Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 156iOS 17-geheimen onthuld
Cover van

Ontwerp je eigen logo en visitekaartje

Een logo of visitekaartje nodig voor je bedrijf of organisatie? Met een Mac maak je er zelf een! Ontdek hier stap voor stap wat je moet doen.
Afbeelding van Ontwerp je eigen logo en visitekaartje
Icon voor macOS
macOS
Icon voor Mac
Mac
Moeilijkheid:
Tijdsduur:
40 minuten
Stappen:
28 stappen
Download:
N.v.t.

Direct aan de slag?

Al vanaf slechts €5,99 per maand heb je als abonnee toegang tot alle workshops van de iCreate Academy. Zo haal je gegarandeerd nog meer uit je Apple-producten!

Logo ontwerpen

Het logo van Apple kent iedereen. Een versimpelde vorm van een appel met een hapje eruit. Het is heel eenvoudig, maar toch direct herkenbaar. Ook een niet-Apple-fan zal het logo van het bedrijf direct herkennen. Toevallig is Apple ook het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Zou er een verband kunnen zijn?

Nou, we willen niet zeggen dat Apple vanwege zijn goede logo zo succesvol is geworden, maar tegelijkertijd heeft het ook zeker niet geschaad. Een logo is hét uithangbord wat mensen het eerst zien en onthouden – zij het van een Instagram-profiel, YouTube-kanaal, eenmanszaak of groot bedrijf. Laat je een logo ontwerpen? Dan kan dat zomaar duizenden euro’s kosten. En als je het vaak eenvoudige resultaat vervolgens te zien krijgt, denk je meestal: dat had ik toch ook zelf gekund? E

n wij zeggen: ‘Ja hoor, met je Mac en onze tips kun je prima je eigen logo designen.’ Misschien kun je daarmee niet helemaal een toegewijde logo-ontwerper evenaren, maar zeker als je net begint met een bedrijfje, heb je elke cent hard nodig. En door van tevoren goed over je logo na te denken, creëer je alvast een visuele identiteit die later ook weer te gebruiken is in een ‘professioneel’ logo.

Maak kennis met Affinity Designer

Als je zonder na te denken aan je logo begint, ben je misschien geneigd om met Photoshop of Pixelmator aan de slag te gaan. En hoewel je daarmee in principe een logo kunt ontwerpen, maak je het jezelf zo eigenlijk te moeilijk. Het probleem is dat je je logo straks in allerlei verschillende formaten wilt hebben, daarnaast moet het geschikt zijn om af te drukken. Je wilt een logo eindeloos kunnen vergroten, terwijl de afbeelding toch scherp blijft. Met een op pixels gebaseerde beeldbewerker zoals Photoshop of Pixelmator beland je daarmee al snel bij gigantische afbeeldingsgroottes – of een wazige uitvergrote afbeelding. Bovendien zijn de gereedschappen niet toegespitst op de scherpe lijnen van een logo.

Daarom kiezen wij voor een vector-editor. Misschien heb je vectoren al tijdens wiskunde op de middelbare school leren kennen. Heel kort door de bocht zijn het formules die een lijn of vorm beschrijven. Maar natuurlijk ga je in zo’n vector-editor niet zelf met die formules aan de slag. Je tekent deze alsof je in een willekeurige grafische app bezig bent. Dat het inderdaad om een vectorafbeelding gaat, zie je pas aan het eind aan de hand van de grootte van het bestand. Omdat het in feite maar een beetje tekst is, zijn vectorafbeeldingen superklein. En nog een voordeel: vectoren laten zich verliesvrij vergroten, zodat je logo zelfs op een reusachtige reclameluchtballon kan worden gedrukt.

Wij gebruiken in deze feature de app Affinity Designer. Deze mag je negentig dagen gratis gebruiken, in ruil voor een e-mailadres op affinity.serif.com. Wil je er langer mee werken, dan koop je Affinity Designer in de Mac App Store. Op moment van schrijven is het programma nog tijdelijk afgeprijsd naar € 27,99. Hieronder leggen we de interface van Affinity Designer uit.

Interactieve afbeelding
Alternatieve apps

Voor de volledigheid willen we ook nog twee alternatieven voor Affinity Designer noemen. De bekendste tegenhanger is uiteraard Adobe Illustrator, de vector-broer van Photoshop. Het heeft nog net wat meer functies dan Affinity Designer, maar vereist wel een abonnement op Creative Cloud. Het andere alternatief is de vrij nieuwe app Vectornator, die je gratis uit de Mac App Store downloadt. Deze werkt dan weer net wat minder gemakkelijk dan Affinity Designer omdat een hoop comfortfuncties ontbreken. Zeker voor beginners is Affinity Designer de betere keus. In principe kun je onze feature ook met deze twee programma’s uitvoeren, soms moet je alleen even een soortgelijke functie zoeken of twee functies combineren.

