iPad 2021: nog steeds de tablet voor iedereen

1 reacties
iPad 2021 met accessoires

Apple’s goedkoopste iPad, de iPad 2021, krijgt vaak weinig aandacht van de media en staat altijd in de schaduw van de innovatievere iPad Pro, Air en dit jaar ook de mini. Maar wat daarbij vaak wordt vergeten: de normale iPad is in de verkoophitlijsten nog steeds de meest verkochte tablet, populairder zelfs dan de goedkoopste Android-tablets.

We geven toe: de 10,2-inch iPad 2021 ziet er ieder jaar weer wat ouderwetser uit. De displayranden zijn te breed, de behuizing te dik en over de thuisknop hoeven we het niet eens meer te hebben – die is gewoon antiek (ook al biedt die voordelen, waarover later meer). De thuisknop deelt de iPad overigens met de iPhone SE: het zijn de twee laatste Apple-apparaten die nog zo’n knop hebben. Maar net zoals de iPhone SE overtuigt de iPad 10,2-inch niet met zijn looks, maar meer met zijn prijs en prestaties. En daarom is de 9e generatie van de iPad nog steeds zijn geld waard.

We zetten de belangrijkste veranderingen van de iPad 10,2-inch op een rij. Het ­Retina-scherm ondersteunt nu ook True Tone (dat betekent dat de kleuren worden aangepast aan het omgevingslicht), de frontcamera heeft een resolutie van 12 megapixels in plaats van de vorige 1,2 megapixels (met een ultragroothoeksensor overigens), en de tablet wordt nu aangedreven door Apple’s nieuwere A13 Bionic in plaats van de A12 Bionic. Ook de opslagvarianten zijn een beetje veranderd. In plaats van de eerdere 32- en ­­128 GB -versies is er nu een variant met 64 en een met 256 GB opslagruimte. Elk weer met alleen Wi-Fi of met Wi-Fi+Cellular. De instapprijs blijft 389 euro.

Klassiek design of ouderwets?

Net als bij de vorige iPad-modellen valt er niets te klagen op het gebied van afwerking. Het gebruikte materiaal ziet er hoogwaardig uit, de knoppen klikken lekker en Touch ID op de thuisknop onderin is waarschijnlijk nog steeds de populairste oplossing als het gaat om inloggen en ­authenticatie. Zeker op een instap-iPad zoals deze die toch vaak door het hele gezin gebruikt wordt. Vijf duimen zijn gemakkelijk toegevoegd voor het ontgrendelen, terwijl je met Face ID hooguit twee gezichten kunt opslaan.

Het beeldscherm van de iPad 10,2-inch is verder grotendeels identiek aan dat van zijn voorganger. De kleuren zijn nog steeds gedetailleerd en levendig, niets om anno 2021 over te mopperen dus. Fijn is de toevoeging van TrueTone, waarmee de kleuren op het scherm aangepast worden aan het omgevingslicht. Vooral tijdens het surfen en lezen (met veel wit op het scherm) zorgt deze functie ervoor dat kleuren natuurlijker aanvoelen en dat je ogen minder snel vermoeid raken.

De randen van het scherm van de iPad zijn nog steeds een punt waarover de meningen verdeeld zijn. Persoonlijk storen we ons er niet enorm aan, de randen zijn bijvoorbeeld wel handig om de iPad vast te houden zonder per ongeluk het scherm aan te raken, maar het ziet er wel ouderwets uit. Maar Apple blijft hier net zo consequent als op veel andere gebieden van de tablet. Als je het vorige model direct naast deze 9e generatie plaats, kun je alleen op een paar plekken verschillen ontdekken.

iPad camera: niet flitsend

Helaas heeft Apple de camera aan de achterzijde niet veranderd ten opzichte van de voorganger: hij neemt video’s op in Full HD met 30 fps, en foto’s met 8 megapixels. Foto’s en video’s zien er net scherp genoeg uit, maar bij weinig licht zijn ze erg ruisgevoelig. De camera heeft ook geen flits; ‘s nachts is de camera onbruikbaar zonder een extra lichtbron.

