Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Reisfotografie: een onuitputtelijke bron van verhalen

Auteur: Maurice Snijders
0 reacties
reisfotografie


Lees verder na de advertentie

Fotograaf Hans Avontuur is ambassadeur van Fujifilm en reist de wereld rond op zoek naar verhalen. In zijn reisfotografie legt hij landschappen, mensen, wildlife en steden vast.

Hans Avontuur is geboren en getogen in Rijen. Als klein jongetje kreeg hij van zijn vader een rits-rats-klik-camera van Kodak. Daarna kocht hij een oude Minolta met een paar objectieven. Avontuur zegt hierover: “In Nederland deed ik er niet zoveel mee, maar op vakantie vond ik het fantastisch! Later ging ik journalistiek studeren, waarbij ik ernaast fotografie kon doen. Het was geen fotovakschool, maar wel ontzettend leerzaam. Ik leerde er alle mogelijke soorten fotografie: kunst, pop, sport, nieuws en reportages. Op deze manier kon ik mijn twee grote liefdes met elkaar combineren: schrijven en fotograferen. Dat was in die tijd (negentiger jaren) zeer ongebruikelijk en zelfs een beetje not done. Nu is het heel gewoon.”

“Na mijn stage bij het AD ben ik op de zaterdagredactie blijven hangen. Daar werd ik al snel het hulpje van meneer Koos, een oude rot die de pagina ‘Toerisme’ maakte. Van zijn opvolger Hans ten Houten kreeg ik vervolgens alle vrijheid en ruimte om te schrijven én te fotograferen. Ik wist na een halve reis al dat dit mijn toekomst was. Het avontuur gecombineerd met de veelzijdigheid van schrijven en fotografie. Lang heb ik gedacht dat ik hierdoor geen echt specialisme had, maar dat is niet waar. Ik ben een verhalenverteller. Daar ligt mijn talent. In tekst en beeld.”

Het mooie van reisfotografie

reisfotografie


kooptip

We vroegen Avontuur wat hem zo aantrekt in reisfotografie: “Ai, dat is een lastige vraag, want het antwoord is heel breed. In de kern komt het erop neer dat ik het extreem uitdagend vind om het gevoel dat ik onderweg heb over te brengen op mijn publiek. Dat is elke reis opnieuw mijn uitgangspunt. Ik wil die unieke ervaring zo authentiek mogelijk delen. En dat vind ik een enorm voorrecht! Het mooie van reisfotografie is dat het een bijna onuitputtelijke bron van verhalen is. Op exotische bestemmingen ligt dat voor de hand, daar denkt iedereen ook meteen aan bij reisfotografie.”

“Ik reis graag. Ook naar plekken waar ik nog nooit ben geweest. Uit nieuwsgierigheid. Maar dit werk houd je nooit lang vol als je alleen voor het reizen gaat. Maar als je telkens voor een nieuw verhaal gaat, is het de mooiste job die er bestaat. Ik vind het dan ook spannend om nieuwe verhalen te bedenken bij bekende plekken. Zelfs als je voor de twintigste keer in Parijs of Toscane bent, kun je een compleet nieuwe en frisse reportage maken. Op die manier is elke reis opwindend, want ik ben dag en nacht bezig met dat ene verhaal. Verder is het leuk dat je je technisch breed moet ontwikkelen. Je maakt immers portretten, landschappen, stillevens, food, actie, straat, en noem maar op.”

Manier van werken

olifantenkudde

“Het voert te ver om mijn hele manier van werken uit te leggen, want daar heb ik tijdens de masterclass reisfotografie van National Geographic een hele avond voor nodig. Maar in grote lijnen gaat het als volgt: stap één is altijd het bedenken van een goed onderwerp dat past bij mijn opdrachtgevers. En bij mij. Daarna doe ik ontzettend veel aan research. Ik lees alles wat los en vast zit over het onderwerp. Ik ga echter nooit uitgebreid op zoek naar beeld, want dat zit mijn creativiteit in de weg. Dan heb ik die beelden in mijn achterhoofd en voel ik me minder vrij om het op mijn manier te doen.”

“Als reisfotograaf leg je het qua openingsbeeld bovendien altijd af tegen de local heroes die de waterval of het noorderlicht precies op het juiste moment kunnen fotograferen. Als reisfotograaf ben je vaak heel beperkt in tijd en moet je het doen met wat er op dat moment is. Maar dat vind ik juist super spannend. Wat je wel kunt doen, is er jouw verhaal van maken. Spelen met zogenaamde slechte omstandigheden maakt het werk ook uitdagend en zorgt juist vaak voor verrassende resultaten. Keihard daglicht? Vecht er niet tegen, maar maak er gebruik van!”

“Hoeveel foto’s ik maak verschilt enorm per reportage. Als er veel actie in zit (bijvoorbeeld tijdens een freeride ski-avontuur) maak ik er veel meer dan wanneer het gaat om een verhaal over slow travel. Ik ben in elk geval geen veelschieter. Ik kom nog uit de tijd van de fotorolletjes en die waren duur. Daardoor fotografeer ik nog altijd relatief zuinig.”

