Review: Slow Shutter – fotograferen met langere sluitertijd

Auteur: Daan Jeuken
1 reacties
Lange sluitertijd iPhone

Apple vindt de camera een van de belangrijkste onderdelen van de iPhone en droomt stiekem van een iPhone met alle mogelijkheden van een digitale spiegelreflex. Groothoek- en telelenzen verwachten wij nog niet 1-2-3- van Apple, maar het zou al leuk zijn als je zelf kon spelen met diafragma en sluitertijd. Laatstgenoemde brengt ons precies bij de app Slow Shutter: fotograferen met een lange sluitertijd.

Slow Shutter app

Slow Shutter

Slow Shutter heeft drie cameramodi. In de normale modus kies je handmatig een sluitertijd: 1, 3 of 10 seconden. De camera maakt gedurende die tijd een opname, zodat je een mooi gevoel van beweging krijgt. Dit wordt vaak gebruikt bij fotografie van watervallen of sport; de omgeving staat stil en het water of de raceauto beweegt. Achteraf kun je de beweging in de foto nog bewerken; mocht de beweging wat té zijn, dan draai je de tijd een stukje terug.

Nachtfoto’s met iPhone of iPad

De Nacht-modus spreekt ook voor zich: door de sluiter langere tijd open te laten staan, vangt de sensor meer licht op zodat je in het donker betere foto’s maakt. De benodigde tijd berekent de app zelf, de resultaten zijn verdacht helder en niet korrelig. Naderhand kun je ook nog zelf de belichting instellen.

De derde camera is de kunstzinnigste: Light. Deze is bedoeld om in het donker lichtgevende objecten te fotograferen, zoals voorbijrazende auto’s of vuurwerk. In deze modus moet je opnames zelf starten en stoppen, dus hij duurt zo lang je wilt. Daarna zie je prachtige verlichte lijnen in een nachtelijk portret.

Statief

Slow Shutter is een hartstikke leuke app om je iPhone- en iPad-foto’s een extra dimensie te geven. Om écht mooie opnames te maken heb je eigenlijk wel een statief nodig (zoals de MPod, zie hieronder), want een lange-sluiter-opname uit de losse hand schieten is schier onmogelijk – je beweegt altijd wel. En zet je je iPhone of iPad op een muurtje of object, dan gaat dat meestal ten koste van de compositie.

Prijs: € 1,99

Download in de App Store