Super Mario Run: mooier dan op Nintendo’s eigen consoles

Super Mario Run

Eind 2016 was het zo ver. Mario, ’s werelds populairste loodgieter, mascotte von Nintendo en protagonist van een van de beste videospel-series aller tijden, sprong op de iPhone en iPad. Voor het Japanse bedrijf is dit een novum. Er waren in het verleden wel een paar games met Mario die op een ander platform dan van Nintendo zelf verschenen, maar deze werden toen ook niet door Nintendo ontwikkeld. Super Mario Run is dat wel en is daarmee de eerste echte Mario-game op een ander platform.

Super Mario Run

Dat Nintendo iOS heeft gekozen voor het uitstapje van Mario, ligt voor de hand. Steeds meer mensen gamen niet meer op traditionele consoles en handhelds, maar op hun smartphone. Bovendien delen Apple en Nintendo hun bedrijfsfilosofie: ze zijn eigenwijs en geheimzinnig. Mario-fans over de hele wereld keken reikhalzend uit naar deze app. Was hij het wachten waard? Wij speelden Super Mario Run uit en laten het jullie weten.

Super Mario Run op de iPhone 7 Plus

Qua uiterlijk doet Mario Run denken aan de New Super Mario Bros.-serie, bekend van de Nintendo DS, 3DS, Wii en Wii U. Stiekem vinden we Mario op iOS zelfs nog mooier dan op Nintendo’s eigen apparaten – met dank aan het Retina-scherm. We hebben Mario nog nooit scherper op een scherm gezien dan op onze iPhone 7 Plus. Verwacht echter geen groot grafisch vuurwerk, het blijft immers Mario en daar horen vrolijke kleurtjes en een eenvoudig strip-achtig uiterlijk bij.

Eindeloos rennen

Mario staat bekend om het springen en rennen, dus dat doet hij ook in iOS. De manier van spelen is echter wel anders. Waar je in andere Mariogames de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt en alle muntjes te verzamelen, loopt Mario op iOS stug door naar rechts. Dat principe kennen we van andere iOS-platformers, zoals Rayman Adventures. Met een tik op het scherm laat je Mario springen. In de levels zijn er vaak meerdere routes om het einde te bereiken. De motivatie zit hem vooral in het vinden van de kortste route die de meeste muntjes oplevert. Toch blijft het voor Mario-kenners een beetje frustrerend om niet alle muntjes meteen te kunnen verzamelen.

Motivatie

In totaal bevat de game 24 levels. Is het uitspelen van het spel je enige doel, dan ben je in twee uurtjes klaar. Maar eigenlijk gaat het daar niet om. In elke level zijn namelijk vijftien speciale munten verstopt. De eerste keer verzamel je vijf roze muntjes. Heb je die gevonden en weten te grijpen, dan ga je op zoek naar vijf paarse muntjes en daarna vijf donkergroene. De laatste vijf zijn daarbij zo moeilijk te krijgen of zo goed verstopt, dat je de meest waanzinnige ‘wall-jumps’ en ‘triple-jumps’ moet uithalen om ze te verzamelen. Zoals we het van Nintendo gewend zijn, blijft het uitdagend, zonder dat je het gevoel krijgt dat het ondoenlijk is.

Super Mario Run

Heb je ook nog alle muntjes verzameld, dan is het spel nog steeds niet voorbij. Dan begin je aan de multiplayer (Toad Rally) waar je je in de bekende levels tegen een andere gamer speelt en probeert de meeste munten te verzamelen. Win je een rally, dan sluiten de Toads zich bij je koninkrijk aan, waardoor je daar nieuwe huisjes kunt bouwen en extra characters kunt ontgrendelen.

Geld en internet

Je downloadt de game gratis in de App Store en kunt de eerste levels spelen. Daarna moet je één keer een tientje betalen, waarmee je dan wel de complete game in huis haalt. Het mag best prijzig klinken voor een appje, maar je bent hier ook uren mee zoet. De game is dus zeker zijn geld waard.

Maar hebben we dan helemaal niets negatiefs aan te merken op Mario Run? Toch wel. De game vereist namelijk altijd internet. En dat moet goed zijn ook nog. Heb je matig bereik, zit je op een gebrekkig Edge-netwerk of in een vliegtuig, dan kun je al niet meer spelen. Ook in de trein was het ondoenlijk: doordat de verbinding continu wegviel, waren verloren voortgang en frustratie het gevolg. We hopen dat Nintendo dit in een latere update nog aanpast, want dan is Super Mario Run wat ons betreft een perfecte iOS-game.

Meer van dit soort reviews lees je in iCreate 85.