IMDb (Internet Movie Database): onmisbaar voor film- en serieliefhebbers

Auteur: Daan Jeuken

Ken je dat gevoel dat je een film hebt gekeken en tijdens de aftiteling nog zo onder de indruk bent dat je meer over de film wilt weten? Dan moet je de app van IMDb openen; die zit zo vol met trivia over welke film dan ook, dat je nog uren kunt nagenieten en een hoop nieuwe dingen over de film leert. Maar er zijn veel meer redenen waarom deze app standaard op je iPhone en iPad moet staan.

Alle films en series in IMDb

IMDb (Internet Movie Database) is namelijk het Wikipedia van films en series. Je kunt ze niet obscuur of oud genoeg bedenken; IMDb heeft er een pagina over. Per film of serie(-aflevering) lees je meer over het verhaal, de trivia (wistjedatjes), de cast, reviews, nieuws en nog veel meer. Doordat de database zo gigantisch is, nodigt de app ontzettend uit tot doorklikken.

IMDbFilm gezien met een geweldige acteur? Via de castlijst verdiep je je in zijn verleden, kijk je foto’s en zie je waar hij nog meer in gespeeld heeft. Zit er iets tussen wat je ook wilt zien? Dan zet je het in je watchlist. Hierin plaats je ook je favoriete series, zodat je na elke aflevering weer snel de trivia daarvan doorleest, vooruitkijkt wat de volgende aflevering zal brengen en ook je eigen beoordeling toevoegt.

Inspiratie opdoen

Het aanleggen van een watchlist heeft niet alleen een praktisch voordeel; het maakt de app ook steeds beter. IMDb is namelijk niet alleen leuk voor na de film – je kunt ook uitgebreid inspiratie opdoen. De afdelingen Best & Worst, Trending, Movies, TV en Celebrities bieden een hoop nieuws en ouds om te kijken. Maar als je de watchlist gebruikt, worden de aanbevelingen persoonlijker. De app analyseert je kijkgedrag en zet in de afdeling ‘Recommended For You’ de films en series die wel eens in jouw straatje zouden kunnen passen. Je bekijkt de trailers, leest de reviews en voor je het weet zit je weer beduusd naar een andere aftiteling te kijken.

IMDb is gratis te downloaden in de App Store.

Meer van dit soort reviews lees je in de nieuwe iCreate.