Apps voor kinderen: leer het alfabet

Lola’s Alfabet Trein HD

iPhone | € 0,79 | BeiZ | 4+ | v.2.5 | 17,7MB

Lola de Panda speelt de hoofdrol in het educatieve avontuur van Lola’s Alfabet Trein HD, waarin je spelenderwijs het alfabet leert kennen. Lola’s reis start met een simpel spelletje, waarin je letters versleept. Maar het wordt al snel een stukje uitdagender, want je zult ook woordjes moeten maken. Gelukkig krijg je een beloning voor je harde werk: je verdient punten waarmee je allerlei leuke cadeautjes kunt kopen!

Leesplankje

Universeel | € 0,79 | AppCodex | 4+ | v.1.0.1 | 10,1MB

Ken je het leesplankje nog? Het was vroeger een van de effectiefste methodes om het alfabet te leren. Logisch dat het plankje nu ook digitaal verkrijgbaar is op je iPad! Luister naar Aap, Noot, Mies en de andere bekende woorden en spel ze met de juiste letters. Heb je hulp nodig? Schakel dan de docent in en vraag haar of ze de letters en woorden even kan uitspreken.

Maan Roos Vis Letterlegger

iPad | € 3,99 | Uitgeverij Zwijsen | 4+ | v.1.0 | 12,6MB

Maan Roos Vis Letterlegger blijft leuk en uitdagend, hoe vaak je hem ook opstart. In de app moet je met een aantal verschillende letters het juiste woord vormen. De afbeelding op je scherm geeft je de broodnodige hints. Er zijn vijf niveaus en de app sluit perfect aan op wat beginnende lezers op school leren. Dat maakt Maan Roos Vis Letterlegger tot een ideale leerpartner!

Het lettercircus

iPad | € 3,99 | Uitgeverij Books2download | 4+ | v.1.0 | 79,2MB

Fien wil het alfabet leren en gaat samen met haar vader op zoek naar alle letters. In ieder hoofdstukje van Het lettercircus staat er één centraal. In de supervrolijke tekeningen vind je de letters weer terug: je hoort ze als je ze aanklikt. Ook zie je in de plaatjes voorwerpen die beginnen met de betreffende letter. De G van Gans bijvoorbeeld, of de K van Krant. Weet jij ze allemaal te vinden?

Numberlys

Universeel | € 4,99 | Moonbot Studios | 4+ | v.1.0.3 | 285MB

De vriendelijke Numberlys werken in een saaie fabriek waar ze cijfers maken van metaal. Op een dag zijn ze het zat en besluiten ze om andere vormen te bedenken. Bij de eerste mooie vorm die ze maken, roepen ze van verbazing ‘AAAH!’: de eerste letter van het alfabet is geboren. In dit interactieve prentenboek met spelletjes help jij de Numberlys de rest van het alfabet te ontdekken.

X is for X-Ray

iPad | € 5,99 | Touch Press LLC | 4+ | v.1.0.2 | 410MB

In X is for X-Ray kun je 26 voorwerpen – één voor elke letter van het alfabet – van buiten én van binnen bekijken. Veeg naar beneden over de foto en deze verandert in een fraaie röntgenfoto. Zo zie je een broodrooster, motor of wekker ook eens van de andere kant! Je leert bovendien nieuwe dingen over de toch wel verrassende geschiedenis van allerlei alledaagse spulletjes.