Teufel Streamer: maak je oude speaker smart

Teufel streamer

Geen speaker ontkomt tegenwoordig aan slimme ‘connected’ functies. Kun je er via bluetooth geluid naartoe sturen? Zijn allerlei streamingdiensten geïntegreerd? En kun je de speakers aan elkaar koppelen voor een multiroom-installatie? Het zijn allemaal handige functies, maar het is jammer dat je daarvoor je oude speakers moet vervangen. Die hebben weliswaar een prima geluidskwaliteit, maar zijn allerminst slim noch connected te noemen. Teufel, het bedrijf dat zelf ook een hoop ‘smarte’ speakers maakt, heeft gelukkig medelijden met al die oude speakers. Met de Teufel Streamer geef je deze namelijk dezelfde ‘connected’ functies die nieuwe speakers hebben.

Deze review stond eerder in iCreate.

Deze Teufel streamt

De Teufel Streamer is een klein kastje dat je bij je hifi-installatie of direct bij de speakers plaatst. Aan de bovenkant zitten een aantal knoppen om geluidsbronnen te selecteren, nummers te skippen of het volume te regelen. De eerste configuratie is eenvoudig. Sluit de Streamer aan op het lichtnet, download de Raumfeld-app op je iPhone en volg de stappen om het kastje met je wifi te verbinden. Pro-tip: je kunt de Streamer ook bekabeld op de router aansluiten – dat zorgt voor een nog stabielere verbinding. De Raumfeld-app heeft verder een duidelijke structuur, maar iets meer finetuning op de iPad was mooi geweest. Hier worden albumhoezen vaak wazig weergegeven, op de iPhone zijn ze daarentegen scherp.

Het importeren van gedeelde muziek op onze Mac ging vlot, en ook via een externe harde schijf met muziek, aangesloten via usb op de streamer, hadden we geen problemen. In de app van Raumfeld maak je verder contact met allerlei muziekstreamingdiensten. Wat dacht je van Spotify, Deezer, TuneIn (voor radio), Soundcloud of Tidal? Helaas ontbreekt Apple Music in dit lijstje. Om muziek van deze dienst via de Streamer af te spelen, moet je helaas bluetooth gebruiken. Dat ondersteunt de Streamer uiteraard ook, maar hiermee verlies je wel wat geluidskwaliteit. Analoge bronnen zoals een platenspeler sluit je via standaard tulp-stekkers aan op de streamer. Op die manier kun je deze ook in een multiroom-installatie opnemen.

Geluidskwaliteit

Alle mooie functies van de Teufel Streamer zouden niets waard zijn als de geluidskwaliteit uiteindelijk tegen zou vallen. Daarom hebben we er uitgebreid muziek mee geluisterd, via verschillende bronnen. Eerst even wat feitjes over de gebruikte techniek op een rij. In de Streamer zit een Cirrus-chip die de digitale audio-signalen in analoog omzet voor de speakers. Ook Apple gebruikt Cirrus-chips in zijn iPhones en iPad – ze staan bekend om hun goede geluidskwaliteit. Tijdens onze luistertest wordt die kwaliteit bevestigd: muziek van de streamer klinkt net zo goed als van cd of een andere bron met even hoge kwaliteit. Zoals gezegd gaat de kwaliteit bij het streamen via bluetooth iets naar beneden, maar dat heb je met elk ander bluetooth-apparaat ook.

Overigens, wil je in plaats van de Cirrus-chip een eigen converter voor digitaal naar analoog gebruiken, dan kan dat via de optische uitgang van de Streamer. Bij een superdure hifi-installatie kan dat nog verschil maken. Wie nog mooie oude speakers thuis heeft, maakt deze met de Teufel Streamer snel smart en connected. De goede geluidskwaliteit is daarbij mooi meegenomen.

• Doet precies wat-ie belooft
  • Goede geluidskwaliteit

• Apple Music alleen via Bluetooth