Teufel Cinebar Ultima: ruimtelijk geluid onder je tv

Teufel Cinebar Ultima

Op de redactie zijn we grote fans van de Ultima-speakers van de Duitse fabrikant Teufel. Dat heeft vooral met de no-nonsense insteek van de speakers te maken. Het zijn gewoon traditionele speakers, maar dan met de nieuwste technische snufjes. Daarnaast zijn ze beschikbaar in alle soorten en maten: groot of klein, stereo of surround, passief of actief. Maar een variant ontbrak nog in de reeks: een soundbar. Maar ook die is er nu met de Teufel Cinebar Ultima. Heeft die zijn Ultima-naam wel verdiend?

Teufel Cinebar Ultima

Geïntegreerde subwoofer

Net zoals de Cinebar Lux en Cinedeck van Teufel heeft de Cinebar Ultima een geïntegreerde subwoofer, wat een extra luidspreker voor de bas volgens het bedrijf overbodig maakt. Gezien de afmetingen van de soundbar willen we dat ook graag geloven. Met 16 x 110 x 13 cm is deze best fors en vaak breder dan de televisie waar die bij staat.

Daarover gesproken: omdat je je televisie niet goed óp de soundbar kunt plaatsen, leent de Cinebar zich het best voor tv’s die aan de muur hangen of een tv-meubel met voldoende ruimte voor een soundbar. Vind je de ‘open’ behuizing met de zichtbare speakermembranen niet mooi, dan plaats je er een magnetische stofafdekking voor. Het rode led-display aan de voorkant schijnt dan gelijk iets minder fel in de ogen.

Teufel Cinebar Ultima

De rubberen voetjes aan de onderkant zorgen ervoor dat de Cinebar stabiel staat en geen trillingen doorgeeft aan het tv-meubel waar die op staat. Aan de bovenkant zitten touch-knoppen om het volume aan te passen, de muziek te pauzeren en een geluidsbron te kiezen. Dat kan hdmi, optisch, bluetooth of aux zijn. Zit je op de bank, dan gebruik je de robuuste metalen afstandsbediening. De standaardopties zijn snel te vinden en het menu met instellingen is logisch opgebouwd, ware het niet dat je nooit precies weet waar je je in de menustructuur bevindt. Maar eenmaal goed ingesteld hoef je toch niet met de instellingen te worstelen.

Duivels geluid

Hoog tijd om het over de luidsprekers van de Cinebar Ultima te hebben. Aan de voorkant zitten twee breedbandluidsprekers van glasvezel en twee woofers van kevlar. Bijzonder zijn de twee extra luidsprekers links en rechts op de behuizing. Deze sturen hun geluid bewust naar de muren links en rechts van de huiskamer om het op de ideale manier naar je luisterpositie te sturen. De techniek noemt Teufel Dynamore Ultra en moet voor een extra breed stereo-effect en virtuele surroundsound zorgen.

We kijken naar een paar actierijke films en series. Gesprekken worden ondanks het gebrek aan een toegewijde center-speaker duidelijk weergegeven, actie-scènes vliegen ons letterlijk om de oren. De lage tonen klinken erg vol en diep, hoewel we een klein beetje de ‘voelbare’ bas van een toegewijde sub missen. Bij luisteren naar muziek wordt hetzelfde klankbeeld geschetst: duidelijke zang, gemakkelijk te lokaliseren instrumenten en een volle bas die voor een goed fundament zorgt

Met de Cinebar Ultima bevat de populairste speaker-reeks van Teufel eindelijk ook een soundbar. De Teufel Cinebar Ultima legt de nadruk op uitstekende geluidskwaliteit, zowel voor films als muziek. Een subwoofer heb je daarbij niet nodig, tenzij jij – en je buren – de bas in de buik willen voelen.

• Leuk uiterlijk
  • Geweldig geluid
  • Virtuele surroundsound