App van de maand: De Slimste Mens

Auteur: Terry Stooker
De slimste mens

‘Vroeger hadden wij een kanarie in huis. Zo kwamen we altijd thuis onder vrolijk gefluit en gefladder. Die gezelligheid zal me altijd bijblijven. Trouwens, wat weet u van … Brazilië?’

De televisiequiz De Slimste Mens was dit jaar ongekend populair. Meer dan 3,2 miljoen mensen hebben gezien hoe Rob ‘Snollebollekes’ Kemps zich na een weergaloze reeks tot slimste van dit seizoen mocht kronen. Nu is het lange wachten tot het volgende seizoen weer begonnen. Om dat enigszins te overbruggen kun je echter zelf door blijven spelen via de app. En dan blijkt het spelletje toch niet zo gemakkelijk als het lijkt.

De slimste mens

Speel zelf De Slimste Mens

Je hebt twee manieren van spelen: singleplayer en multiplayer. In je eentje krijg je negen open vragen voorgeschoteld die je zo snel en zo correct mogelijk moet beantwoorden om punten te scoren. Best vermakelijk, maar leuker is het om het in de multiplayer een-op-een op te nemen tegen vrienden of willekeurige slimmeriken. Dat verloopt via de bekende rondes: 3-6-9, puzzel, ingelijst … tot uiteindelijk de finale. De video- en luistervragen zijn afwezig, net als de wandelende encyclopedie Maarten van Rossem die monotoon brommend zijn wijsheden spuwt, maar dat mag de pret niet drukken.

Heel even verscheen de mogelijkheid om via Google Home te spelen – dus door net als op televisie allerhande associaties te roeptoeteren – maar deze functie is nu nergens meer te vinden in de app. Wellicht dat dit op een later moment weer wordt toegevoegd. Al zien we liever dat de ontwikkelaar zijn aandacht eerst in de stabiliteit van de app steekt. De servers zijn soms slecht bereikbaar. En zijn er verbindingsproblemen, dan komt het wel eens voor dat je zuurverdiende seconden wegtikken zonder dat je hier iets aan kunt doen. Zoals Tijl Beckand zal beamen, komt dat het eerlijke spel niet ten goede.

Is het nieuwe seizoen van De Slimste Mens weer begonnen, dan speel je via de app mee met de tv-vraag om kans te maken op die felbegeerde Slimste Mens-mok. Tot die tijd is het vooral een leuk, competitief kennisspel.