Niet goed, geld terug: volgens de Europese wetgeving mag je een product zonder reden binnen veertien dagen weer teruggeven. Sinds dit jaar geldt dat ook voor digitale goederen, bijvoorbeeld apps uit de App Store. Een app ruilen is heel gemakkelijk. Met een paar klikken heb je je teruggaveverzoek ingediend. Let wel: sommige apps mag je alleen teruggeven als je ze binnen de veertien dagen niet hebt gebruikt. Apps waarvoor dit geldt, geven hier een melding van tijdens het kopen van de app.
Deze en vele andere workshops vind je in iCreate 72.
1. App kopen in de App Store
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
• €72 korting én extra inruilvoordeel
• Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Voor de volledigheid beginnen we helemaal aan het begin: de aankoop van de app. Zoek een app, tik op de prijs en daarna op ‘Koop’. De app wordt direct gedownload …
2. Waarschuwing als ruilen niet kan
… behalve in het geval dat je de app niet mag teruggeven nadat je hem geopend hebt. Dan krijg je eerst nog een waarschuwing. Wil je zo’n app naderhand teruggeven, open hem dan dus niet.
3. Probleem melden
Om een app terug te geven, moet je ‘Een probleem melden’. Dat kan in iTunes op je Mac, of via een link in de factuur van Apple die je per mail krijgt. In iOS zelf is het niet direct mogelijk.
4. In iTunes
Open iTunes en ga naar de iTunes Store. Kies in de balk rechts ‘Account’ en vervolgens ‘Aankoopgeschiedenis>Alles bekijken’. Er verschijnt een lijst met al je aankopen.
5. Aankoopgeschiedenis
Klik op ‘Meld probleem’ en selecteer de aankoop. De nieuwste staat boven in het venster met een aparte knop ‘Meld een probleem’, bij oudere moet je eerst op het pijltje links klikken.
6. Website
Klik op de knop ‘Meld een probleem’ en er wordt een website geopend. In het vakje ‘Kies probleem’ selecteer je ‘Ik wil deze aankoop annuleren’. Klik tot slot op ‘Annuleer aankoop’ en je bent klaar.
7. Via e-mail
Geen computer met iTunes bij de hand? Dan moet je wachten totdat je de factuur van Apple krijgt. Dat kan soms tot één week duren. Wees geduldig.
8. Factuur van de app
Is de factuur voor de betreffende app binnen, open die dan en tik op de link ‘Meld een probleem’. Vervolgens kom je weer terecht op de website uit stap 6.
9. De app opnieuw kopen
Je kunt een teruggegeven app uiteraard weer kopen. Als je dat te vaak doet kan Apple je probleemverzoeken weigeren en dan mag je een tijd lang alleen ongebruikte apps teruggeven.
Een app ruilen na 2 weken?
Ook na afloop van de veertien dagen mag je nog een probleem melden en is er nog een kans dat je het geld van de app terugkrijgt. Alleen moet je in dat geval een goede reden hebben om te ruilen, bijvoorbeeld dat de app ineens helemaal niet meer werkt.
Praat mee!