[AR]T Museum: hang een beroemd schilderij virtueel aan je muur

Auteur: Koen van Ekeren
AR-app schilderijen

Door de slimme lockdown kunnen de muren op je afkomen, maar de nieuwe app [AR]T Museum maakt dat minder erg. Met de app haal je de grootste meesterwerken in huis dankzij de kracht van augmented reality. Zo wordt het ineens de moeite waard om naar je muren te staren.

AR-app schilderijen

Heb je je altijd afgevraagd of je woonkamer gezelliger wordt van De Schreeuw van Edward Munch, of wat een Van Gogh doet met je interieur? Na het installeren van de app [AR]T Museum (een afkorting van Augmented Reality ART Museum) ontdek je het.

Met de app hang je via je iPhone of iPad een schilderij virtueel aan de muur. Op het moment van schrijven heb je de keuze uit topstukken van zes musea, maar de ontwikkelaar Cuseum hoopt nog meer tentoonstellingen over de streep te trekken. Wanneer je het schilderij hebt geplaatst, kun je rondlopen en het tafereel vanuit verschillende hoeken bekijken. Een beetje zoals je dat ook in een museum zou doen, maar dan met een iPhone of iPad voor de neus.

Verwacht er alleen niet te veel van, want de app zit niet zo goed in elkaar dat het daadwerkelijk lijkt alsof er een schilderij van 90 miljoen euro in je huis hangt. Vaak klopt de verhouding niet, of zweeft het doekje ergens rond. Ongetwijfeld heeft dit ook te maken met de AR-beperkingen van de iPhone en iPad. Vanaf dit jaar krijgen ze een LiDAR-dieptesensor, dus hopelijk worden snel indrukwekkendere AR-ervaringen mogelijk. De nieuwste iPad Pro 2020 heeft die sensor overigens al.

[AR]T Museum

Toch blijft het een leuke app om uit te proberen. En als we een studie in opdracht van Cuseum mogen geloven, dan krijg je bij het bekijken van de AR-versies dezelfde emotionele reacties als bij het echte werk. Het kijken naar een virtuele schilderij zou hetzelfde meeslepende en stimulerende gevoel geven. Wij trekken het een beetje in twijfel, maar het is in ieder geval een erg leuke manier om beroemde kunst vanuit je eigen woonkamer te beleven.