Snoopy’s Apple-avontuur: waarom Apple zo dol is op deze beagle

Snoopy duikt steeds vaker op in het Apple-universum, maar waarom zijn de techgigant en de beagle zo dol op elkaar?
Wat heeft Apple met Snoopy?
‘Zeg, wat heeft Apple eigenlijk met Snoopy?’ De beagle heeft onze aandacht te pakken, want hij duikt steeds vaker op in Apple-land. Hetzij als ster op Apple TV+, hetzij in een van Apple’s besturingssystemen. Ons hoor je niet klagen: met zijn wapperende flaporen, zwart-witte vacht en beste vriend Woodstock (een geel vogeltje van onbekende soort) maakt hij iedere functie een stukje leuker, ieder display wat vrolijker. Helemaal door dat fantasierijke brein van ‘m.
Snoopy droomt ervan om auteur te worden en belandt zodoende van het ene denkbeeldige scenario in het andere. Snoopy als kok, Snoopy als surfer, Snoopy als astronaut – deze pup kan het allemaal. En daardoor zijn de mogelijkheden voor Apple eindeloos.
Maar waar komt Snoopy vandaan, wanneer heeft Apple hem geadopteerd en hoe spot je hem op je eigen apparaten? Misschien weet je hem al te vinden, want hij zegt graag gedag, deze beagle.
Van Li’l Folks …

Snoopy ligt het liefst in zijn uppie op zijn hondenhok, maar hij hoort van oorsprong bij een enorm gezelschap. Zo maakte hij zijn debuut in de populaire Peanuts-strip. Deze creatie van striptekenaar Charles M. Schulz werd voor het eerst gepubliceerd in 1947, toen nog onder de naam Li’l Folks. Met in de hoofdrol: nee, niet onze viervoeter, maar steeds een ander kind dat geestig praatte als een volwassene.
Tot begin 1950 verschenen de strips van Schulz wekelijks in de rubriek voor vrouwen van de St. Paul Pioneer Press, een lokale krant in de Verenigde Staten. Maar toen de cartoonist begin dat jaar plots in de clinch lag met zijn eindredacteur – die weigerde om zijn loon te verhogen – kwam er een einde aan zijn eerste publicatiesucces.
Even leek dit ook de ondergang van Li’l Folks, tot Schulz de strip in de lente van 1950 pitchte aan distributeur UFS (United Feature Syndicate). Met succes: het werk van de cartoonist werd plots dagelijks uitgegeven, in kranten op nationaal niveau. Al dan wel in een ander format. Zo evolueerde Schulz’ rubriek van een strip met één enkel paneel, naar een met vier panelen, een complete verhaallijn en het jongetje Charlie Brown als hoofdpersoon.
… tot Peanuts!

Ook de naam ging op de schop. UFS vond dat Li’l Folks te veel leek op Little Folks, waar een andere partij op dat moment al de rechten op had. Om juridische problemen te voorkomen, werd de naam Peanuts voorgesteld. Hiervoor diende het kinderprogramma Howdy Doody als inspiratiebron: daar zat standaard een livepubliek met kinderen bij, die allemaal liefkozend ‘peanuts’ werden genoemd. UFS wilde dan ook graag meeliften op het succes van dit programma.
Schulz zelf zag de nieuwe naam totaal niet zitten. De titel had volgens hem niets te maken met zijn strips en zou alleen logisch klinken als er een personage genaamd ‘Peanut’ in zat. Helaas, hij kreeg zijn zin niet, waarna hij voor de rest van zijn leven tevergeefs voor een tweede naamsverandering heeft gevochten.
Nieuwe gezichten

Door de deal met UFS verschenen er bijna 18 duizend uitgaves van Peanuts, verdeeld over vijftig jaar. In die periode voegde Schulz steeds meer personages toe aan zijn strips. Denk aan Linus en Lucy van Pelt, Peppermint Patty en Marcie, Sally Brown, Franklin en Woodstock. En uiteraard, onze brave Snoopy.
De beagle was een van de eerste nieuwkomers: Snoopy werd al in 1950 geïntroduceerd, in de derde uitgave van Peanuts. Sindsdien is hij uitgegroeid tot het meest populaire en herkenbare personage uit Schulz’ oeuvre en staat hij regelmatig in het middelpunt van de belangstelling. Sorry, Charlie Brown.
Goudmijn

