Terug naar VanMoof S3: de Tesla onder de elektrische fietsen
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
PremiumReviews

VanMoof S3: de Tesla onder de elektrische fietsen

Door Sven Lamers31 augustus 2021 15:166 min. leestijd0

Ken je de Nederlandse fietsenmaker VanMoof al? Het bedrijf is gespecialiseerd in het maken van elektrische fietsen, die er juist niet uitzien als e-bikes. Bovendien gebruikt VanMoof heel veel technische snufjes en slimme functies, waardoor het soms de Tesla onder de elektrische fietsenmakers wordt genoemd. En ten slotte biedt VanMoof tegenwoordig ondersteuning voor het ‘Zoek mijn’-netwerk van Apple, waardoor je je fiets dus overal ter wereld kunt terugvinden. Hoog tijd voor een uitgebreide test in iCreate, dus!


Premium

Verder lezen?

Al vanaf slechts €5,99 per maand heb je als abonnee toegang tot al onze premium-artikelen. Zo haal je gegarandeerd nog meer uit je Apple-producten!

Kies je abonnement >Al abonnee? Log hier in

VanMoof S3: een fiets voor in de stad

De VanMoof S3 is inmiddels de derde generatie van de elektrische stadsfiets. Qua uiterlijk is de S3 onmiskenbaar een VanMoof. Het frame van de fiets is heel bijzonder vormgegeven met de uitstekende tussenstang die net wat langer is dan de rest van het frame. Dit iconische designkenmerk heeft echter ook een functie: aan de uiteindes zit de vrijwel onverwoestbare verlichting van de fiets, waardoor je dus geen afzonderlijke lampjes nodig hebt en de fiets mooi minimalistisch blijft.

Het minimalistische design wordt verder benadrukt door het ontbreken van zichtbare kabels (die zitten in het frame) en aanvullende accessoires. Ook de matte kleur in licht- of donkergrijs maakt de S3 tot een elegante verschijning. Net zo simpel is het stuur waarbij je met speciale ringen de hoogte kunt aanpassen. Helaas is het niet mogelijk om het stuur een stukje te kantelen, maar tijdens onze testperiode vonden we de gekozen zithouding wel aangenaam.

Met een knop aan de linkerkant van het stuur activeer je de bel die via een speaker in het frame geluid maakt. Aan de rechterkant zit een knop voor een turbo-boost, waarover later meer. Verder zijn er nog minimalistische, zwartmatte spatborden die bijna direct op de dikke wielen lijken te plakken. Deze dikke wielen zijn overigens bewust gekozen, want de S3 heeft helemaal geen vering. Want die zou de fiets een stuk zwaarder hebben gemaakt. Het design valt overigens in de smaak. Tijdens onze test waren veel mensen geïnteresseerd in de fiets en gaven ze complimenten voor het uiterlijk.

Hightech van binnen

Dat de VanMoof S3 meer is dan een gewone fiets met elektrische aandrijving, zie je op het eerste gezicht niet. Hij heeft bijvoorbeeld geen extra display of andere opvallende elementen. Verborgen in de tussenstang zit echter een pixel-display met 166 led’jes. Tijdens het rijden toont het display je snelheid, evenals welke van de vier versnellingen je gebruikt.

De S3 is volledig ‘connected’ (net zoals een Tesla), en dat onderscheidt hem van veel andere (elektrische) fietsen. VanMoof heeft daarvoor een eigen iPhone-app. Na het koppelen met de fiets en het aanmaken van een account, kun je een heleboel fiets-functies in de app instellen en beheren. Zo is het mogelijk om het licht aan en uit te doen of een van de drie ‘beltonen’ te kiezen. Verder bekijk je de afgelegde afstand, je gemiddelde en maximumsnelheid en de resterende capaciteit van de accu. Bovendien kun je de schakelstappen van de viertraps automaat aan je eigen voorkeuren aanpassen.