Aan de andere kant heeft Apple de camera aan de voorkant van de iPad wél aanzienlijk verbeterd: terwijl de FaceTime HD-camera van de voorganger nog slechts video’s in 720p opnam met z’n magere 1,2 megapixel-sensor, filmt de nieuwe nu in Full HD met maximaal 60 beelden per seconde. Hij schiet ook selfies met 12 megapixels. Ja, je hebt het goed: de frontcamera is nu stukken beter dan de camera aan de achterkant. Omgekeerde wereld … of juist niet, door het toegenomen aantal videobelletjes.

In de test deed de frontcamera niet onder voor die van de iPad mini 6: kleuren waren levendig en details scherp. Zelfs afzonderlijke baardharen zijn goed te herkennen. Hij had het wel moeilijk bij weinig licht, maar daar hebben alle iPad-frontcamera’s last van. Extra leuk: in FaceTime en andere apps voor videobellen ondersteunt de camera aan de voorzijde de functie Middelpunt (Center Stage), net als in de iPad mini 6 en iPad Pro 2021. Hierbij past het camerabeeld zich aan aan de personen die meedoen aan het gesprek. Loopt er bijvoorbeeld een tweede persoon in beeld, dan wordt het camerabeeld automatisch uitgebreid. Het voelt als een soort automatische cameraman voor de frontcamera, en we willen deze functie niet meer missen tijdens videovergaderingen.

Qua hardware niet helemaal bij de tijd

Als processor gebruikt de iPad de A13 Bionic die we al kennen uit de iPhone 11. Ook al is deze chip al twee jaar oud, hij kan moeiteloos alle apps en games aan die we proberen te draaien. Inmiddels geldt bij Apple’s mobiele processors: ook een paar jaar oud is nog steeds retesnel. Voor draadloze verbindingen beschikt de gewone iPad 10,2-inch naast WiFi 5 met 866 MB/s up- en download alleen nog over het iets oudere bluetooth 4.2. De iPad Wifi + Cellular is daarnaast geschikt voor 4G en biedt ruimte voor een nano-sim. Gebruik van een eSIM is ook mogelijk, maar ondersteuning voor 5G is er in beide gevallen niet. De iPad heeft twee microfoons voor geluidsopname. Er zijn twee luidsprekers aan de onderkant, die goed verstaanbaar klonken tijdens onze videovergaderingen. Voor het afspelen van muziek is het echter beter een hoofdtelefoon of externe luidsprekers (via bluetooth of AirPlay) te gebruiken.

Aansluitingen

De iPad 10,2-inch heeft ten slotte nog drie aansluitingen: een Lightning-connector (met usb 2.0-snelheid), een Smart Connector voor een toetsenbord en een 3,5mm-aansluiting voor koptelefoons. De 9e generatie iPad is overigens de enige iPad die de laatstgenoemde aansluiting nog heeft. Verder kun je de iPad nog steeds alleen met de eerste versie van de Apple Pencil verbinden. Deze tekent prima, maar ligt wat ons betreft iets minder goed in de hand en heeft het grote nadeel dat je hem in de Lightning-poort moet steken om hem op te laden. We hadden nog nooit het probleem dat onze Apple Pencil 2 helemaal leeg was, maar met de Apple Pencil 1 hebben we dit regelmatig.

Net als voorheen bedraagt de batterijcapaciteit 32,4 wattuur. Apple claimt een batterijduur tot tien uur voor surfen via wifi of het afspelen van video. In onze (niet wetenschappelijke) test gingen we hier met ruim twee uur overheen. Net als voorheen levert Apple een usb-c-naar-Lightning-kabel en een oplaadblok bij de iPad, maar dan met 20 in plaats van 18 watt. De iPad had 1:20 uur nodig om voor vijftig procent op te laden, volledig opladen duurde ongeveer drie uur.

iPad 2021 review: conclusie

De 9e generatie iPad biedt nog steeds veel waar voor zijn geld. De snellere processor is een welkome verbetering, maar rechtvaardigt geen nieuwe aankoop als je al de directe voorganger hebt. Met een nog oudere iPad zul je echter blij zijn met de voordelen van de nieuwe generatie.

iPad 2021 kopen?

De nieuwe iPad (9e generatie) ligt sinds september 2021 in de winkels. Dit zijn de adviesprijzen van Apple:

• iPad 64 GB met wifi: € 389