Reisfotografie en locaties

reisfotografie

“Ik heb niet echt een favoriete locatie. Het gaat mij echt om het verhaal. En er is zoveel ontzettend moois op de wereld! Bijzondere herinneringen zijn er natuurlijk wel, maar die hebben vaak meer met mensen of avonturen te maken. Zo was ik jaren geleden bij de Inuit. Als enige gast. En recent heb ik een reisverhaal gemaakt door juist in het regenseizoen op safari te gaan. Dat is tegen alle adviezen in, maar het leek mij extra spannend, en het is ook een garantie voor ‘ander’ safaribeeld. Verder reis ik graag op de motor. Voor dat gevoel van vrijheid en avontuur. En omdat je op de motor heel gemakkelijk contact maakt met de locals.”

Nabewerken van reisfoto’s

“Ik ben bescheiden in nabewerking, met name omdat ik een hekel heb aan foto’s die er onnatuurlijk uitzien. Aan de andere kant moet je wel een beetje mee met de algemene ontwikkelingen van beeld, anders raak je vervreemd van je publiek. Gelukkig denken de magazines en platforms waarvoor ik werk daar net zo over. Dat is wel eens een tijdje anders geweest, toen zeer felle, verzadigde kleuren in trek waren. Dat vond ik afschuwelijk. De huidige trend neigt naar natuurlijke kleuren en dat zit veel dichter op de werkelijkheid. Gelukkig maar, want ik voel me daar heel fijn bij. Zaken als het weghalen van lantaarnpalen het veranderen van kledingkleuren en zo doe ik ook niet. Alleen als er een storend element is dat er ook niet had kunnen zijn, zoals een voorbij vliegende vogel die uit iemands hoofd lijkt te groeien of zo, dan haal ik dat weg.”

Werk presenteren

reisfotografie

“Ik werk vooral voor magazines zoals National Geographic Traveler, National Geographic Magazine, de weekendbijlage van het AD, Residence Traveller, Wintersport Magazine, Leven in Frankrijk, Hollands Glorie en Promotor. Verder ook nog voor mooie online platforms zoals Wideoyster. Natuurlijk houd ik Instagram ook bij, maar dat is voor mij meer een etalage dan een platform waarmee ik geld wil verdienen. Daarvoor ontbreekt me de tijd om er heel consequent mee bezig te zijn. Ik zou nog wel eens een mooie tentoonstelling over reisfotografie door de jaren heen willen maken. Vanaf mijn begintijd tot nu en hoe dat is veranderd. Ook zou ik nog wel eens veel budget en tijd willen hebben om te investeren in één belangrijk thema. Dat kan via een sponsor of via speciale fondsen. Daar ben ik inmiddels mee bezig.”

Apparatuur en accessoires

“Ik ben met Fujifilm in contact gekomen op het moment dat ik een beetje vastliep met mijn bestaande dslr-set. Ik sleepte zoveel spullen mee dat dit mijn vrijheid van fotograferen in de weg ging zitten. Fujifilm lanceerde met de X-T1 een fantastisch alternatief: klein, licht en alle knoppen heerlijk in het zicht, wat super gebruiksvriendelijk is. Ik ga het liefst zo licht en compact mogelijk op reis. In de bergen, maar ook in de stad. Bovendien schrikt het mensen op straat minder af dan een grote camera met enorme toeter. Het had overigens ook Sony kunnen worden, maar ik viel destijds voor de ergonomie en de knoppen van Fujifilm. Bovendien ben ik erg tevreden over de kwaliteit van het beeld. Dat is echt top. Ik heb een panoramafoto van tien bij twee meter in het museum gehad en dat was echt super mooi.”reizen fotograferen

“Momenteel gebruik ik de Fujifilm X-T3 met vier objectieven: de XF 27mm f/2.8 Pancake, de XF 10-24mm f/4 R OIS, de XF 16-55mm f/2.8 R LM WR, de XF 50-140mm f/2.8 R LM WR en een XF1.4X TC WR Extender. Daarnaast probeer ik als ambassadeur regelmatig camera’s en lenzen uit. Zo ben ik fan van de Fujifilm GFX 50 R. Alleen kies ik uiteindelijk toch voor klein, licht en compact. De X-T5 gaat binnenkort mee op enkele reportages. Ik heb daar hoge verwachtingen van. Fujifilm heeft een erg mooie reeks, waar zo’n beetje alles in zit. Als reisfotograaf droom je wel van het onmogelijke: één objectief waarmee je alles kan. Van landschappen tot wildlife, het liefst f/1.4 en WR, haha.”

“Zoals gezegd reis ik graag zo licht mogelijk. Alleen als het echt nodig is, neem ik een statief mee. Een ander voordeel van de huidige Fujifilm-camera’s is dat je de ISO enorm kunt verhogen voordat het lelijk wordt. Ik gebruik maar zelden een flitser, want ik houd niet zo van dat onnatuurlijke beeld. Een flitser is voor mij dus echt voor noodgevallen.”

Praktische tips voor reisfotografie

“Als je een reisverhaal wilt fotograferen moet je je goed voorbereiden. Bedenk eerst wat je wilt gaan vertellen. Fotografeer vervolgens in dienst van dat verhaal. Veel mensen denken dat een reisfotograaf hele mooie reizen maakt, onderweg zoveel mogelijk mooie foto’s maakt en dan thuiskomt met een topreportage die iedereen wil zien. Dat is niet zo. Je tien mooiste reisfoto’s maken zelden het beste reisverhaal. En verder: vergeet Instagram, maar maak je eigen verhaal. Daar is er namelijk maar eentje van. Oh, en kijk om je heen, en geniet!”

Wekelijks Apple-nieuws in je mail

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!
Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!