Bereid een nieuw document voor

Voor een logo begin je niet zomaar aan een willekeurig document! Er zijn een paar belangrijke instellingen die je moet gebruiken.

Instructiefoto: Op een A4’tje
1

Op een A4’tje

Kies ‘File>New’ en kies als formaat gewoon voor A4. Op die manier kun je later het best de dikte van de lijnen en grootte van lettertypes beoordelen. Omdat je de vectoren verliesvrij kunt vergroten, maakt het formaat verder niets uit.

Instructiefoto: CMYK
2

CMYK

Aan de rechterkant kies je voor ‘Colour format>CMYK/8’ en als ‘Colour profile>Coated FOGRA39’. Dit is een relatief klein kleurbereik en dat zorgt ervoor dat je logo altijd goed kan worden afgedrukt.

Instructiefoto: Een ArtBoard
3

Een ArtBoard

Activeer ten slotte de optie ‘Create ArtBoard’ aan de rechterkant. Op die manier kun je meerdere canvassen in hetzelfde document aanmaken, bijvoorbeeld voor verschillende varianten van je logo.

Maak eerst een goede schets

Voordat je fanatiek begint met designen, kun je beter eerst ideeën op papier of digitaal (in de Pixel-persona van Affinity Designer) schetsen. Dat is niet alleen belangrijk om een goed concept te ontwikkelen, maar ook om de technische haalbaarheid te controleren. Je moet je bedenken dat logo’s niet alleen worden gebruikt voor prints en op het web, maar ook voor folies op voertuigen of als inscriptie op pennen. Misschien wil je voor nu slechts een logo voor je Instagram, maar misschien heb je over een jaar al meer nodig.

Als je je logo schetst, doe dat dan zonder effecten in je achterhoofd. Op die manier waarborg je dat je logo later gemakkelijk kan worden omgezet in verschillende versies: zwart-wit, grijstinten, CMYK of RGB. Het lijkt misschien een strenge beperking, maar je bespaart jezelf een hoop werk achteraf – of zelfs een compleet herontwerp.

Nog een tip: laat je ook inspireren door de bekende merken. Je zult merken dat deze vaak vooral spelen met eenvoudige vormen. Effecten zoals reflecties of schaduwen zijn vaak slechts toevoegingen voor bijvoorbeeld de website.

De belangrijkste eigenschap van een logo is dat-ie compleet uniek is. Natuurlijk kunnen we hier niet voor iedereen een uniek logo designen, daarom laten we je je in deze workshop slechts één voorbeeld zien van een logo dat wij bedacht hebben. Hierdoor leer je de werkwijze van Affinity Designer kennen en kun je de geleerde technieken voor je eigen logo gebruiken. Ons logo is voor een fictieve fietsenmaker met de naam ‘Stalen Ros’. Voor het logo hebben we bedacht om een vereenvoudigde variant van een fietsversnelling te tekenen, die eruitziet als de letter ‘S’ – en met een knipoog naar een paard (type: ‘zee’). Hiernaast zie je al het complete logo, zodat je ongeveer weet waar je mee bezig bent.

Instructiefoto: Naar de Designer
1

Naar de Designer

Heb je je schets in de Pixel-persona van Affinity gemaakt? Wissel dan nu naar de Designer-persona. Geschetst op papier? Maak dan een scan vanuit Bestanden op je iPhone (via de drie puntjes en ‘Scan documenten’).

Instructiefoto: Importeer je schets
2

Importeer je schets

Staat je schets in iCloud Drive? Kies dan in Affinity voor ‘File>Place’ en selecteer je schets. Schroef vervolgens rechts de ‘Opacity’ van je schets omlaag zodat deze niet zo overheerst. Vergrendel je schets met de sneltoets Cmd+L. Voor de duidelijkheid van de screenshots hebben wij onze schets verborgen.

Instructiefoto: Een raster
3

Een raster

Het is handig om op een raster te tekenen. Hiervoor activeer je bij Affinity ‘View>Show Grid’ in de menubalk. Om dat raster aan te passen, kies je ‘View>Grid and Axis Manager’. Hier verander je de grootte of kies je voor een isometrisch (schuin) raster.

