024 verwachtingen

De techgigant uit Cupertino kiest voor een meer stapsgewijze benadering.

Lees verder onder de advertentie

Altijd op de hoogte zijn van de ontwikkelingen rond Apple? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief!

Verandering van strategie

kooptip

iPhone 16 nu met korting oplopend tot €486!
iPhone 16 nu met korting oplopend tot €486!

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Apple staat bekend om zijn twee belangrijke keynotes die ieder jaar weer plaatsvinden. Dat verloopt altijd volgens een vast stramien: tijdens de WWDC in juni wordt nieuwe software aangekondigd, waarna tijdens het Apple-event in september de hardwareproducten worden onthuld. Daar lijkt echter verandering in te komen. Volgens Mark Gurman, Apple Expert bij het Amerikaanse Bloomberg, is Apple “heel lichtjes” aan het afstappen van grote lanceringen. Volgens hem is Apple Intelligence het bewijs hiervan. iOS 18 en macOS Sequoia debuteerden zonder Apple Intelligence-functies, terwijl dit een belangrijk aandachtspunt was tijdens de WWDC eerder dit jaar. Apple Intelligence zal stapsgewijs in kleine updates gelanceerd worden en zal in zijn geheel pas in 2025 beschikbaar zijn.

Steeds meer complexiteit

Het lijkt erop dat Apple tegenwoordig een strategie hanteert waarbij ze producten uitbrengen wanneer ze er klaar voor zijn, in plaats van te pushen om apparaten volgens een geplande tijdlijn uit te brengen. Dat komt doordat het productaanbod steeds groter en complexer wordt, en daarmee ook de software. Zo zijn er tegenwoordig verschillende iPhones, iPad, Macs, AirPods en Apple Watches, waarvan niet ieder apparaat jaarlijks een complete update nodig heeft. Dit zagen we bijvoorbeeld al bij de Apple Watch Ultra en de iPhone SE. Daarnaast kosten sommige innovaties ook meer tijd, zoals Apple Intelligence.

Bovendien gaat het soms ook mis: dit jaar moest Apple de nieuwe M4 iPad Pro-modellen terugtrekken vanwege fouten. Ook de bètaversies van watchOS 11.1 en HomePod Software 18.1 werden verwijderd vanwege aanzienlijke problemen.

In het verleden heeft Apple ook softwarefuncties uitgesteld en pas in latere updates geïntroduceerd. Maar hierbij werden deze nieuwe functies pas aangekondigd bij de lancering. Met Apple Intelligence zijn de aankondigingen echter ruim van tevoren gedaan, terwijl de lancering vele malen later gaat plaatsvinden, wat duidt op een bewuste strategie.

Gefaseerde aanpak

Apple zal waarschijnlijk niet stoppen met de jaarlijkse release van de iPhone, maar sommige producten zullen qua vernieuwing wel wat langer op zich laten wachten. Wat betreft de MacBook en iPad worden deze verwacht op verschillende momenten in het jaar, waarbij ze niet zijn gekoppeld aan specifieke momenten zoals de WWDC en het iPhone-evenement in september.

Gurman stelt dat deze gefaseerde aanpak van Apple kan resulteren in meer innovatie dankzij minder tijdbeperkingen, en dat deze strategie Apple minder voorspelbaar maakt; iets waar Apple naar streeft. Dus uiteindelijk komt dit, als het goed is, de producten alleen maar ten goede.

Ook interessant: