Ervaar je problemen met de FaceTime- en iMessage-app op je iPhone, iPad of Mac wanneer je (thuis) op een wifi-netwerk zit? Bijvoorbeeld een slechte FaceTime-verbinding die snel wegvalt of trage bestandsoverdracht via iMessage? Mogelijk gooit de beveiliging van je router of firewall roet in het eten door de verbinding te blokkeren. Door specifieke poorten open te zetten (port forwarding), voorkom je dat de verbindingen van FaceTime en iMessage geblokkeerd worden.
Port forwarding voor FaceTime en iMessage
Om port forwarding in te stellen, moet je in het configuratiescherm van je router of firewall duiken. Hoe dit precies werkt, is volledig afhankelijk van het type router en je firewall-software. Een handig hulpmiddel is de website Port Forward. Noteer eerst de fabrikant en het model van je router en zoek deze vervolgens op in de lijst van Port Forward. Je krijgt dan een stappenplan dat toegespitst is op jouw router.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Als je het port forwarding-menu op je router hebt gevonden, moet je de onderstaande poorten openzetten. Dit geldt ook voor aparte firewall-software die je geïnstalleerd hebt (meestal alleen op Windows). In de instellingen van deze software dien je onderstaande poorten open te zetten of te ‘forwarden’.
Port forwarding FaceTime:
- 80 (TCP)
- 443 (TCP)
- 3478 t/m 3497 (UDP)
- 5223 (TCP)
- 16384 t/m 16387 (UDP)
- 16393 t/m 16402 (UDP)
Port forwarding iMessage:
- 80 (TCP)
- 443 (TCP)
- 5223 (TCP)
Hallo!
Even een vraagje: een iPhone, iPad, macbook kunnen in het thuisnetwerk steeds een ander IP adres hebben. Is het dan de bedoeling dat je elk van die toestellen een vast IP adres geeft op de router? Of kan je die poorten over alle beschikbare IP adressen van de router in één keer “open” zetten?