Instructiefoto: Ons logo
4

Ons logo

Voor ons logo willen we een vereenvoudigde fietsversnelling tekenen. Hiervoor hoef je niet ingewikkeld met het Pen-gereedschap te werken, veel dingen kun je met bestaande vormen realiseren. Klik op het pijltje naast het driehoek-gereedschap.

Instructiefoto: Een tandwiel
5

Een tandwiel

Kies het tandwiel en tover met ingedrukte Shift-knop een cirkelvormig tandwiel op je canvas. Houd je daarbij de spatiebalk ingedrukt, dan kun je de vorm tijdens het maken al verplaatsen.

Instructiefoto: Vormeigenschappen
6

Vormeigenschappen

Op de geplaatste vorm verschijnen rode handvatten. Daarmee pas je eigenschappen aan zoals de grootte van het gat in het midden en de vorm van de tanden. Je kunt ook de opties in de werkbalk gebruiken. Op de afbeelding hierboven zie je onze instellingen.

Instructiefoto: Nog een tandwiel
7

Nog een tandwiel

Daarboven designen we nog een tandwiel, maar dit keer met een cirkel waaruit meerdere halve cirkels zijn uitgesneden. Teken een grote cirkel en daarna een kleine. Beweeg de kleine cirkel (met het Move-gereedschap) exact op de 12 uur-positie van de grote.

Instructiefoto: Meer cirkels
8

Meer cirkels

Klik op het dradenkruis bovenin (Enable Transform Origin) en versleep het middelpunt van de kleine cirkel naar het midden van de grote. Dupliceer de kleine cirkel (Cmd+J) en kies rechtsonder onder bij ‘R’ voor ‘360/12’ (voor twaalf tanden). Herhaal daarna Cmd+J tot je klaar bent.

Instructiefoto: Aftrekken
9

Aftrekken

Selecteer nu zowel de kleine cirkels als de grote (met ingedrukte Shift-toets) en druk op de knop ‘Subtract’ rechtsboven in de menubalk. Tada! Je hebt nu een tandwiel dat past op het vorige tandwiel. Doe je dat overigens met Option ingedrukt, dan blijven de afzonderlijke cirkels nog steeds bewerkbaar.

Instructiefoto: Nog meer aftrekken
10

Nog meer aftrekken

De twee hoofdelementen van ons logo zijn nu af, nu trekken we nog twee rechthoeken ervan af om de tandwielen te halveren. Op die manier is het mogelijk om de twee losse onderdelen straks te combineren in de volgende workshop.

Je drie belangrijkste gereedschappen bij het ontwerpen

Interactieve afbeelding

De basis is er, nu moeten we er nog een samenhangend geheel van maken.

Instructiefoto: Een beetje draaien
1

Een beetje draaien

Kies het Move-gereedschap en roteer je twee tandwielen 22 graden naar rechts zodat deze gezamenlijk al een beetje lijken op een ‘S’. Maak je geen zorgen, de uitsparingen voegen we in de volgende stap toe.

Instructiefoto: Cirkel
2

Cirkel

Voeg nu een cirkel op het bovenste tandwiel toe en zet deze om in een curve via de menubalk ‘Layer>Convert to Curves’. Draai ook de cirkel 22 graden. Kies dan het Node-gereedschap (A) en selecteer het bovenste en onderste handvat van de cirkel.

Instructiefoto: Opsplitsen
3

Opsplitsen

Kies nu boven in de knoppenbalk bij ‘Action’ op ‘Break Curve’. Hierdoor wordt je cirkel in tweeën gesplitst. Selecteer de rechterhelft en verwijder deze halve cirkel.

Instructiefoto: Omranding
4

Omranding

Nu voegen we een dikke witte omranding toe. Selecteer linksboven bij ‘Stroke’ de kleur wit, en pas de dikte ernaast aan naar 9 pt. Klik daarna nog op ‘Pressure’ en sleep de linker punt met ingedrukte Option-toets omlaag. Zo wordt de omranding aan één kant smaller.

Instructiefoto: Nog een keer
5

Nog een keer

Herhaal de vorige drie stappen om ook bij het onderste tandwiel een halve cirkel met omranding toe te voegen. Selecteer vervolgens het onderste geheel en laat het perfect aansluiten op het bovenste tandwiel.

Instructiefoto: Omranding omzetten
6

Omranding omzetten

Ben je tevreden met de vorm van de omranding? Selecteer dan de twee halve cirkels en kies in de menubalk ‘Layer>Expand Stroke’. Hierdoor wordt de omranding zelf weer een vorm waar je acties op kunt toepassen.

