Canon EOS 850D: perfecte instap-spiegelreflex?

Canon EOS 850D 3

Lange tijd werden de compacte en lichte spiegelreflex-instapmodellen van Canon beschouwd als de ultieme camera’s voor beginners. In deze gedetailleerde test van de Canon EOS 850D moet het nieuwste model bewijzen dat de traditionele sterke punten zich nog steeds staande kunnen houden tegenover de concurrentie.

Het nieuwste model borduurt voort op de ongeveer drie jaar oude EOS 800D en wordt gepresenteerd als een logische doorontwikkeling van de camera. De EOS 850D heeft meer videofuncties, een uitgebreidere uitrusting en een verbeterde autofocus. Op papier is het een verleidelijk aanbod. Wij testen de camera.

Meer van hetzelfde

Wat betreft de behuizing en de bediening is er weinig veranderd in vergelijking met de voorganger. Voor de duidelijkheid: de ergonomie van de instap-dslr’s is al jarenlang van een constant hoog niveau. De camera voelt als gegoten en de plaatsing van de knoppen is perfect. De vele knoppen kunnen voor instappers wat verwarrend of zelfs overweldigend zijn, maar ze versnellen het selecteren van de juiste instellingen enorm.

Zoals bij alle instap-dslr’s van Canon zit er alleen een wieltje direct achter de ontspanknop. In de handmatige modus verschijnt er kort een draaiwieltje op het bedieningskruis om het diafragma te corrigeren. Prima! Ook prima is het draai- en zwenkbare 3-inch display aan de achterkant. In Live-View en bij het kiezen van de zeer overzichtelijke instellingen van het Quick-menu gebruik je de uitstekende touch-bediening, inclusief focus-tracking en gebarenbediening bij het bekijken van foto’s. Wat betreft de bediening merk je heel duidelijk dat de Canon EOS 850D het resultaat is van de decennialange ervaring van de fabrikant.

Voorbeeldfoto Canon EOS 850D

Voorbeeldfoto

Schoonheid zit van binnen

Aan de binnenkant van de polycarbonaat behuizing (versterkt met glasvezel) zien we een vergelijkbaar beeld. De APS-C-sensor met een resolutie van 24 megapixels en het bruikbare ISO-bereik in de geavanceerde modus (ISO 100 – ISO 51.200) kennen we al van andere modellen. De sluitertijden zijn in te stellen van 1/4000 tot 30 seconden, maar de EOS 850D heeft geen elektronische sluiter. Nieuw is digitale beeldprocessor (achtste generatie). Die moet zorgen voor een snellere burst-modus en een betere signaalverwerking. Dat lukt overigens maar ten dele. De framerate stijgt van zes naar iets meer dan zeven foto’s per seconde en ook de resolutie is iets hoger. Maar wat betreft ruis en de weergave van details is het resultaat jammer genoeg toch iets minder dan dat van de 800D.

Snelle autofocus zonder dual-pixel

De autofocus presteert op een vergelijkbare manier. De 45 kruissensoren doen uitstekend werk. De camera stelt snel en nauwkeurig scherp op het onderwerp en in de AI-servomodus volgt de autofocus het onderwerp zelfs bij hoge snelheid. Fotografeer je via Live-View, dan heb je zelfs de beschikking over een ogen- en gezichtsherkenning, en een trackingfunctie met touch-selectie. De beschikbare 143 AF-velden dekken de sensor over de hele hoogte van het beeld af. Zowel de reactiesnelheid en de nauwkeurigheid nemen daardoor duidelijk af. En zelfs bij korte brandpuntsafstanden heb je te maken met storende schokkende bewegingen van de AF-motoren. Erg jammer. Het wordt dan direct duidelijk dat er geen gebruik wordt gemaakt van dual-pixel AF.

Canon EOS 850D 2

Videomodus

In de video-modus komen we deze tekortkomingen opnieuw tegen, in ieder geval wanneer onderwerpen voor de lens zich snel verplaatsen. Bij rustigere omstandigheden presteert de 850D goed tot zeer goed. De gemeten resolutie en de detailweergave tijdens het filmen zijn goed. UHD met 24 of 25 fps en full-hd clips tot 60 fps passen goed in het plaatje, maar zijn inmiddels ook geen bijzonderheid meer. De uhd timelapsemodus is een welkome vernieuwing en het aanpassen van de focus via het touchscreen werkt bijzonder goed. Je kunt alleen de snelheid en de reactietijd voor vloeiende overgangen niet in het menu aanpassen. Dat doen veel concurrenten een stuk beter.

Aansluitingen en connectiviteit

Een 3,5 mm-aansluiting voor een externe microfoon en een mini-hdmi aansluiting zijn allebei aanwezig, evenals een uhd-uitgang zonder toevoeging van opnameinformatie. Onder de afdichting aan de linkerkant kant van de behuizing zit ook een microUSB-aansluiting en een aansluiting voor een bekabelde afstandsbediening. Draadloos communiceert de dslr via bluetooth en wifi met de app ‘Camera Connect’ op je iPhone. De gratis app ‘Canon Photo Companion’ geeft fotografietips en helpt beginners op een speelse manier met fotograferen.

Eerlijk is eerlijk, we hadden meer verwacht van het nieuwste model uit deze instapserie. De prijs/prestatie-verhouding zorgt ervoor dat deze nieuwkomer zelfs wordt verslagen door de veel goedkopere voorganger. Maar ook deze camera zal zijn kopers vinden – vooral wanneer er uiteindelijk goedkope pakketten met verwisselbare objectieven op de markt komen.

• Betrouwbare AF in spiegelmodus
  • Duurzaam
  • Bediening en ergonomie