Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Er komt meer reclame naar de iPhone – en ook jij gaat dit merken

Auteur: Annemiek Lourensen
1 reacties
iPhone meer reclame


Lees verder na de advertentie

Apple heeft bevestigd: er komt meer reclame naar je iPhone, en dat ga je al snel merken. Maar waar komen de advertenties te staan? En hoeveel last heb je ervan?

Meer reclame op je iPhone

Reclame heeft je iPhone al langer dan vandaag. Ook in de App Store: Nederland moet er sinds maart 2019 aan geloven. Typ je sindsdien een bepaalde term in de zoekbalk van de app, dan krijg je niet direct het meest relevante resultaat te zien. Bovenaan de lijst met zoekresultaten verschijnt namelijk een advertentie voor een uitgelichte app. De meningen over deze tactiek zijn verdeeld, maar toch is het al enige tijd duidelijk dat Apple meer reclames wil verkopen. En die tijd is nu aangebroken.

App Store

De App Store krijgt er nu nóg meer reclame bij, en wel vanaf woensdag 25 oktober. In een brief aan app-ontwikkelaars laat Apple weten dat de virtuele app-winkel op twee verschillende plekken advertenties krijgt: bij het tabblad ‘Vandaag’ en de sectie ‘Suggesties voor jou’. Bij eerstgenoemde vind je dagelijks nieuwe apps om te downloaden, en vind je direct wanneer je de App Store opent. De andere suggesties verschijnen juist wanneer je op een willekeurige app tikt en helemaal naar beneden scrolt.


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Door meer advertenties toe te voegen, hoopt Apple app-ontwikkelaars te helpen een groter publiek te trekken. En doordat gebruikers daarom een gevarieerder aanbod krijgen, kunnen zij meer uit de App Store halen. Al hoef je je geen zorgen te maken om valse reclames: de App Store staat alleen advertenties en producten toe die het platform zelf goedgekeurd heeft.

Reclame onderscheiden

Meer reclames in de App Store – dat past toch niet bij de premium uitstraling van Apple? Vinden wij ook, maar gelukkig blijven de advertenties alsnog gemakkelijk te onderscheiden van de ‘echte’ app-aanbevelingen. De uitgelichte apps krijgen namelijk het labeltje ‘reclame’, evenals een opvallende blauwe achtergrond. Net zoals de advertenties op de oude plekken al lang hebben.

Wekelijks Apple-nieuws in je mail

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!
Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!