Review: RollerCoaster Tycoon Classic

Auteur: Laura Grootaarts
RollerCoaster Tycoon Classic

In de tijd waarin ik begin deze eeuw pretparken heb gebouwd in RollerCoaster Tycoon, had ik een belangrijk boek kunnen schrijven, of het Japans van A tot Z onder de knie kunnen krijgen. Sinds kort zijn de eerste klassieke RollerCoaster Tycoon-spellen beschikbaar voor de iPhone en de iPad. Heel veel is er niet veranderd aan het spel, alleen gebruik je nu het touchscreen van je iPad of iPhone in plaats van een muis. Maar voor de rest?

RollerCoaster Tycoon Classic: een en al herkenning

Aan de grafische stijl is niks gewijzigd en ook de pretpark-muziekjes en de gillende bezoekers klinken bekend in de oren. ‘Even’ snel kijken of het spel nog net zo verslavend is als vroeger, ontaardt in een themapark van formaatje Disney World, met door elkaar kronkelende achtbanen, talloze eetstalletjes en parkjes die keurig worden bijgehouden door het vers ingehuurde personeel.

En het spel maakt nog steeds de vileine kant in je los: bezoekers kotsen de paden vol als je ze vlak voor een rit in een achtbaan pizza laat eten en je kunt ze een poot uitdraaien door tijdens regenbuien de prijs voor paraplu’s flink te verhogen. En het kan nog véél gemener … Kortom: een paar uur RollerCoaster Tycoon schiet nog altijd voorbij als een ritje in een achtbaan.

Hiermee kun je uren vooruit

In de app vind je maar liefst 95 scenario’s die garant staan voor uren speelplezier. Er zitten geen microtransacties in het spel – iets wat eerdere iOS-versies van het spel zo wist te vergallen – wel kun je uitbreidingen als Wacky Worlds en Time Twister kopen. Hoe dan ook: je krijgt heel erg veel spel voor je geld. Je downloadt RollerCoaster Tycoon Classic voor € 5,99 in de App Store.

Meer van dit soort reviews lezen? Koop dan iCreate 85 in de boekenwinkel of in onze webshop.