Instructiefoto: Bijna klaar
7

Bijna klaar

Als laatste stap verwijderen we de halve cirkel onderin. Selecteer hem en druk op ‘Backspace’ om hem te verwijderen. Nu zijn we blij met ons logo. Selecteer alle elementen en kies bovenin voor ‘Convert to Curves’.

Instructiefoto: Tekst
8

Tekst

Kies het Artistic Text-gereedschap (T) van Affinity en pas boven de grootte en het lettertype van de tekst aan. Wij kiezen voor ‘Futura’ in ‘Bold’ en als grootte ’64 pt’. Vervolgens typen we onze bedrijfsnaam onder het logo.

Instructiefoto: Letterafstand
9

Letterafstand

Waarschijnlijk moet je nog de afstand tussen de letters aanpassen zodat het geheel harmonischer oogt. Beweeg daarvoor de cursor naar de positie waar je de afstand wilt aanpassen, houd Option ingedrukt en verander de afstand met de pijltjestoetsen links en rechts.

Kleuren

Het mooie aan afbeeldingen in Affinity Designer is dat je heel gemakkelijk kleuren kunt toepassen. Selecteer gewoon de vormen en pas rechtsboven de kleur aan. Via het tabblad ‘Brushes’ rechtsboven voeg je daarbij ook meteen een textuur aan je logo toe. Wij vinden ons logo mooi in deze monochrome stijl, maar leef je vooral uit door zelf allerlei kleuren toe te voegen.

Exporteer je logo in verschillende formaten

Zodra je logo klaar is, heb je logoversies nodig in het bestands- en kleurformaat dat geschikt is voor het bedoelde gebruik. Het is slim om het doel van de verschillende versies in de bestandsnaam op te nemen. Het gemakkelijkst gaat dat exporteren overigens via de eerdergenoemde Export-persona.

Verwijder vóór het exporteren alle lagen met sjablonen, referentiebeelden, onzichtbare lagen en schetsen. Uiterlijk nu moet je ook teksten en omrandingen omzetten in curves, zoals eerder beschreven. Voeg alle overlappende elementen van dezelfde kleur samen tot één element en maak echt transparante gaten in plaats van ze gewoon in het wit te tekenen

Voor gebruik in Office-documenten en op webpagina’s heb je een RGB-versie van het logo nodig. Om dit te doen, sla je het bestand op onder een nieuwe naam. Ga naar ‘File>Document Setup>Colour’. Selecteer als kleurmodus ‘RGB/8’. Affinity Designer wijst nu automatisch dat kleurprofiel toe. Helaas pakken kleuren niet altijd even goed uit tijdens de conversie. In dat geval moet je ze dus nog even corrigeren.

Welk formaat voor welk doel?

Wij raden aan om logo’s in de volgende bestandsformaten en kleurmodus (tussen haakjes) te exporteren:

  • PDF/X-4 (RGB en CMYK) geeft je de hoogste kwaliteit, maar is niet overal mee compatibel.
  • Met het verouderde EPS-formaat (CMYK) krijg je een ruwe vectorversie zonder effecten. Dat is handig voor speciale productietechnieken, zoals inscripties.
  • Het SVG-formaat (alleen RGB) bevat ook alleen vectoren. Dit formaat kun je op internet gebruiken.
  • PNG (RGB) is het meest geschikt voor gebruik in iWork en Microsoft Office-documenten omdat het – in tegenstelling tot JPG – een transparante achtergrond kan hebben. Exporteer het logo met een voldoende resolutie, zodat het er bij het afdrukken niet pixelig uitziet.
  • Als je een PNG-versie voor het web nodig hebt, zorg er dan voor dat je bij het exporteren de exacte grootte opgeeft die nodig is. Dat is belangrijk omdat niet elke browser deze bestanden met voldoende kwaliteit schaalt.

Ontwerp een visitekaartje

Nu het logo af is, plaatsen we het op een visitekaartje. Ook dat kan rechtstreeks in Affinity Designer.

1

Visitekaartje-formaat

Voor het ontwerpen van visitekaartjes of andere print-ontwerpen maak je het best een nieuw bestand in het gewenste formaat aan. Voor visitekaartjes heeft Affinity Designer zelfs een sjabloon: ‘Business Card’. Daarnaast bepaal je de afloop onder ‘Bleed’ – meestal is dat 3 mm. Je moet ook afstand houden tot de rand naar binnen toe, zodat er later geen belangrijke elementen worden afgesneden. Daarvoor voeg je hulplijnen toe, via het onderdeel ‘Margins’. Je kunt ‘Bleed’ en ‘Margins’ later op elk moment in het menu ‘View’ tonen of verbergen.

