Nikon Z fc: stijlvolle en indrukwekkende retro-camera

Auteur: Maurice Snijders
Nikon Z fc

Bij het zien van de Nikon Z fc waan je je even terug in de tijd van de analoge fotografie. Met name vanwege de retro-look, maar ook vanwege de ergonomie die we kennen van de oude analoge camera’s: compact en lekker licht. Maar niets is zoals het lijkt. Achter dat stijlvolle ouderwetse uiterlijk zit toch echt moderne technologie die niet onderdoet voor de camera’s van nu.

Meer van dit soort camera-tests? Bekijk onze subsite over fotografie.

Nikon Z fc: uitstekende bediening

We waren bij de vorige spiegelloze Nikon-camera’s al onder de indruk van het gebruiksgemak. De overzichtelijke menu’s en de plaatsing van de knoppen van onder andere de Z 6 en Z 7 worden steeds beter. De Nikon Z fc gaat echter nog een stapje verder. Door de fysieke knoppen heb je namelijk altijd toegang tot de belangrijkste instellingen. Fotografeer je graag in de handmatige modus? Dan kun je met de Z fc extreem snel reageren op veranderende omstandigheden. Je hebt altijd de volledige controle over de ISO-waarde, belichtingstijd en het diafragma. De spiegelloze camera’s van Fujifilm volgen een vergelijkbare aanpak en zijn mede daardoor razend populair.

Nikon Z fc

Naast de grote draaiwielen vinden we aan de bovenkant een wieltje voor de belichtingscompensatie. Heel goed! Daarnaast zit een extra klein display die te allen tijde de diafragmawaarde weergeeft. Dit zie je eigenlijk alleen maar bij heel dure professionele camera’s en is dus een mooie toevoeging. De aan/uit-knop bevindt zich in dezelfde hoek en is tevens de ontspanner. Je vindt hier ook de knop om een video-opname te starten. De menuknoppen aan de achterkant zijn duidelijk en makkelijk te bereiken met één hand en het 3-inch touchscreen kun je naar alle kanten draaien en kantelen: vari-angle. Draai je hem volledig naar voren, dan wordt automatisch de zelfportretstand actief. De elektronische zoeker met 2,36 miljoen pixels en volledige beeldvelddekking bevindt zich boven het scherm. Ook hier is veel aandacht voor detail te zien: de ronde vorm doet meteen denken aan de populaire, analoge FM-serie.

Nikon Z fc

Moderne techniek

Wat er achter de behuizing zit, is allesbehalve klassiek. Nikon vertrouwt op de sterke genen van de Z 50 en gebruikt daarom dezelfde APS-C sensor. De APS-C chip met een resolutie van 20,7 megapixel doet het erg goed, maar mist nog een geïntegreerde beeldstabilisatie. Kijk bij het kopen van een lens goed naar wat wel en niet past. De Nikon Z fc is compatibel met Nikon Z- objectieven. Lenzen met een F-mount passen alleen met de optioneel verkrijgbare FTZ-adapter. Met die adapter heb je de beschikking over een enorm lenzenarsenaal.

De beeldkwaliteit van de sensor is overtuigend. Ten opzichte van de technisch zeer vergelijkbare Z 50 heeft Nikon met name het ruisgedrag drastisch verbeterd. De ISO-waarden kunnen nu worden verhoogd tot ISO 204.800. In de praktijk produceren dergelijke hoge waarden echter enorm veel storende pixels en zijn daarom niet aan te raden.

Snelheid van de Nikon Z fc

Qua snelheid zitten de Z fc en Z 50 ongeveer op één lijn: elf beelden per seconde. Dankzij de elektronische sluiter gaat dit vrijwel geruisloos. Schiet je de foto’s in jpeg? Dan houd je camera de sprint zo’n tien seconden vol. Schakel je over naar raw, dan zakt de snelheid naar ongeveer negen beelden per seconde. De serielengte is bij de Z fc uiteindelijk zo’n vijf foto’s meer dan bij de Z 50. Een sneller UHS II-slot had deze prestatie iets kunnen verhogen, maar dit ontbreekt bij zowel de Z fc als de Z 50. Toch zal deze prestatie voor de meeste doeleinden meer dan voldoende zijn. Hetzelfde geldt voor de hybride autofocus met fase- en contrastdetectie en in totaal 209 meetvelden. Het zorgt ervoor dat de camera snel en nauwkeurig scherpstelt. Met veel omgevingslicht zelfs een tikkeltje sneller dan de Z 50.

Nikon Z fc

Direct filmen

Wil je graag korte video’s maken, dan heb je aan de Z fc een solide camera. Je schakelt met de knop bovenop snel naar de videomodus. De Nikon Z fc filmt in 4K tot 30 beelden per seconde en in full-hd tot 120 beelden per seconde. De dslm stuurt zijn signaal via de micro-hdmi poort naar een externe recorder, scherm of computer. Je kunt de Z fc dus ook als webcam gebruiken. Veel praktischer is echter de usb-C poort, die kun je gebruiken om de camera onderweg op te laden met een powerbank, maar ook om hem te bedienen. Draadloze connectiviteit via Bluetooth met Nikons eigen ‘SnapBridge’-app voor het delen van foto’s en video’s op internet is natuurlijk een must. Dit alles maakt de Nikon Z fc niet alleen een echte retro blikvanger, maar ook een volwaardige en betrouwbare metgezel voor alledaagse fotografie.

De Nikon Z fc ziet er niet alleen stijlvol uit, maar weet ook indruk te maken met zijn beeldresultaten. De dslm schiet video’s in hoge resolutie uhd of in full-hd zelfs bij 120 fps. Wel hadden we wat meer functies gewild om creatieve clips te kunnen maken. Wil je nu in het Z-systeem stappen, dan moet je flink investeren: DX-lenzen zijn behoorlijk zeldzaam. De enige manier om meer flexibiliteit te bereiken, is door een FTZ-adapter te gebruiken.

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Directe toegang tot sluitertijd en ISO
  • moderne 4K-videofuncties.