Netflix: documentaires en concertfilms die je gezien moet hebben!

Netflix

Natuurlijk hartstikke mooi dat op Netflix de muziek in de series piekfijn in orde is. Maar als muziekliefhebber zie je toch het liefst concertregistraties of documentaires over een band, tijdsbeeld of stroming in de muziek.

Het aanbod daarin is niet heel groot, maar wel zeer gevarieerd. En ook hier is de kwaliteit overwegend zeer hoog. Wij geven je vier documentaires die je gezien moet hebben.

Marley

Weinig verhalen over muzikanten zullen zo tot de verbeelding spreken als die van Bob Marley. Vanaf Jamaica liet de zanger/gitarist de hele wereld betoveren door reggae. De lome doch zeer bezwerende klanken van Marley vulden met het grootste gemak de grootste concertzalen en op zijn eigen onorthodoxe wijze werd een vrij kleine muziekstroming een wereldmerk.

De bevlogen rastafari wist daarnaast met zijn charisma zelfs voor rust te zorgen in het heftige politieke klimaat dat zijn geliefde Jamaica in de greep hield. Naast het mooie verhaal biedt de documentaire meer dan voortreffelijke concertbeelden die onderstrepen dat zijn succes geen toeval was.Bob Marley Netflix

Glen Campbell: I’ll Be Me

De briljante country-gitarist Glen Campbell was een veel gevraagd sessiemuzikant en speelde met de grootsten der aarde. Zijn persoonlijk succes kwam met de kneiter van een hit Rhinestone Cowboy. Een jaar of vijf geleden besloot de inmiddels midden-zeventiger een laatste tour door de Verenigde Staten te doen. Tijdens deze tournee werd bij Campbell alzheimer gediagnostiseerd.

Het weerhield hem er niet van om nog 150 shows uit zijn lijf te schudden. Mooiste moment uit de documentaire? (Spoiler-alert!) Gevraagd naar hoe het gaat met zijn alzheimer komt de gitarist met het volgende antwoord: ‘Oh! Dat gaat goed. Die heb ik een linkse hoek gegeven.’Glen Campbell Netflix

Keith Richards: Under the Influence

Dat Keith Richards nog onder de levenden is, is een groter wonder dan wanneer Bruce Springsteen ooit zonder te zweten van het podium komt. Een leven vol drugs, drank en vrouwen heeft de gitarist er niet onder gekregen. Inmiddels is Richards alweer dik vijftig jaar een prominent lid van The Rolling Stones. Netflix ging met hem zitten en liet hem praten over met name zijn invloeden.

Naast een goede gitarist is de Rolling Stone ook nog een prima verteller die zijn liefde voor met name Blues niet onder stoelen of banken steekt. De grote issues in zijn leven (de dood van medegitarist Brian Jones en drugs bijvoorbeeld) worden gemeden en dat is jammer. Het zorgt er wel voor dat Richards in een uitstekend humeur mooie verhalen vertelt.Keith Richards Netflix

Whiplash

Geen documentaire maar een speelfilm. Wél eentje die te veel de moeite waard is om niet te vermelden. Andrew Neiman, een jonge talentvolle drummer, krijgt een plek op een prestigieus conservatorium. Daar weet hij zich in de jazzband te spelen die geleid wordt door Terence Fletcher. Andrew leert razend veel maar krijgt steeds meer moeite met de dictatoriale manier van doceren van Fletcher die hem zowel fysiek als mentaal volledig op de proef stelt.

Mooie muziek, goed verhaal en goed acteerwerk. De film is alleen al de moeite waard om te kijken vanwege J.K. Simmons die op onnavolgbare wijze gestalte geeft aan de dominante leraar Fletcher. De gewonnen Oscar voor deze rol is niet meer dan logisch.whiplash Netflix

Veel kijkplezier!