Death Stranding Mac review: prachtige PostNL-simulator

Death Stranding van Hideo Kojima is er sinds kort op de Mac. Is het een geslaagde port, of kun je hem toch beter op een console spelen? Je leest het in onze Death Stranding Mac review.
Lees verder onder de advertentie
Death Stranding Mac review
Wie in de afgelopen decennia de nieuwste games op de Mac wilde spelen, kwam meestal van een koude kermis thuis. Gameontwikkelaars lieten het platform massaal links liggen, en dat verbaast ons niks. De meeste Macs hadden gebrekkige chips die oventemperaturen bereikten bij het minste of geringste – laat staan bij het draaien van games – en Apple maakte het ontwikkelen van spellen voor de Mac steeds complexer door industriestandaarden als OpenGL opzij te zetten. Ontwikkelaars konden hun tijd beter steken in Windows, Xbox en PlayStation. En dat deden ze.
Meer reviews direct in je mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief:
kooptip

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
Toch is er nu een ommekeer. Door de snelle Apple Silicon-chips hebben Macs eindelijk de rekenkracht om moderne spellen te draaien. Apple timmert hard aan de weg om het voor ontwikkelaars gemakkelijker te maken om hun spellen naar de Mac over te brengen. Het resultaat? ‘No Man’s Sky’, ‘Resident Evil: Village’, ‘Baldur’s Gate 3’, ‘Lies of P’, ‘Stray’ … in 2023 werd de Mac eindelijk weer eens serieus genomen door gamestudio’s. Dit jaar komt daar ‘Death Stranding’ bij, een spel van de legendarische Hideo Kojima (bekend van ‘Metal Gear Solid’).
Soms zen, soms niet
In ‘Death Stranding’ speel je als bezorger Sam Porter Bridges, die in een post-apocalyptisch Amerika pakketjes van A naar B moet brengen. Dat klinkt simpel, maar de prachtige omgevingen van het spel vormen een lastig obstakel waar je je weg doorheen moet vinden met behulp van ladders en touwen, en later ook voertuigen en bruggen. Bovendien moet je altijd zoeken naar de balans: neem je een hele stapel pakketten mee voor de hoogst mogelijke beloning, met het risico dat je personage door het gewicht omkukelt en de pakketjes allemaal de berg afrollen? Of draag je liever toch wat minder, met als voordeel dat de kans groter is dat alles heelhuids aankomt?

Terwijl het bezorgen van pakketjes en het reizen door Amerika soms zen aanvoelt, wordt je werk af en toe verstoord door zogenaamde BT’s. Deze akelige wezens zijn altijd op zoek naar hun volgende slachtoffer, en alleen door goed op te letten kun je een confrontatie (en verloren pakketjes) vermijden. Gelukkig word je geholpen door een baby, die de BT’s zichtbaar maakt voor de speler. Klinkt raar, en dat is het ook, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van Kojima.
Soepel en scherp
Overigens geldt dit ook voor het verhaal van het spel. Ik zou het graag uit willen leggen, ware het niet dat ik het zelf ook niet helemaal begrijp. Maar dat hoeft ook niet. Het belangrijkste is dat ‘Death Stranding’ heerlijk wegspeelt, met goede muziek, indrukwekkende omgevingen, verslavende gameplay en boeiende personages.
De Mac-versie draait ook nog eens bijzonder goed: zelfs met hoge instellingen haal je op een M1 Pro-chip zo’n 40 beelden per seconde, en met chips als de M3 Max zit je gemakkelijk op 60 en hoger. Er is ook een iPhone-versie (voor de iPhone 15), maar die is wat wazig en trekt je accu snel leeg. Waarschijnlijk komt die pas écht tot leven met een toekomstige iPhone.
Praat mee
0