Terug naar Review: Sea Hero Quest (iOS) – gamen tegen alzheimer met T-Mobile

Review: Sea Hero Quest (iOS) – gamen tegen alzheimer met T-Mobile

Door Arjan Kropman4 augustus 2016 13:113 min. leestijd0

Sea Hero Quest is een geinig spel met een mooi verhaal erachter. Twee Britse professoren zagen de mogelijkheden achter apps en games om onderzoek te doen naar de ziekte van Alzheimer – die ziekte waarbij je hersenen langzaam ‘afbrokkelen’. T-Mobile omarmde de game en zorgt ervoor dat deze wereldwijd verspreid wordt, zodat er inmiddels al meer dan twee miljoen mensen meespelen.

SHQ

Zo speel je Sea Hero Quest

In het spel, waarvan de indeling lijkt op die van Candy Crush, speel je de zoon van een schipper met geheugenverlies. Je moet je vader helpen om herinneringen in de vorm van logboeken terug te vinden. Dat doe je door verschillende opdrachten uit te voeren, die allemaal de nodige snelheid en navigatie-skills vergen.

In een van de onderdelen krijg je voor je begint met varen een kaart te zien van de waterwegen. Op de kaart staan een aantal genummerde boeien aangegeven. Je moet de boeien binnen een bepaalde tijd opeenvolgend voorbijvaren, zonder dat je een overzicht hebt van de omgeving. Je moet de kaart dus goed in je hoofd opslaan om de maximale drie sterren te halen. De waterwegen worden steeds omslachtiger en de opdrachten zodoende steeds ingewikkelder.

Bij een ander onderdeel vaar je weg bij een boei, richting een vuurpijl. Wanneer je bij de vuurpijl komt, moet je deze in de richting van de boei schieten waar je startte. Je zult zien dat dit meer van je navigatie-skills vergt dan je denkt. Je wordt zo nu en dan behoorlijk geconfronteerd met de grens van wat je met je geheugen kan – ik althans.

Shq map

Het onderzoek

De resultaten worden – als je daarvoor toestemming geeft – naar de onderzoekers aan de andere kant van de app gestuurd. Tussen de levels door worden je persoonlijke vragen gesteld  die inzicht geven in je leven. Op deze manier kunnen de onderzoekers in heel korte tijd, heel veel informatie vergaren. Die kennis is belangrijk om inzicht te krijgen in de ziekte van Alzheimer.

Leuk, zo’n game waar we ook wat aan hebben, maar is het ook leuk om te spelen? Ja! De makers hebben duidelijk verstand van games. SHQ combineert schijnbaar eenvoudige opdrachten met een hoge moeilijkheidsgraad, hetgeen verslavend werkt en aan de basis staat van een goede game. Dat je naast het plezier van het spelen ook nog eens meewerkt aan een belangrijk onderzoek naar een afschuwelijke ziekte is mooi meegenomen. Download het spel gratis in de App Store.

Shq Fantastisch

Plus
  • Eenvoudig en toch uitdagend