Tesla Model X: een coole maar zware auto
Geen automerk dat zoveel discussie oproept als Tesla. Silicon Valley-entrepreneur en raketbouwer Elon Musk bemoeit zich met het merk sinds 2004. Wat weinigen weten is dat niet hij, maar twee andere jongens, Martin Eberhard en Marc Tarpenning, het merk een jaar eerder al begonnen. Hoe dan ook, Musk voelde zich geroepen om elektrische auto’s spannend te maken en stelde zijn dollars en marketingcapaciteiten ter beschikking. Of dit ook is gelukt met de nieuwe Tesla Model X, gaan we je nu uitleggen.
Tesla Model X P90D
Dat het Musk niet zozeer direct om het milieu te doen is, blijkt uit het laatste werk van Tesla. De Model X is een gigantische zevenzitter met loodzware, maar futuristisch ogende vleugeldeuren en een reusachtig accupakket dat nodig is om de tweeënhalve ton wegende mastodont een theoretisch bereik van 467 kilometer te geven. In de praktijk kun je 300 km halen. Een compact elektromotortje in een Smart lepelen, lijkt ons logischer.
Twee meter breed
De twee meter brede (!) Model X maakt het wel spannend. Alle mogelijke kracht van de twee elektromotoren (een voor de voorwielen, een voor de achterwielen) staat direct bij het wegrijden paraat. Wellicht vraagt dit om enige relatievering: de krachten die de motor van jouw auto afgeeft, worden langzaam opgebouwd naarmate het toerental stijgt. De Tesla-motoren bieden 925 Nm aan kracht, een normale verbrandingsmotor levert 100-300 Nm. Drie keer zoveel power vanaf het eerste moment. Als het moet trekt de Model X in 3,4 seconden vanuit stilstand op naar 100 km/h. Dat is een prestatie waaraan alleen Ferrari’s en Porsches zich kunnen meten.
In de praktijk
Op zich rijdt de Model X als een normale auto met automatische versnellingsbak. Zet hem in de Drive, druk het gaspedaal in en je gaat. Al die kracht die meteen voorhanden is, heeft ook wel een nadeel: het is moeilijk om soepel weg te rijden. Je hebt een bijzonder fijne rechtervoetmotoriek nodig om te zorgen dat je passagiers niet ziek worden. Vooral ook omdat de Tesla enorm afremt op de twee motoren. Van het gas gaan, voelt als remmen in een normale auto.
Het binnenwerk
Het interieur van de Tesla Model X ademt Silicon Valley. Met een enorm display midden op het dashboard bedien je alle functies die niet direct met het rijden te maken hebben. Waar andere automerken moeite hebben de bediening van de airco, het mediasysteem, de navigatie en de veiligheidssystemen intuïtief te krijgen, laat Tesla exact zien hoe dat moet. Moeiteloos weten we alles te vinden.
De Model X is cool, dat kunnen we niet ontkennen. Nooit eerder reden we zo’n speciale auto. Maar of Tesla mede met deze reus op wielen de wereld gaat veranderen, betwijfelen we. In ieder geval gebeurt dat niet van vandaag op morgen.
Prijs: € 133.500
Deze review komt uit iCreate 82.
Praat mee
0