Eerste indruk Canon EOS R: spiegelloze fullframe camera

Canons EOS R

De geruchten deden al een tijd de ronde dat Canon met zijn eerste spiegelloze fullframe camera zou komen en op 5 september werden deze vermoedens inderdaad bevestigd. Toen werd in Londen de Canon EOS R geïntroduceerd. De belangrijkste vernieuwingen, naast een modern ontwerp en een innovatieve bediening via de aanraakbalk? Dat zijn de nieuwe RF-lensmount en de autofocus met maar liefst 5655 vrij selecteerbare AF-punten. De Canon heeft helaas geen interne beeldstabilisatie – daarvoor ben je afhankelijk van de stabilisatie in de lens.

Fotograferen in het donker

Een sterk punt van de EOS R is zijn omgang met lowlight-omstandigheden. Je kunt nog scherpstellen tot een lichtwaarde van -6.0 EV. Dat komt in de praktijk neer op duisternis. Op de testdag kon de verzamelde pers dit ook testen in een speciaal daarvoor opgebouwde ‘filmset’, waarin in alles was voorzien om de camera onder uitdagende omstandigheden aan de tand te voelen – een donkere omgeving, acteurs met kleurrijke kleding en make-up, muzikanten om de videofunctie te proberen, en nog veel meer.

Canons EOS R Portret

Canons EOS R foto

Touch & drag autofocus

Een van de nieuwe functies die zeer prettig blijkt te werken, is de touch & drag autofocus. Wanneer je deze instelt, kun je scherpstellen tijdens het kijken door de viewfinder, dus zonder je oog van de camera te halen. Dat doe je door met je duim over de rechter bovenhoek van het display achterop te slepen. Deze functie went zo snel dat je al gauw niet meer anders wilt. Wat het display betreft: dit is volledig draai- en kantelbaar. Dat maakt de camera ook interessant voor bijvoorbeeld vloggers.

Canon EOS R kopen

De prijs van de body zal rond de 2500 euro uitkomen. Je kunt de Canon EOS R nu al preorderen bij onder meer Foto Konijnenberg en Calumet Photographic.

Voor het nieuwe systeem zijn in eerste instantie vier nieuwe lenzen ontwikkeld. Begin oktober, wanneer de nieuwe camera in de winkels moet liggen, verschijnt ook de 24-105 mm f/4 L IS USM met optische beeldstabilisatie. Deze komt overigens ook in de kit met de camera. De totaalprijs zal dan rond de 3500 euro uitkomen. De drie andere lenzen zijn helaas wat prijziger. De 50 mm f/1.2L USM (gepland voor eind oktober) zal even duur zijn als de body. In december moet dan de 28-70 mm f/2 L USM volgen en deze gaat rond de 3250 euro kosten. De 35 mm f/1,8 Macro IS STM (ook in december) is vergeleken daarmee een koopje: 550 euro.

Canons EOS R mount adapter

Maar niet getreurd als je nog ‘oude’ EF en EF-S-lenzen hebt liggen, want er is ook gedacht aan drie adapters hiervoor. De RF-lenzen zijn aan het voorste uiteinde voorzien van een ring waaraan je zelf een functie kunt toewijzen. Een van de nieuwe adapters voor EF(S)-lenzen beschikt ook over deze instelring, dus ook met oudere lenzen kun je profiteren van de nieuwste mogelijkheden.

Meer weten?

Meer over de Canon EOS R, de RF-lenzen en de adapters lees je in CHIP FOTO magazine 34, die verschijnt op 16 oktober. Bezoek chipfotomagazine.nl of volg CHIP FOTO op Instagram.