Ingebouwde ‘AirTag’

Wil je weten of je fiets nog op zijn plek staat? Geen probleem: een kaart in de app toont je de locatie. Bij VanMoof S3-fietsen die in april 2021 of later zijn gebouwd, kan dat ook via Apple’s ‘Zoek mijn’-app, want er zit als het ware een AirTag ingebouwd in het frame. Maar in principe hoef je sowieso niet bang te zijn dat je S3 wordt gestolen, want VanMoof heeft in het achterwiel een slot ingebouwd dat je met je voet sluit. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het wiel en de naaf goed met elkaar uitgelijnd zijn – dat zie aan de hand van lijntjes. Om het slot te ontgrendelen hoef je alleen maar met je iPhone in de buurt bij je fiets te gaan staan en hem een beetje naar voren te duwen.

Het slot is niet de enige geïntegreerde veiligheidsoplossing. Zodra het wiel is vergrendeld, worden verschillende sensoren actief die een alarmsignaal geven als iemand je fiets wil stelen. Hoe langer de persoon de fiets beweegt, des te harder het alarm gaat, inclusief knipperlichten en een geanimeerd doodshoofd op het display. Zelfs als dieven hem stelen ondanks slot en lawaai, is de kans groot dat je hem terugkrijgt. Tenminste, als je bij aankoop ook een driejarige diefstalbescherming afsluit. Dan zorgen de zogeheten Bike Hunters (googel dat maar eens) ervoor dat je je fiets terugkrijgt. En als ook VanMoof hem niet vindt, krijg je een nieuwe fiets ter vervanging.

Zo fietst-ie

Op de chique stadsfiets zit je comfortabel rechtop dankzij het licht gebogen stuur. Afhankelijk van de zadelpositie en je lengte is ook een iets sportievere zithouding mogelijk. De S3 is er in slechts één framemaat: hij is ontworpen voor mensen tussen 1,70 en 2,10 meter. Ben je kleiner, dan is er de VanMoof X3, bedoeld voor mensen van 1,55 tot 2 meter. De fiets heeft altijd een tussenstang. Als je begint te trappen, ondersteunt de motor in het voorwiel je merkbaar krachtig, maar niet té heftig. De motor brengt je tot een maximum van 25 km/h, daarna ben je op je eigen kracht aangewezen vanwege Europese regels.

Als je met de S3 onderweg bent, zal het kleine knopje rechts op het stuur snel je beste vriend worden. Dat is de turbo-knop, waarmee je de 25 km/h razendsnel bereikt. Bij het stoplicht laat je alle andere fietsers (en sommige auto’s) achter je. De turbostand helpt je overigens niet alleen aan het begin, maar ondersteunt je ook als je met je stalen ros een berg beklimt.

Actieradius

Wat de actieradius van de elektrische fiets betreft, heeft VanMoof het over 60 tot 150 kilometer. Als je regelmatig de turboknop gebruikt en de prestaties in de app opvoert, kom je dichter bij de 60 kilometer. Zuinigere rijders halen eventueel de opgegeven maximale actieradius. Persoonlijk achten we de aangegeven waardes realistisch. Als de 504 Wh-accu in het onderste gedeelte van het frame moet worden opgeladen, moet de hele fiets in de buurt van een stopcontact staan. Je kunt de accu er niet uithalen. Daarom heb je in de garage of in de kelder een stopcontact nodig. Of je neemt de fiets mee naar binnen. Met zijn gewicht van zo’n twintig kilo is dat echter geen pretje. Een alternatief is de los verkrijgbare powerbank, maar deze kost ook weer 348 euro en maakt de S3 nog een tikje zwaarder.

Conclusie

Een bijzonder slim ontworpen elektrische fiets met een heleboel technische handigheidjes en app- (en Apple-)ondersteuning . Jammer alleen dat je de accu er niet uit kunt halen waardoor het opladen soms wat lastig is.

Plus
  • Minimalistisch uiterlijk
  • Goede prestaties
  • Helemaal connected
Min
  • Accu niet te verwijderen voor het opladen
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar