Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 166De geheime functies van iOS 18 🔥
iCreate 166

Lees verder onder de advertentie

‘Geen service’ op je iPhone? Dit zijn de 9 oplossingen

Auteur: Koen van Ekeren
0 reacties
Geen service op iPhone

Zie je in de statusbalk van je iPhone ‘Geen service’ staan? Dan is je iPhone niet verbonden met een mobiel netwerk en kun je niet internetten of bellen. We leggen uit hoe je dit kunt oplossen.

Lees verder onder de advertentie

Oorzaken van Geen service op iPhone

Wanneer de iPhone in de linkerbovenhoek ‘Geen service’ aangeeft, ben je niet in staat om telefoontjes te ontvangen, WhatsApp-berichten te versturen of het internet op te gaan.

Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een storing bij je provider, een probleem met de software van je iPhone, een defecte SIM of problemen met de hardware van je telefoon. Gelukkig is de oplossing vaak eenvoudig.

kooptip

iPhone 16e tijdelijk krijg je tot €250 inruilkorting!
iPhone 16e tijdelijk krijg je tot €250 inruilkorting!

Internet van KPN thuis? Dan profiteer je van extra voordeel!

Oplossing 1: Controleer de netwerkdekking

Verzeker jezelf ervan dat je in een gebied bent met mobiele dekking. Die dekking is er in Nederland bijna overal. Alle netwerken hebben een dekking van 95% of hoger voor 4G-internet.

Toch zijn er plekken in Nederland waar je geen mobiel bereik hebt. In een natuurgebied als de Hoge Veluwe en de Biesbosch bijvoorbeeld, maar ook in parkeergarages, ondergrondse tunnels en liften.

Oplossing 2: Herstart je iPhone

iPhone uitzetten

Schakel je iPhone uit en weer aan. Deze oplossing werkt bijna altijd. Soms komt het probleem met ‘Geen service’ door een bug in iOS. Het opnieuw opstarten kan kleine softwareproblemen oplossen die het probleem kunnen veroorzaken.

  1. Druk op de zijknop en een van de volumeknoppen totdat de schuifknop verschijnt;
  2. Sleep de schuifknop naar rechts om je iPhone volledig uit te schakelen.
  3. Druk op de zijknop totdat je het Apple-logo ziet.

Oplossing 3: Controleer de simkaart

Controleer of je simkaart goed is geplaatst en niet is beschadigd.

  1. Pak een paperclip of een simkaartverwijdertool (deze wordt bij een iPhone standaard geleverd in de doos);
  2. Haal de iPhone uit zijn hoesje en prik met het voorwerp in het gat naast de simkaarthouder.
  3. Haal de sim eruit. Controleer op eventuele schade en leg de sim terug in de lade.

Controleer of je iPhone weer verbinding maakt met het mobiele netwerk. Is dit nog steeds niet het geval, en vermoed je dat de simkaart het probleem is? Neem dan contact op met je provider en vraag een nieuw exemplaar aan.

Oplossing 4: Update je iPhone

Heb je je iPhone al lang niet bijgewerkt? Een oude versie van iOS kan ook netwerkproblemen veroorzaken. Controleer of er een update beschikbaar is.

  1. Ga naar de Instellingen-app;
  2. Tik op ‘Algemeen’;
  3. Selecteer ‘Software-update’.

Oplossing 5: Wacht de storing af

Het gebeurt niet vaak, maar de iPhone-melding ‘Geen service’ kan ontstaan doordat er een tijdelijke storing is bij de provider. Controleer het via de website allestoringen.nl, of zoek op Twitter.

Oplossing 6: Controleer de instellingen van je Mobiel netwerk

Dat je geen netwerk hebt, kan ook komen door verkeerde instellingen.

  1. Open de Instellingen-app;
  2. Tik op ‘Mobiel netwerk’;
  3. Controleer of ‘Mobiele data’ ingeschakeld is.

Als je mobiele data is uitgeschakeld, zet je de schakelaar erachter op groen. Controleer vervolgens of je nu wel een service hebt.

Oplossing 7: Voor als je op reis bent

Ben je in het buitenland? Als je in de EU bent, kun je gratis roamen. Meer hierover lees je in het artikel Roaming in de EU. Maar als de instellingen niet goed staan, krijg je te zien dat je ‘Geen service’ hebt. Dit moet je doen om in het buitenland te kunnen internetten.

  1. Open de Instellingen-app;
  2. Tik op ‘Mobiel netwerk’;
  3. Tik op ‘Opties mobiele data’;
  4. Zorg dat ‘Dataroaming’ is geactiveerd.

Oplossing 8: Controleer de datum en tijd

Zorg dat de datum en tijd op de iPhone kloppen, want het is een voorwaarde om verbinding te maken met een netwerk. Doe het volgende:

  1. Open de Instellingen-app;
  2. Ga naar ‘Algemeen>Datum en tijd’;
  3. Zorg dat ‘Stel automatisch in’ is ingeschakeld.

Oplossing 9: Herstel netwerkinstellingen

Als geen van de bovenstaande stappen werkt, kan het helpen om de netwerkinstellingen te resetten. Alle netwerkgerelateerde instellingen gaan dan terug naar de standaardinstellingen. Hierdoor kunnen problemen met het netwerk worden opgelost.

Houd rekening met dat het resetten van de netwerkinstellingen van je iPhone ook alle opgeslagen wifi-netwerken verwijdert. Je zult dan de wifi-wachtwoorden opnieuw moeten invoeren om verbinding te maken. Dit is hoe je de netwerkinstellingen rest:

  1. Open de Instellingen-app;
  2. Tik op ‘Algemeen’;
  3. Selecteer ‘Zet over of stel iPhone opnieuw in’;
  4. Druk op ‘Stel opnieuw in’;
  5. Kies voor ‘Herstel netwerkinstellingen’.

Nog steeds ‘Geen service’ op iPhone

Heb je alle stappen geprobeerd en blijf je de melding ‘Geen service’ nog steeds zien? Neem dan contact op met je provider. Mogelijk is er iets misgegaan met je abonnement en is het niet meer actief.