Teufel Cinebar Lux: soundbar met bioscoopgeluid

Auteur: Terry Stooker
Teufel Cinebar lux

Een soundbar voor of onder de tv vinden we persoonlijk chiquer dan van die grote sta-in-de-weg torenspeakers aan weerszijden van het beeld. Er is echter vaak een probleem. Waar laat je die lompe externe subwoofer? De Teufel Cinebar Lux biedt volgens Teufel op zichzelf al zo’n bioscoopervaring dat een extra subwoofer niet nodig is.

Teufel Cinebar Lux

Teufel Cinebar Lux: all-in audio-oplossing

Die bewering stellen we maar al te graag op de proef. Van binnen heeft de Teufel Cinebar Lux twaalf luidsprekers en vier passieve basmembranen die zorgen voor het gehele geluidsplaatje. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het geluid, inclusief het laag, is indrukwekkend. Tijdens het kijken van een bombastische actiefilm hebben we een externe subwoofer geen moment gemist. Het laag komt goed over, is gedefinieerd en kent de benodigde diepgang. Echt voelen doe je het niet, daarvoor moet je nog altijd naar de bioscoop.

De speciale Dynamore-stand verhoogt het kijkplezier. Door gebruik te maken van speakers die naar de zijkanten en naar boven gericht zijn, komt er een enorme diepte in het geluid. Je wordt zo midden in de film of serie geplaatst en gamen krijgt een extra dimensie. Hoewel het geen daadwerkelijke surround sound is, laat de Cinebar Lux je wel in die waan.

Vaak zie je bij geluidssystemen een duidelijke focus. Of de speaker is geschikt voor film en tv, of juist voor muziek. De Cinebar Lux floreert bij aansluiting op de televisie, de muziekweergave is echter ook prima te noemen. Muziek klinkt wel iets fletser, wat na een paar liedjes went. De Cinebar Lux doet voor de niet-veeleisende muziekluisteraar prima dienst als all-in audio-oplossing. Een tip: zet de Dynamore-stand uit. Waar deze films, series en games naar een hoger niveau tilt, doet die bij muziek juist het tegenovergestelde.

Bluetooth hapert af en toe

Teufel Cinebar Lux bluetooth

Teufels soundbar beschikt over genoeg aansluitmogelijkheden om al je apparatuur te koppelen. Je hebt beschikking over hdmi, een optische ingang, aux, usb, ethernet, wifi en bluetooth. Via de niet al te intuïtieve maar wel volledige Raumfeld-app sluit je de soundbar aan op je netwerk. Hierna kun je gemakkelijk je Spotify-bibliotheek streamen of de soundbar aan andere compatibele Teufel-speakers koppelen.

Heb je geen aux-kabeltje, dan ben je voor Apple Music aangewezen op bluetooth. Laat nou net die verbindingsmogelijkheid het minst stabiel zijn. Het is vaker dan eens voorgekomen dat muziek een milliseconde haperde, als er bijvoorbeeld iemand binnenkwam. Het is tegenwoordig misschien onredelijk druk met signalen in de lucht, maar een beetje bluetoothmodule hoort daarmee om te kunnen gaan.

Enige haperingen daargelaten, zijn we erg enthousiast. Dat een enkele soundbar voldoende is voor rijk, gelaagd en diep bioscoopgeluid, bewijst Teufel met de Cinebar Lux.

• Uitstekend filmgeluid
  • Prima muziekweergave