Ook buiten de krantenwereld was er niet te ontkomen aan Snoopy en zijn vriendjes, want Schulz’ levenswerk groeide uit tot een compleet Peanuts-imperium. Zo waren zijn personages ook te zien op televisie, met animatieseries en specials voor de feestdagen. In 2015 verscheen zelfs de eerste film. The Peanuts Movie (in Nederland bekend als Snoopy en Charlie Brown: De Peanuts Film) had een 3D-stijl die door computers was gegenereerd, in tegenstelling tot de 2D-stijl waar de strips en tv-programma’s bekend om stonden. Maar de populariteit van Schulz’ werk uitte zich ook in videogames, boeken, muziek, tentoonstellingen, attractieparken en zo’n beetje alle merchandise die je je maar kunt bedenken.
Toch bleven de strips het meest geliefd. Rond het jaar 2000 hadden ze naar schatting zo’n 350 miljoen lezers, verdeeld over 21 talen, 75 landen en 2600 kranten wereldwijd. Datzelfde jaar wilde Schulz vanwege gezondheidsproblemen met pensioen, maar één dag voordat zijn allerlaatste strip verscheen en hij hierin zijn plannen aankondigde, stierf hij plots aan een hartaanval. Zijn familie was duidelijk: geen andere striptekenaar mag de Peanuts-rubriek voortzetten. Er kwam dus per direct een einde aan de stripsensatie.
Apple-tijdperk

Hoewel de strips al meer dan twee decennia uit de kranten zijn verdwenen, leven Snoopy en zijn vrienden nog altijd voort. Voornamelijk op televisie. Zo maakte de Amerikaanse zender ABC er sinds 2001 een traditie van om de tv-specials jaarlijks uit te zenden. Om maar een aantal voorbeelden te noemen: Een Charlie Brown Kerstmis was er voor de decemberdagen. Het is de grote pompoen, Charlie Brown stond in het teken van Halloween. Jij bent mijn Valentijn, Charlie Brown kon niet missen op 14 februari.
Maar toen de kosten voor de rechten van Peanuts de spuigaten uit liepen, besloot ABC in 2018 om hier afstand van te nemen. De uitgelezen kans om toe te slaan, zo dacht Apple. In december 2018 sloeg de techgigant de handen ineen met WildBrain, dat 41% van de Peanuts-rechten bezat. Het idee was toen om educatieve programma’s te maken voor Apple’s streamingdienst (die op dat moment overigens nog niet was onthuld). Compleet in Peanuts-thema.
Apple TV+ als Snoopy’s hondenhok

De samenwerking tussen WildBrain en Apple begon met Snoopy in de ruimte, maar kennelijk smaakte dit project naar meer, want in oktober 2020 werd de deal al uitgebreid. Apple TV+ nam toen de rol van ABC over en werd de officiële thuisbasis voor alle Peanuts-gerelateerde media. Series, animatiefilms, specials, documentaires – sindsdien stream je ze alleen hier, want Apple heeft de exclusieve rechten te pakken.
Inmiddels zijn we zo’n vier jaar verder en is de Peanuts-catalogus van de streamingdienst flink aangedikt. Enerzijds met oude klassiekers, zoals de vele tv-specials. Anderzijds heeft Apple ook veel nieuwe titels geproduceerd die je nergens anders streamt. Een greep uit het aanbod: Kamp Snoopy, De Snoopy show en allerlei korte films met het thema ‘Snoopy presenteert’. Het mag wel duidelijk zijn welk personage de show steelt.
Ook is er Who Are You, Charlie Brown?, een documentaire over het leven en werk van Charles M. Schulz. Deze is ingesproken door Oscar-winnares Lupita Nyong’o en is zelfs de moeite waard als je nog nooit een Peanuts-strip hebt opengeslagen.
Snoopy’s Apple-avonturen
Hoewel de Peanuts-personages zich thuis voelen op Apple TV+, durven ze de streamingdienst nog niet te verlaten. Behalve Snoopy. Hij snuffelt sinds 2020 voorzichtig door de rest van Apple-land.

