Terug naar iTip: Twee-factor-authenticatie uitschakelen voor je Apple ID
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Workshops

iTip: Twee-factor-authenticatie uitschakelen voor je Apple ID

Door Koen van Ekeren11 februari 2019 15:122 min. leestijd4

Veel Apple-gebruikers vragen het zich af: kun je twee-factor-authenticatie uitschakelen? De dienst maakt het inloggen met je Apple ID veel veiliger, maar het zorgt ook voor gedoe. Dus hoe zet je het weer uit? We hebben slecht nieuws: de kans is groot dat je dat niet kunt.

twee-factor-authenticatie

Twee-factor-authenticatie uitschakelen

Met twee-factor-authenticatie maak je het voor buitenstaanders haast onmogelijk om in te loggen met je Apple ID. Met het wachtwoord van je Apple ID ben je er namelijk nog niet; je hebt ook een verificatiecode nodig. Die stuurt Apple naar je iPhone, iPad of Mac.

Eenmaal geactiveerd is het in principe niet meer mogelijk om de dienst uit te schakelen. In principe, want je kunt twee-factor-authenticatie uitzetten als je het twee weken geleden of korter activeerde. In dat geval doe je het volgende:

  • Open de bevestigingsmail (zie hieronder) die je na het activeren van twee-factor-authenticatie hebt ontvangen.
  • Klik in de mail op de laatste link waarmee je terugkeert naar de vorige beveiligingsinstellingen.
  • Bevestig met ‘Ga door’. Na het instellen van nieuwe beveiligingsvragen en een nieuw wachtwoord is twee-factor-authenticatie uitgeschakeld.

iCreate 105
iCreate 105
Win een iPhone XS!

Waarom kan twee-factor-authenticatie uitzetten niet?

Apple wil liever niet dat gebruikers de dienst uitschakelen, omdat het beveiligingsniveau nodig is bij veel functies in iOS en macOS. Dit geldt bijvoorbeeld voor iCloud-Sleutelhanger, functies in HomeKit, of het synchroniseren van Berichten.

Verschillende gebruikers zijn daar ontevreden over. De Amerikaan Jay Brodsky spande zelfs een rechtszaak aan en is van mening dat het ‘dwingende beleid’ van Apple om de beveiligingslaag te activeren, in strijd is met de wet.

Ook zou Apple onvoldoende duidelijk maken dat je twee weken de tijd hebt om de functie uit te schakelen, en je anders eeuwig vastzit aan twee-factor-authenticatie. En met dit laatste heeft hij zeker een goed punt.

Meer weten over iOS 12?
Bekijk dit dossier
Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

4
Praat mee!

avatar
nieuwste eerstoudste eerst
Sandra
Lezer
Sandra

Hoezo ‘dwingende beleid’ van Apple?

Het is algemeen bekend dat Apple zo te werk gaat.

En dat wist die Amerikaan Jay Brodsky ook al van tevoren. Waarom koopt hij dan nog een Apple? Wat kunnen sommige mensen toch zeuren over banale dingen.
Niemand gaat er aan dood omdat je iets meer moeite moet doen.

Die Amerikaan is gewoon een golddigger. Hij heeft dollartekens in zijn ogen. De smeerlap. En zoals in het artikel al vermeld staat: “het beveiligingsniveau is nodig bij veel functies….”. Ik vind het een veilig idee dat die Twee-factor-authenticatie er is.

Eddy
Lezer
Eddy

Dit is wat wij noemen een hoop flauwe kul. Voor Nederland een broodje aap verhaal !! Op 2/10/2016 activeerde ik de twee-factor-authenticatie en kreeg hierop van Apple support een mail met een bedanking omdat ik deze beveiligingsmethode geactiveerd had. In deze mail stond een link n.l. De twee-factor-authenticatie uitschakelen. Je kon dus onmiddellijk terug uitschakelen. Hieronder staat duidelijk aangegeven dat deze link verloopt op 16/10/2016 (Dat is toch duidelijk 14 dagen he?) Nadien kun je dit enkel met uw Apple ID, wachtwoord en verificatiecode. Moet het soms nog duidelijker gezegd worden? Maar goed. In december liep het mis daar mijn… Lees meer »