Layton’s Mystery Journey

Layton’s Mystery Journey

‘De klok geeft aan dat het 15:30 uur is. Het zou leuk zijn als de wijzers van de klok twaalf uur ’s nachts zouden aangeven. Hoe vaak moet je de klok minimaal aanraken om de gewenste tijd aan te geven?’ Lastig hè? En dit is pas de tweede puzzel uit de game Layton’s Mystery Journey voor iOS, de opvolger van de bekende Layton-reeks van de Nintendo DS en 3DS. Hierin speel je Katrielle Layton die verslaafd is aan het oplossen van mysteries en puzzels.

Deze review komt uit iCreate 90.

Daarom heeft ze een detectivebureau midden in Londen geopend en daar krijgt ze al snel grote zaken binnen. Aan jou de taak om deze op te lossen. Je wandelt door Londen, ondervraagt mensen en onderzoekt voorwerpen. Zo nu en dan krijg je geweldig geanimeerde filmpjes te zien, die het spannende verhaal laten voortschrijden. Veel vaker dan de filmpjes krijg je echter puzzels voorgeschoteld. Deze hebben verder niets of heel weinig met de case te maken, maar zorgen er wel voor dat Katrielle een briljante ingeving krijgt of een getuige zich toch nog een paar details herinnert. En zo is een zaak snel opgelost en ga je verder met de volgende.

Layton’s Mystery Journey voor iOS

Het principe van het spel is geweldig voor de iPhone. Er werd echter weinig moeite gedaan om de game goed voor iOS aan te passen. Zo slaat de game jouw voortgang niet automatisch op, dat moet handm

atig. En ook de ietwat omslachtige touchbesturing kan zijn 3DS-wortels (die heeft een stylus!) niet verbergen. Misschien is het dan alleen maar logisch dat Layton’s Mystery Journey met 18 euro bijna net zo veel kost als een game voor consoles. Daar krijg je echter een uitstekende puzzelgame met een superleuk verhaal en grote omvang voor terug.