Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

ACM legt Apple nóg een boete op voor betalingen App Store

Auteur: Annemiek Lourensen
0 reacties
ACM Apple App Store


Lees verder na de advertentie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat de App Store van Apple ongunstig is voor de meeste app-ontwikkelaars, specifiek van datingapps. En daarom heeft de toezichthouder nóg een boete van vijf miljoen euro opgelegd aan de techgigant.

Wekelijks Apple-nieuws in je mail

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!
Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!

App Store: ACM vs Apple

De discussie tussen ACM en Apple over de App Store raast nog altijd door. Ook deze week heeft de techgigant een boete van vijf miljoen euro gekregen. Dat maakt in totaal maar liefst twintig miljoen, en de teller kan zomaar nog hoger oplopen.

Voor wie het heeft gemist: volgens de ACM zijn de voorwaarden voor betalingen in Apple’s App Store “oneerlijk en onredelijk”. Het gaat hierbij specifiek om datingapps. De rechter bepaalde in januari al dat zij alternatieve betaalsystemen mogen gebruiken, maar dit is vooralsnog geen oplossing.


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Het grote nadeel van een apart betaalsysteem is dat ontwikkelaars hierdoor flink wat extra kosten maken. Zij kunnen namelijk niet zomaar een betaalsysteem toevoegen aan hun bestaande apps, want hiervoor is een compleet nieuwe versie van de app nodig. En het is vanzelfsprekend dat dat enorm veel geld (en tijd) kost.

Daar komt ook bij kijken dat het te riskant is. De App Store is nou eenmaal de meest toegankelijke betaalapp voor je iPhone, iPad en Mac: veruit de meeste aankopen zijn hier gemakkelijk te betalen. De kans is daarom klein dat genoeg consumenten de moeite nemen om een betaling via een apart betaalsysteem te doen. En dat maakt de ontwikkeling van een nieuwe app niet rendabel.

Waarom een alternatief betaalsysteem?

Maar waarom verlangen ontwikkelaars van datingapps naar verandering? Simpel: bevat een app in-app aankopen, dan eist Apple een commissie van tot wel dertig procent per transactie. En de App Store vraagt alsnog 27 procent wanneer dit via een extern betaalsysteem wordt gedaan. Dit doet nog een schepje bovenop de kosten, waardoor het zelfs met genoeg geïnteresseerde consumenten nadelig wordt om geld in een eigen betaalsysteem stoppen.

Onafhankelijke betaalsystemen laten dus nog even op zich wachten. Vooralsnog geldt: alle wegen leiden naar de App Store.

Bron: NOS