Apple Intelligence nu te testen op iPhone, iPad en Mac: zo werkt het
Apple Intelligence is vanaf nu te testen op de Mac, iPad én iPhone. Maar hoe krijg je toegang? Wij zetten de stappen op een rij.
Lees verder na de advertentie
Apple Intelligence testen
Het is eindelijk zover: de iPhone 16 ligt vanaf nu in de winkels. Het is echter wel een wat vreemde release. Eén van de belangrijkste nieuwe softwarefuncties op de iPhone 16, Apple Intelligence, is namelijk nog niet beschikbaar. Veel mensen halen nu dus een nieuw toestel in huis zónder alle gave AI-functies waar Apple tijdens de presentatie van de iPhone 16 mee te koop liep.
Gelukkig laat Apple Intelligence niet heel lang meer op zich wachten. Vanaf iOS 18.1, iPadOS 18.1 en macOS 15.1 worden de eerste AI-functies geactiveerd, en die updates komen allemaal eind oktober al uit. En voor wie niet wil wachten: je kunt de updates ook nu al testen – en daarmee dus ook Apple Intelligence uitproberen! Hoe dat werkt, lees je hieronder.
kooptip
Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
1. Check of je apparaat wordt ondersteund
Ten eerste is het belangrijk dat je een apparaat hebt met Apple Intelligence-ondersteuning. Al deze devices krijgen toegang tot de nieuwe AI-functies:
- iPhone 16 (Plus) en 16 Pro (Max)
- iPhone 15 Pro (Max)
- iPad Pro 2021 en nieuwer
- iPad Air 2022 en nieuwer
- MacBook Pro (eind 2020, M1) en nieuwer
- MacBook Air (eind 2020, M1) en nieuwer
- Mac mini (eind 2020, M1) en nieuwer
- 24-inch iMac
- Mac Studio
- Mac Pro (midden 2023, M2 Ultra)
2. Installeer de Public Beta
Staat je apparaat in de lijst? Top! Dan kun je de Public Beta van iOS 18.1, iPadOS 18.1 of macOS Sequoia 15.1 installeren om toegang te krijgen tot Apple Intelligence.
Op je iPhone en iPad doe je dit via ‘Instellingen>Algemeen>Software-update>Bèta-updates’. Kies hier ‘iOS 18 Public Beta’ of ‘iPadOS 18 Public Beta’, en installeer de update. Op je Mac ga je naar ‘Systeeminstellingen>Algemeen>Software-update’ en druk je op het i’tje bij ‘Bèta-updates’. Kies hier de ‘macOS Sequoia Public Beta’ en installeren maar! Let er wel op dat bètaversies bugs kunnen bevatten.
Zie je de opties niet? Meld je dan nog even aan voor Apple’s Beta Software Program op beta.apple.com.
3. Stel alles goed in
Ben je helemaal up-to-date? Dan is het nog een kwestie van wat instellingen aanpassen voordat je toegang krijgt tot Apple Intelligence. De AI-functies werken namelijk alleen in het Engels, en officieel wordt Apple Intelligence nog niet ondersteund in de EU.
Stel onder ‘(Systeem)instellingen>Algemeen>Taal en regio’ alles goed in: Engels (VS) als systeemtaal, en Verenigde Staten als regio. Als laatste voorbereidende stap (alleen op iPhone en iPad) moet je in ‘Instellingen>[Je naam]’ bij ‘Media en aankopen’ uitloggen en vervolgens inloggen met een Amerikaanse Apple ID. Die maak je aan via account.apple.com. Dit heeft verder geen invloed op je iCloud. Als alles goed staat, heb je in ‘Instellingen>Apple Intelligence en Siri’ nu de optie om Apple Intelligence te activeren – mits Siri ook op ‘Engels (VS)’ staat!
Nog niet alle functies
Nog niet alle Apple Intelligence-functies zijn direct beschikbaar. Je kunt al wel aan de slag met onder andere Writing Tools en Priority Notifications, maar Genmoji en Image Playground laten nog op zich wachten. Benieuwd naar wat alle functies precies inhouden? Lees er alles over in ons Apple Intelligence-dossier.
Goedemiddag, ik heb een iphone pro max maar als ik naar instellingen – software updates ga zie ik geen mogelijkheid om Bèta-updates te doen, mis ik iets of wordt er een stap overgeslagen
Het zou kunnen dat je je eerst nog even aan moet melden voor het Apple Beta Software Program op beta.apple.com.
Probleem opgelost, dank je wel
Maar werken die AI functionaliteiten dan ook in het Nederlands zoals de writing tools? Alle AI functionaliteiten zijn dan in het Engels neem ik aan?
Ze zijn voorlopig inderdaad nog alleen in het Engels beschikbaar. Ondersteuning voor Nederlands komt ergens in 2025, of misschien zelfs pas in 2026.
Als je je telefoon op Engels zet werkt het dan wel? Of is het locatie afhankelijk?
Dat lees je in het artikel! Kort samengevat: ja, dan werkt het wel, mits je ook je regio-instellingen en Media & aankopen-account aanpast. Je locatie maakt niet uit.