2

Groepeer het geheel

Kopieer de objecten uit het logo-bestand naar het visitekaartje-bestand. Om het ontwerp overzichtelijker te maken, groepeer je gerelateerde elementen met Cmd+G of via ‘Layer>Group’. Bij verplaatsen en vergroten of verkleinen vallen deze dan niet meer uit elkaar – dit vermindert de kans op foutjes.

3

ArtBoards

Als je andere ontwerpvarianten voor het visitekaartje wilt uitproberen of de achterkant van het kaartje wilt maken, dupliceer je gewoon het hele ArtBoard. Om dit te doen, schakel je over naar het ArtBoard-gereedschap (het tweede gereedschap van boven aan de linkerkant). Als je document nog geen ArtBoards heeft, klik je eerst op de knop ‘Insert ArtBoard’ in de werkbalk. Klik vervolgens op de naam van je ArtBoard terwijl je de Option-toets ingedrukt houdt en sleep de kopie die ontstaat naar de gewenste positie. Om de ArtBoards een duidelijke naam te geven, dubbelklik je op de naam in het paneel met de Layers rechts.

4

Meer tekst

Een visitekaartje bevat uiteraard ook andere informatie, zoals naam, adres en contactgegevens. Voor korte teksten is ook hier het gereedschap ‘Artistic text’ (sneltoets T) nuttig. Als je visitekaartjes niet alleen voor jezelf ontwerpt, zorg dan voor voldoende ruimte voor namen en e-mailadressen. Test je lay-out met een verzonnen lange naam, zelfs als al je op dit moment alleen werknemers met een korte naam hebt.

5

Een rand voor tekst

Als tekst op een nogal onrustige achtergrond staat, vergroot je de leesbaarheid van de tekst door een omranding (Stroke) toe te voegen. Standaard wordt de omranding echter vóór de letters geplaatst, waardoor de lettervorm wordt aangetast. Om dit te vermijden, activeer je in het menu van de omranding onder ‘Order’ de optie ‘Draw stroke behind’.

6

Extra icootnjes op je visitekaartje

Op de achterkant van het visitekaartje (op je tweede ArtBoard) verwijs je naar de sociale mediakanalen van jezelf of je bedrijf – gebruik de juiste icoontjes voor een duidelijk ontwerp. Er zijn een heleboel sites op internet te vinden die al leuke versies van de icoontjes hebben. Let bij het downloaden wel op de licentie – niet elke afbeelding mag je commercieel gebruiken. Affinity Designer kan EPS-, SVG-, AI- en PDF-bestanden importeren, daarmee zijn zo’n beetje alle gebruikelijke formaten getackeld. In principe kun je ook PNG gebruiken, maar deze afbeeldingen kunnen eventueel pixelig worden. Overigens, een paar icoontjes vind je ook rechtstreeks in Affinity Designer, via ‘View>Studio>Assets’. Je kunt je een hoop tijd besparen door eerst daar naar icoontjes te zoeken.

Laat je visitekaartje afdrukken

Voor persoonlijk gebruik kun je je logo gewoon printen, maar een professionele drukker stelt vaak hogere eisen aan je afdruk. Zo lever je je visitekaartje goed aan.

Bij het exporteren worden de specificaties en het kleurprofiel gebruikt die je aan het begin van het werk hebt opgegeven. Het kan gebeuren dat je een bestand moet aanleveren bij de drukker met een ander kleurprofiel dan het profiel dat je oorspronkelijk hebt gebruikt. Om de oorspronkelijke CMYK-kleuren te behouden tijdens je export, ga je eerst naar ‘File>Document Setup>Colour’. Selecteer het nieuwe profiel en klik je op ‘OK’. Anders zouden de kleuren tijdens het exporteren van de PDF automatisch naar het andere profiel worden geconverteerd, en dat kan leiden tot onverwachte resultaten en onjuiste kleuren.

Om je bestand te exporteren, kies je voor ‘File>Export’. Klik op het PDF-icoon in het venster en gebruik een van de voorinstellingen voor de uitvoer. ‘PDF/X-1a’, ‘PDF/X-3’ of ‘PDF/X-4’ zijn heel gebruikelijk voor professionele afdrukken. Activeer ook de optie ‘Include bleed’ zodat de afloop wordt opgenomen in de PDF.

Voordat je een PDF naar de drukker stuurt, controleer je deze eerst. De beste manier om dit te doen is met Adobe Acrobat Reader DC. Helaas kun je niet voor 100 procent vertrouwen op de weergave in Voorvertoning. Apple’s app is heel handig om van alles weer te geven, maar bij PDF-bestanden is deze soms een beetje onnauwkeurig.