Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 15931 AI-tips voor je iPhone, iPad en Mac 🤖
Cover van

DaVinci Resolve review: Veni, Vidi, DaVinci

Auteur: Koen van Ekeren
0 reacties
DaVinci Resolve review

Niets staat je nog in de weg om een Hollywood-kaskraker te produceren met je iPad. De populaire videobewerker DaVinci Resolve – al jaren een begrip in de filmwereld – heeft sinds kort namelijk een ­iPadOS-versie. De app is gratis en is beschikbaar voor alle recente iPads, maar heeft hij functies die zelfs een hit zijn in de Hollywood-studio’s? Je leest het in deze DaVinci Resolve review.

DaVinci Resolve review

We waren al bekend met de desktopversie van DaVinci Resolve. Die app maakte zoveel indruk, dat we er twaalf pagina’s aan wijdden in een oudere uitgaven van ons tijdschrift. We wisten dus wat we konden verwachten qua kracht en mogelijkheden – en waren toch verbaasd over hoe goed deze app op de iPad werkt.

Het eerste dat opvalt, is dat de app precies lijkt op de desktopversie. Ken je DaVinci Resolve al, dan vind je er dus snel je weg. Voor een beginnende ­video-editor die nog geen ervaring heeft met DaVinci kan de interface een beetje overweldigend zijn, omdat de app veel functies heeft. Toch is DaVinci vanwege de gebruiksvriendelijkheid geschikt voor zowel de beginner die een huisdierfilm monteert, als de professional die de hand legt aan een Netflix-productie.

DaVinci Resolve review

Iets minder uitgebreid is de iPad-versie (nog) wel. In plaats van zeven werkruimten heeft de iPadOS-app er twee, al zijn dat ook de belangrijkste: Cut en Color. De eerste gebruik je om clips achter elkaar te zetten, overgangen en titels toe te voegen en meer.

Color is een toegewijde pagina voor het corrigeren van kleur, een functie waar ze in de studio’s van Hollywood dus zo gek op zijn. Alle color grading-functies van de desktopversie van DaVinci zijn aanwezig op de iPad. En met het touchscreen en de Apple Pencil voelt het allemaal nog intuïtiever aan.

Dit missen we nog

Wat je vooral nog mist? Dat zijn de Fusion-pagina (voor 3D-effecten en motion graphics) en de Fairlight-pagina (voor geavanceerde audiobewerkingssoftware). We verwachten dat de ontwikkelaars deze binnenkort toevoegen.

Een ander gemis is het ontbreken van ­iCloud-synchronisatie. Even beginnen op de iPad en verder werken op de Mac zit er dus niet in, tenzij je professionele hardware aanschaft voor netwerkopslag. Een minpuntje, maar een paar updates van DaVinci verder en voor video-editing hebben we geen Mac meer nodig.