Zo pronkte de beagle dat jaar samen met zijn compagnon Woodstock op de thuispagina van Apple’s website. In een pilotenpak boven op de iPhone 12, alsof de nieuwste smartphone van dat moment een helikopter was. Nou was deze stunt deels ter promotie van de betreffende iPhone, maar vooral ter ere van het zeventigjarig jubileum van Peanuts. Plus het diende meteen als reclame voor De Snoopy show.

Daarna hield Snoopy zich een tijdje verscholen, tot hij in 2023 weer opdook. Deze keer op de Apple Watch, want met de release van watchOS 10 kregen hij en Woodstock hun eigen wijzerplaat. In de always on-modus doen de twee een dutje op het eerdergenoemde hondenhok, maar zodra je het Watch-display activeert, speelt de wijzerplaat een geinige animatie af.
Denk aan Snoopy en Woodstock op een discofeestje, Snoopy en Woodstock op een surfplank, Snoopy en Woodstock die een goochelshow geven, Snoopy en Woodstock die een parachutelanding nabootsen – je snapt het wel. In totaal zijn er 148 animaties om naar te kijken, en het duurt ongeveer twaalf minuten om ze allemaal achter elkaar af te spelen.

Snoopy en Woodstock hebben dit jaar weer een nieuwe bestemming. Niet iOS 18, niet macOS Sequoia, maar tvOS 18. De update voor Apple’s televisiekastje bevat een nieuwe schermbeveiliging waarin de twee beestjes het beeldscherm overnemen. Deze wordt geactiveerd zodra het scherm een aantal minuten inactief is. Je ziet dan eerst een kort animatiefilmpje, daarna komen Snoopy en Woodstock vanzelf tot rust op hun geliefde hondenhok. Vervolgens kun je met een gerust hart door je woonkamer lopen, zonder in je ooghoek allerlei beweging te zien.
Naar de stad!

Snoopy voelt zich duidelijk thuis in Apple-land. De vraag is dan ook waar zijn snuit de volgende keer opduikt – en wanneer. Krijgt de beagle zijn eigen iPhone-wallpaper in iOS 19? Komt er een exclusieve Snoopy-game naar Apple Arcade? Of kun je met een Apple Vision Pro straks zelf in zijn hondenhok stappen?
Reken in ieder geval op wat nieuwe avonturen op Apple TV+. Zo werd er afgelopen november nog een nieuwe Peanuts-film aangekondigd, de tweede sinds de 3D-versie uit 2015 en de eerste die exclusief op Apple’s streamingdienst te zien zal zijn. Een titel of verhaallijn is nog niet bekend – een persbericht en eerste afbeelding verklappen alleen dat ‘Snoopy en Charlie Brown op een episch avontuur door de Grote Stad’ zullen gaan. De regie is in ieder geval aan Steve Martino (die ook de eerste film op zich nam), het script komt van scenarioschrijver Karey Kirkpatrick.
Het project komt ook dicht bij Charles Schulz zelf te staan. Het is gebaseerd op een origineel verhaal van zijn zoon Craig Schulz en kleinzoon Bryan Schulz, die ook beiden betrokken zijn bij Apple’s andere Peanuts-projecten. Geen zorgen dus, Snoopy en zijn vrienden zijn in goede handen.
Waar nu, Snoopy?
De film verschijnt op zijn vroegst in 2025, maar tot die tijd kun je ook je eigen Snoopy-avontuur uitstippelen. Het YouTube-kanaal van Apple bevat namelijk een cursus waarmee je zelf in de schoenen van Schulz stapt: ‘Teken jezelf als Peanuts-personage’. Deze wordt gegeven door Krista Porter, een animator van De Snoopy show, en in tien minuten laat zij zien hoe je jezelf en je vrienden omtovert tot stripfiguur.
Hierboven bekijk je de volledige video en met dit handige stencil heb je alvast wat bouwstenen voor je tekeningen. Verder heb je alleen een iPad en Apple Pencil nodig – een vleugje fantasie is ook welkom. Welk avontuur gaan jij en Snoopy samen beleven?