Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Hoogtepunten van Apple's reclamecampagnes

Auteur: iCreate
0 reacties


Lees verder na de advertentie

Nu de ‘Get a Mac’-reclame is afgesloten, zal Apple binnenkort beginnen met een nieuwe campagne. De commercials van het bedrijf zijn net als de producten tegendraads, origineel en vaak erg grappig. We zetten een paar hoogtepunten uit Apples reclamegeschiedenis op een rijtje.

In Nederland zijn er hooguit een paar reclames van Apple uitgezonden op tv en moet de Mac-liefhebber het vooral doen met het aanbod op internet. Misschien is dat maar goed ook, want in de Verenigde Staten word je er bijna mee doodgegooid.
De bekendste reclamecampagnes van Apple zijn de originele ‘1984’-reclame (waarin de originele Macintosh werd aangeprezen), ‘Think Different’ (een imagocampagne die een half jaar na de terugkeer van Steve Jobs van start ging) en ‘Get a Mac’ (met John Hodgeman als PC en Justin Long als Mac). Daarnaast ken je waarschijnlijk wel de felgekleurde ‘iPod+iTunes’-reclames met kleurige silhouetten die uit hun dak gaan. En als je al een tijdje meedraait in de Mac-wereld, herinner je je misschien nog ‘Switch’, de voorloper van ‘Get a Mac’.

1984
‘1984’ werd in 2003 verkozen tot de allerbeste Amerikaanse reclamespot van de afgelopen vijftig jaar. De Superbowl-reclame toont de naargeestige wereld van George Orwells klassieker 1984. Het filmpje doet een beetje denken aan The Wall van Pink Floyd, totdat een atlete door het publiek sprint en een hamer naar het scherm van Big Brother slingert. ‘1984 zal niet worden zoals in “1984”,’ aldus de reclame. Want in januari 1984 zou het publiek kennismaken met de Macintosh, een Apple-computer voor consumenten, die werd geleverd met een muisbestuurd, grafisch besturingssysteem en daarmee in feite de eerste echte personal computer was.


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Think Different
Deze campagne sloot in 1997 een voor Apple bijzonder nare periode af. Het bedrijf stond op de rand van de afgrond en kampte met een gigantisch imagoprobleem. De toenmalige CEO Gil Amelio werd middels een coup uit zijn functie gezet en Steve Jobs gooide als interim-topman direct het roer om met de imagocampagne ‘Think Different’. De bijbehorende posters en ander promomateriaal zijn tegenwoordig heel veel geld waard. De reclame zei niets over de Mac, Steve Jobs of Apple; het was slechts een gedicht van 60 seconden met zwart-witbeelden van grote denkers. De tekst ‘Here’s to the Crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers,’ zei eigenlijk al genoeg.

Switch
Apple verving na enkele jaren de ‘Think Different’-slogan door de ‘Switch’-campagne. Hier kwamen, in plaats van grote denkers, artiesten en andere belangrijke personen, gewone mensen aan het woord. Zo sprak Ellen Feiss (hieronder) over hoe haar pc een halve paper opvrat. Iemand anders vertelde weer hoe de Mac eens Kerstmis redde. Veel ‘Switch’-reclames zijn ook nu nog erg sterk, omdat ze over normale mensen met normale problemen gaan.

iPod + iTunes
De iPod kreeg na zijn introductie een aparte reeks reclames in geheel eigen stijl. Het is tegelijkertijd ook reclame voor de iTunes Music Store. Kenmerkend zijn de felgekleurde Jip & Janneke-achtige silhouetten van dansers en soms ook bekende muzikanten.

Get a Mac
De ‘Get a Mac’-reclamecampagne startte in 2006 en liet een nieuw zelfvertrouwen zien. Apple ging frontaal in de aanval door de Mac direct te vergelijken met de pc. Achteraf gezien is het eigenlijk vreemd dat het bedrijf dat de eerste ‘echte personal computer’ bouwde, zich moet afzetten tegen de alomtegenwoordige Windows-pc. In de reclame probeerde John Hodgeman (PC) constant Justin Long (Mac) af te troeven, wat overigens nooit echt wou lukken. Je zou haast medelijden met hem krijgen. Deze campagne werd eerder deze week door Apple stopgezet. Collega-weblog One More Thing maakte daarom een compilage die een soort ode is aan de reeks commercials: