Pigment: kleurboek voor volwassenen op iPad of iPhone

Pigment: kleurboek voor volwassenen

Heb je wel eens gehoord van kleurboeken voor volwassenen? Het lijkt misschien raar en kinderachtig en je loopt als zelfrespecterende volwassene nog liever met antiluizenmiddel naar de kassa dan met een kleurboek, maar kleuren helpt om te ontspannen. Het is eenvoudig en het eindresultaat ziet er altijd prima uit, het lijkt zowaar of je écht creatief bent.

Kleurboeken voor volwassenen als app

De kleurhype lijkt ook niet bepaald van voorbijgaande aard. De boeken worden inmiddels niet meer weggemoffeld in een stoffig hoekje van de boekenwinkels, ze liggen met stapels tegelijk te shinen in de etalage. Er is voor ieder wat wils, of je nu van gedetailleerde bloemen houdt of van ingewikkelde abstracte afbeeldingen. Er bestaat zelfs een A Game of Thrones-kleurboek. En een Harry Potter-kleurboek. Het is dan ook geen verrassing dat er kleurboek-apps verschijnen in de App Store.

Voordelen boven een papieren kleurboek

Een digitaal kleurboek heeft voordelen boven een echt kleurboek. Je hoeft niet te investeren in een kleurpotlodenverzameling van honderd exemplaren, om daarna over te gaan naar potloden van een duurder merk en vervolgens je zinnen te zetten op viltstiften. In Pigment heb je alle kleuren van de wereld direct ter beschikking en zijn ze ook nog eens netjes geordend in kleurpaletten. Bovendien heb je de keuze uit verschillende materialen: potloden, penselen, markers. Buiten de lijntjes kleuren is er niet meer bij: je tikt op een vlak om in te kleuren en de app zorgt ervoor dat je netjes binnenboord blijft. Ook heel fijn is dat je kunt in- en uitzoomen op de plaat, zodat zelfs het priegeligste stukje goed te doen is.

Pigment is een gratis app met talloze kleurplaten in diverse smaakjes. Er zijn wel twintig boeken met vlinders, mandala’s, doodles, abstracte vormen et cetera. Om toegang te krijgen tot alles betaal je 25 euro per jaar, maar er zitten al massa’s gratis platen in die garant staan voor uren kleurplezier.