Twee must-have Tower Defence games

Veel gamefanaten zullen ondertussen bekend zijn met het fenomeen Tower Defence. In dit genre is het de bedoeling om vijanden, die een bepaald punt willen bereiken te stoppen door verdedigingstorens zo tactisch mogelijk te plaatsen. Deze torens positioneren kan nog best lastig zijn en je hebt dan ook veel strategisch inzicht nodig. We bekijken twee Tower Defence games die je móet hebben.

Geodefense

Het eerste dat opvalt aan de game is de minimalistische visuele stijl, die te vergelijken is met Geometry Wars, een inmiddels welbekende arcade shooter. De torens die de speler kan bouwen hebben een futuristische uitstraling en de vijanden zijn met veel fantasie gemaakt. Binnen een mum van tijd probeer je tientallen vijanden weg te houden van het doel en vliegen de explosies je om de oren. De grafische stijl is zonder twijfel uniek, maar de game onderscheidt zich op nog een andere manier van andere games in het genre.

GeoDefense is namelijk duivels moeilijk. Je wordt in het eerste level meteen in het diepe gegooid en zult ongetwijfeld een aantal keer moeten herstarten voordat je de gameplay onder de knie hebt. Door te leren welke torens je tegen de verschillende vijanden moet inzetten kom je uiteindelijk steeds weer een stukje verder. Hoewel je in de eerste aantal levels nog niet de beschikking hebt over het betere schietgerij, krijg je langzaam maar zeker meer mogelijkheden. Houd er rekening mee dat de moeilijkheidsgraad eveneens per level stijgt en dat vooral de laatste tien levels (van de dertig in totaal) zeer veel oefening vergen.

Plants vs Zombies HD

Wil je je nog niet wagen aan het moeilijke geodefense maar wil je wel een hele goede Tower Defence game met een eigen smoelwerk? Dan ga je het best de ondoden in Plants vs Zombies te lijf. In deze game schuifelt er een hongerige meute zombies over je laantje. Het zijn nogal bizarre types: zombiekrantenlezers, zombiedolfijnen een zombie-bobsleeteam… en ze hebben honger!

Je moet zombiewerende planten in je tuin zetten om te voorkomen dat de zombies je huis binnenwandelen. Je gebruikt zonnebloemen om energie voor je planten te krijgen. Hoe meer zonnebloemen je hebt, des te meer planten je kunt plaatsen. Zo kun je de tuin gemakkelijk volplanten met aardappelmijnen, ontploffende kersen, diverse soorten peultjesschieters en giftige paddestoelen.

Leuk aan Plants vs Zombies is dat iedere plant iets toevoegt en nieuwe tactieken mogelijk maakt. Voor de afwisseling ga je af en toe zombie-bowlen en voor een betere uitrusting kun je terecht bij je knotsgekke buurman Dave. Hoewel de game het lekkerste speelt op de iPad ben je ook op de iPhone weken in de ban van dit puike spel van PopCap.