Analyseer kijkersgedrag met YouTube Analytics


Zelf aan de slag in de iCreate Academy?
-
1
Open Analytics
Ga naar www.youtube.com en log in met je account. Klik op je profielicoon rechtsboven en ga naar het YouTube Studio-kanaaldashboard. Klik vervolgens links in het menu op ‘Analytics’. Hier vind je een schat aan informatie – we gaan stap voor stap te werk.
-
2
Verken de belangrijkste gegevens van je kanaal
Het tabblad ‘Overzicht’ toont belangrijke statistieken en informatie over de prestaties van je YouTube-kanaal. ‘Weergaven’ geeft inzicht in hoe vaak je
video’s worden bekeken. ‘Kijktijd (uur)’ laat zien hoelang kijkers je video’s hebben bekeken. ‘Abonnees’ geeft aan hoeveel abonnees je hebt. De grafiek toont de ontwikkelingen in de loop der tijd. -
3
Verdiep je in de prestaties van je video’s
Het tabblad ‘Content’ biedt gedetailleerde inzichten in de prestaties van al je geüploade video’s. ‘Vertoningen’ verklapt hoe vaak je thumbnails zijn getoond aan je publiek. ‘Klikfrequentie voor vertoningen’ toont hoe groot het percentage kijkers is dat daadwerkelijk erop heeft geklikt. ‘Gemiddelde weergaveduur’ laat zien hoelang er gemiddeld naar jouw video’s wordt gekeken.
-
4
Achterhaal waar kijkers jouw video’s vinden
In het tabblad ‘Content’ kun je ook zien waar je kijkers je video’s hebben gevonden. Bijvoorbeeld via playlists of YouTube-zoekopdrachten. Inzicht in deze bronnen kan je helpen je zichtbaarheid te vergroten doordat je weet waar je je op moet richten.
-
5
Leer je publiek beter kennen
In het tabblad ‘Publiek’ ontdek je waardevolle inzichten over je kijkers. Je vindt er gedetailleerde demografische gegevens, waaronder de leeftijdsverdeling en de geografische locaties. Ook lees je er over de verhouding tussen terugkerende en nieuwe kijkers, en populaire tijden waarop je publiek YouTube bezoekt.
-
6
Analyseer trends en tijdperiodes
Wil je weten hoe je kanaal zich heeft ontwikkeld? Pas dan rechtsboven de zoekperiode aan. Vergelijk deze maand met vorige maand, of vandaag met gister. Zo kun je trends ontdekken en ze meenemen in je volgende video.
-
7
Zet inzichten om in actie
Hoewel deze data waardevol is, is het slechts de eerste stap. Combineer datagedreven inzichten met je creatieve instinct en kennis van je niche. Zo maak je video’s die zowel groeien in cijfers als in betekenis voor je publiek!